Pouczająca lekcja współpracy

Rynkowe zawirowania stanowią zachętę do skorzystania z usług outsourcingowych.

Rynkowe zawirowania stanowią zachętę do skorzystania z usług outsourcingowych.

Firma analityczna IDC przeprowadziła badanie, w którym przyjęto tezę, że outsourcing może być szczególnie użyteczny dla przedsiębiorstw działających w sektorach o najbardziej zmiennym otoczeniu gospodarczym. Na podstawie wskazań respondentów do szczególnie niestabilnych sektorów zaliczono usługi finansowe, organizacje użyteczności publicznej, sektory chemiczny i energetyczny oraz telekomunikacyjny. Najbardziej stabilna okazała się produkcja przemysłowa. Przedsiębiorstwa działające w tych sektorach częściej niż inne korzystają z usług outsourcingowych i wydają na nie prawie dwukrotnie więcej niż wynosi średnia. Okazało się również, że zmienia się stosunek przedsiębiorców do outsourcingu, który zaczyna być postrzegany jako sposób na elastyczne dostosowanie się do zmieniających się warunków gospodarczych. Połowa badanych przedsiębiorców oczekuje dziś, że firma outsourcingowa stanie się dla nich partnerem strategicznym, współdziałającym w przeobrażaniu metod prowadzenia firmy.

Korzystne usługi

Analitycy IDC zauważają, że przedsiębiorstwa od dawna korzystały w outsourcingu z usług call center, zarządzania sieciami telekomunikacyjnymi czy administrowania nieruchomościami. Do tej pory jednak celem wykorzystania outsourcingu było uzyskanie korzyści finansowych: redukcja kosztów, przekształcenie kosztów stałych w zmienne, uwolnienie kapitału zamrożonego. Dzisiaj przyczyną zawierania kontraktów outsourcingowych jest raczej potrzeba skoncentrowania się na kluczowej działalności i uzyskania większej elastycz- ności działania.

Menedżerowie obecnie za największe wyzwania biznesowe w swoim sektorze uznali konieczność redukcji kosztów (66% respondentów zwróciło uwagę na ten problem), zmieniające się potrzeby klientów (42%) i zmiany regulacji prawnych (38%). Relatywnie niewielkim problemem okazały się procesy konsolidacji, przejęć i połączeń (ok. 30%), przy czym konsolidacja była bardziej niepokojąca dla przedsiębiorstw europejskich (45%) niż amerykańskich (21%). Może być to związane z faktem, że Europa później weszła w fazę procesów konsolidacji. Firmy amerykańskie z kolei bardziej obawiają się zmian regulacji w poszczególnych sektorach. W zmiennych sektorach największą wagę przywiązuje się do konieczności redukcji kosztów, zmian regulacji prawnych (usługi finansowe) i zmieniających się potrzeb klientów (telekomunikacja, media, sieci).

Co najczęściej oddawane jest w outsourcing

1 Rozwój oprogramowania

2 Zarządzanie infrastrukturą teleinformatyczną

3 Naliczanie płac

4 Obsługa help-desku

5 Obsługa procesów logistycznych

6 Przejęcie zadań całego działu informatyki

7 Zarządzanie centrum obsługi klienta

8 Administrowanie oprogramowaniem

9 Zarządzanie zasobami ludzkimi

10 Marketing

11 Wybrane, szczegółowe funkcje związane z informatyką

12 Finanse i księgowość

13 Produkcja

14 Obsługa techniczna sprzętu

15 Sprzedaż

Źródło: IDC

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200