Notowania z Unixem w tle

Prokom opracował nową wersję systemu zarządzania biurami maklerskimi - Promak 2.0.

Prokom opracował nową wersję systemu zarządzania biurami maklerskimi - Promak 2.0.

Gdyńska firma Prokom, największy polski producent oprogramowania, opracowała i wdrożyła najnowszą wersję kompleksowego systemu do obsługi biur maklerskich - Promak 2.0. Pierwsze wdrożenie, w pół roku od zakończenia prac nad tworzeniem systemu, odbyło się w Domu Maklerskim Banku Zachodniego we Wrocławiu. W czerwcu 1995 r. Prokom wygrał kontrakt, warty ok. 1 mln USD, w drodze przetargu. Obecnie trwa również wdrożenie oprogramowania Promak 2.0 w Biurze Maklerskim Banku Gdańskiego.

Nowa wersja systemu zapewnia kompleksową obsługę biura maklerskiego, tzn. możliwość realizacji ok. 30 różnych operacji maklerskich, pracującego jako regularny oddział macierzystego banku, bez konieczności używania innych aplikacji. System można dopasować do potrzeb każdego biura maklerskiego, a jego otwarta, modułowa architektura, umożliwia, dzięki odpowiednim interfejsom, dołączanie oprogramowania pochodzącego od innych producentów.

"Do najważniejszych zalet systemu można zaliczyć możliwość wykonywania wszystkich księgowań na bieżąco oraz pełną integrację z księgą główną" - twierdzi Andrzej Retman, zastępca dyrektora Biura Maklerskiego Banku Gdańskiego, w którym obecnie trwa wdrożenie Promak 2.0. Rzadziej używane funkcje (np. moduł Sponsor, niezbędny w przypadku obsługi emisji akcji nowych spółek giełdowych) będą dostępne w kolejnej wersji systemu (Prokom 3.0).

Zachodnie doświadczenia

Do czasu wdrożenia Promaka, jedno z największych w Polsce biur maklerskich, Dom Maklerski Banku Zachodniego, dysponujące 36 Punktami Obsługi Klientów (POK) w kilkunastu miastach na terenie całej Polski, wykorzystywało do ich obsługi trzy różne i odmiennie skonfigurowane systemy oraz 36 (każdy POK miał własną) baz danych bez możliwości wymiany w trybie on-line informacji między nimi (kluczowy dla funkcjonowania biura maklerskiego system nie był

transakcyjny). "Dom maklerski używał wtedy, podobnie jak inne oddziały Banku Zachodniego, bankowego systemu zarządzania Zorba, systemu Makler do wykonywania operacji maklerskich oraz kilku stworzonych przez siebie aplikacji. Możliwości tych systemów były jednak znacznie ograniczone, co więcej, nie było możliwe stworzenie centralnej bazy danych" - mówi jeden z pracowników domu maklerskiego.

Obecnie użytkowany system umożliwił połączenie wszystkich POK-ów z centralą za pomocą sieci rozległej Telbank i, awaryjnie, przez łącze satelitarne V-SAT. W skład systemu wchodzą: dwa serwery unixowe, większy bazodanowy (HP T500) z Informix Dynamic Server 7.0 oraz mniejszy aplikacyjny (HP K200) wraz z interfejsem użytkownika oraz ok. 100 komputerów PC z zainstalowanym emulatorem terminala. Dostęp do centralnej bazy danych jest możliwy w trybie on-line za pomocą interfejsu znakowego z każdego z POK-ów. W przypadku awarii jednego z serwerów drugi może przejąć jego funkcje.

Trójka w tym roku

Wiosną 1994 r. gdyński Prokom podjął decyzję o budowie systemu informatycznego obsługującego biura maklerskie. "Mieliśmy wtedy świadomość, że pierwsza spontaniczna fala informatyzacji biur maklerskich już minęła. Jednocześnie byliśmy pewni, że prawdziwe potrzeby informatyczne dopiero zaczynają się pojawiać" - mówi Włodzimierz Serwiński, szef projektu systemu Promak z Prokomu. Pierwszą wersję systemu wdrożono w Sopockim Biurze Maklerskim na początku ub.r. Maklerskim. Jeszcze w tym roku Prokom zapowiada wprowadzenie na rynek kolejnej wersji systemu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200