Serwer WWW za darmo

Na świecie wraz z gwałtownym wzrostem liczby prywatnych i korporacyjnych stron WWW rośnie rynek oprogramowania służącego zarówno do ich przygotowania, jak i administrowania. Do tej pory większość producentów rozdawała użytkownikom serwery WWW za darmo w wersjach czasowych lub niepełnych, np. pozbawionych mechanizmów bezpiecznego przesyłania danych. Polscy dystrybutorzy twierdzą, że zaledwie 30% używanego w kraju oprogramowania WWW to pełne wersje komercyjne. Reszta to public domain, shareware i wersje testowe.

Na świecie wraz z gwałtownym wzrostem liczby prywatnych i korporacyjnych stron WWW rośnie rynek oprogramowania służącego zarówno do ich przygotowania, jak i administrowania. Do tej pory większość producentów rozdawała użytkownikom serwery WWW za darmo w wersjach czasowych lub niepełnych, np. pozbawionych mechanizmów bezpiecznego przesyłania danych. Polscy dystrybutorzy twierdzą, że zaledwie 30% używanego w kraju oprogramowania WWW to pełne wersje komercyjne. Reszta to public domain, shareware i wersje testowe.

"Producenci, rozdając serwery WWW za darmo, chcą przygotować użytkowników do kupowania komercyjnych wersji oprogramowania. W praktyce powoduje to, iż obecnie sprzedaje się ich niewiele - twierdzi Tomasz Ryś, odpowiedzialny za sprzedaż internetowych aplikacji w krakowskiej firmie Clico. Jej przedstawiciele twierdzą, że mimo, iż ogólna sprzedaż serwerów WWW wzrosła w porównaniu z ub.r. ponad dwukrotnie, to nadal miesięcznie nie sprzedaje się więcej niż 30 pakietów. Największe polskie firmy dystrybucyjne sprzedają oprogramowania serwerów WWW dużo mniejszą liczbę lub prawie wcale.

Około 70% sprzedawanych przez dystrybutorów serwerów to systemy firmy Netscape, reszta należy prawie wyłącznie do FTP Software. Z oprogramowania tych firm korzystają przede wszystkim uczelnie i media. "Ani banki, ani przemysł nie uznały jeszcze Internetu za wartość dodaną" - mówi Zbigniew Borowiec z Digital Equipment Polska. Stąd tak małe ich zainteresowanie Internetem.

Zdaniem dystrybutorów serwery komercyjne bedą miały jednak coraz większy udział w rynku ze względu na to, że klienci poszukują bezpiecznych rozwiązań i odpowiedniego wsparcia technicznego.

Serwer WWW to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie i administrację graficznych stron w Internecie. Podstawowym zadaniem serwera WWW jest odbieranie zapytań użytkowników Internetu i przesyłanie zamówionych materiałów, w skład których wchodzić mogą zdjęcia, teksty i formularze. Ponadto oprogramowanie serwera może zawierać narzędzia służące do edycji i tworzenia stron tytułowych WWW tzw. home pages.

Sprzedać, najlepiej za darmo

Większość dystrybutorów zajmujących się sprzedażą serwerów WWW jest zgodna, iż zainteresowanie nimi jest dość nikłe. Przedstawiciele MSP/TH'System twierdzą, że od kwietnia br. nie sprzedano ani jednego pakietu Web Server dla NetWare. Ich zdaniem sytuacja ta jest wynikiem bezpłatnej dystrybucji serwerów WWW przez producentów.

"Darmowe wersje nie posiadają zwykle wszystkich funkcji" - twierdzi Ryszard Dałkowski z Microsoftu, którego firma rozdaje Internet Information Server (IIS). Uaktywnić brakujące funkcje można dopiero po uiszczeniu opłaty.

"Były już pytania od posiadaczy darmowego pakietu, jak uaktywnić tę funkcję nie płacąc nam ani grosza" - mówi Ryszard Dałkowski. Od maja br. polscy dystrybutorzy Microsoft mają pełną, komercyjną wersję IIS za 100 USD.

Studenci i prasa

"Gdy klient usłyszy w radiu nazwę Internet, prosi nas o instalację odpowiedniego oprogramowania" - mówi Zbigniew Borowiec, odpowiedzialny w Digital Polska za rynek mediów. Firma oferuje klientom, którzy kupują określony sprzęt komputerowy, opracowanie i obsługę strony tytułowej w ramach serwisu.

Z serwisu Digitala korzystają uczelnie np. warszawska SGGW, oraz Polskie Radio i Telewizja Polska. "Naszym klientem są głównie uczelnie i media" - twierdzi Zbigniew Borowiec i dodaje, że zarówno banki, jak i przemysł nie są zainteresowane Internetem, gdyż założenie własnej strony WWW nie stanowi dla nich żadnej wartości dodanej.

Na uczelnie, jako głównego nabywcę serwerów WWW, wskazuje również Tomasz Ryś, z krakowskiej firmy Clico. Duża ich liczba posiadała unixową, bezpłatną wersję Netscape'a, która jest obecnie wymieniana na komercyjny odpowiednik.

Dodatkowe dochody

Do wyspecjalizowanych ośrodków dystrybucji oprogramowania WWW należy m.in. krakowska firma Clico i warszawski ATM, który w kwietniu br. podpisał umowę dystrybucyjną z firmą Netscape. Dla nich sprzedaż serwerów WWW stanowi jednak uboczną sferę działalności. "Mała sprzedaż serwerów WWW w Polsce świadczyć może o tym, że rynek tych systemów jest niedojrzały" - uważa Katarzyna Bojanowska z ATM. Warszawska firma nie sprzedała do tej pory ani jednego serwera WWW poza załączanymi do stacji roboczej Silicon Graphics pakietami indy WebForce.

Coraz większą popularnością cieszą się serwery WWW dla Windows NT. Początkowo sprzedawano ich znacznie mniej niż dla Unixa.

Zdaniem przedstawicieli Clico, w ostatnim czasie tendencje te zupełnie się odwróciły. Rośnie też zainteresowanie serwerami dla Windows 95.

Zdaniem Tomasza Rysia, ich W Polsce zdecydowanym liderem wśród producentów komercyjnego oprogramowania tego typu jest Netscape.

"Typowy nabywca komercyjnego serwera WWW na początku swojej administracyjnej kariery korzystał z darmowego oprogramowania WWW w Lunuxie, a później wraz z modernizacją instalacji wymienił system operacyjny i serwer WWW" - twierdzi Tomasz Ryś.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200