Rewolucja w dziedzinie grafiki dla PC

Wkrótce ma nastąpić rewolucyjny wzrost możliwości wyświetlania grafiki przez komputery PC.

Wkrótce ma nastąpić rewolucyjny wzrost możliwości wyświetlania grafiki przez komputery PC.

Możliwość ta wynika przede wszystkim ze ścisłej współpracy dwóch potentatów rynku informatycznego: Intel Corp. i Microsoft Corp., którzy opracowują nowe technologie oraz standardy umożliwiające szybszą transmisję danych między układami grafiki a procesorami, dostępność funkcji grafiki 3-wymiarowej oraz wyposażenie procesora głównego w niektóre podstawowe funkcje realizowane dotychczas przez podsystemy graficzne.

Technologie AGP (Accelerated Graphics Port) i MMX (Multimedia Extensions) Intela oraz DirectX Microsoftu oferują niezależnie potencjalny wzrost wydajności wyświetlania grafiki na poziomie 2-10 razy (w zależności od rodzaju wykonywanego zadania). Ich połączenie może dać nieprawdopodobny wzrost szybkości działania systemów

graficznych w komputerach PC. Pierwszych implementacji AGP należy oczekiwać przed końcem br., podobnie jak procesora Intel P55C, czyli Pentium 200 MHz wyposażonego w MMX. Technologie te są przeznaczone głównie dla odbiorców indywidualnych (rynek gier komputerowych) i mają przede wszystkim znaleźć zastosowanie w komputerach używanych w domu. Jak zauważają niektórzy analitycy, wysoka wydajność wyświetlania grafiki i wideo nie jest obecnie ważną cechą modeli komputerów przeznaczonych dla biznesu. Tym niemniej, można przewidywać, że już w połowie 1997 r. nowe technologie staną się standardem wszystkich wersji. Każdy procesor Intela będzie udostępniał funkcje MMX, każdy zestaw układów wspierał standard AGP, a Microsoft wyposaży system operacyjny Windows NT w ten sam zestaw funkcji DirectX API co Windows 95. Biorąc pod uwagę pozycję Intela i Microsoftu na rynku, można się spodziewać, że zarówno niezależni producenci sprzętu, jak i użytkownicy nie będą mieli wyboru, a nowe standardy staną się powszechne.

Z punktu widzenia użytkowników, niezależnych producentów i programistów ważne jest, aby opracowywane technologie były zgodne. Michael Aymar, wiceprezydent Intel Desktop Products Group, zapewnił: "Microsoft i Intel współpracują, rozwijając te technologie. Producenci i programiści nie muszą się martwić, że co innego usłyszą od nas, a co innego od Microsoftu".

Można oczekiwać, że już niedługo standardowy komputer PC będzie oferował taką wydajność wyświetlania grafiki i wideo, jak obecnie oferowane za 30 tys. USD stacje graficzne firmy Silicon Graphics.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200