Licytacja oczekiwań

Zdaniem przedstawicieli polskiego biura Microsoft do tej pory sprzedano około 65 tysięcy pakietów Windows 95.

Zdaniem przedstawicieli polskiego biura Microsoft do tej pory sprzedano około 65 tysięcy pakietów Windows 95.

Dystrybutorzy oprogramowania Microsoftu szacują, że liczba sprzedanych "z półki" Windows 95 nie przekracza na polskim rynku 25 tys. Według szacunkowych danych dystrybutorów, ok. 35% sprzedawanych obecnie na polskim rynku komputerów ma preinstalowaną najnowszą wersję systemu operacyjnego.

Z półki

Na 40-45 tys. pakietów ocenia sprzedaż Windows 95 Dariusz Jarosz z Microsoftu. "Jest to wynik dobry, jeśli nie bardzo dobry" - zapewnia przedstawiciel koncernu. Plany finansowe związane ze sprzedażą nowego systemu operacyjnego w Polsce, Microsoft zrealizował - według Dariusza Jarosza - już w styczniu br., na długo przed końcem roku finansowego tj. 1 lipca 1996 r. Jego zdaniem spadek sprzedaży systemu zanotowano jedynie w lutym br, natomiast zamówienia dystrybutorów kształtowały się przez cały czas na tym samym poziomie. Dariusz Jarosz twierdzi, że jego firma do końca roku kalendarzowego sprzeda trzykrotnie więcej pakietów niż do tej pory - czyli ponad 120 tys.

Sprzedaż OEM

Odpowiedzialna za sprzedaż OEM w spółce Microsoft Joanna Barbara, dzieli współpracujące z nią firmy na "dół" i "górę", pod względem udziału nowych "okienek" w całości sprzedawanych przez nie komputerów z Windows. Jej zdaniem na polskim rynku prym wiedzie Optimus - wśród wszystkich sprzedanych przez niego komputerów z Windows, 70% wyposażonych było w najnowszą wersję tego systemu. "Do kwietnia sprzedaliśmy drogą OEM ok. 20 tys. pakietów" - szacuje Joanna Barbara. Według Microsoftu, sprzedaż Windows 95 z półki i OEM wyniosła ok. 65 tys. sztuk.

Komputery z nowymi "okienkami" trafiają głównie do indywidualnych użytkowników. Instytucje, które są podstawowymi klientami polskich i zachodnich producentów komputerów, traktują Windows 95 wciąż jako rynkową ciekawostkę.

Oczekiwania JTT

"Gdybym teraz sprzedawał 500 pakietów Windows 95 miesięcznie, byłbym zadowolony" - twierdzi Dariusz Bachurski z firmy JTT Computer, jednej z pięciu dystrybutorów Microsoftu w Polsce. Od wrześniowej premiery "okienek" sprzedano w sieci JTT ok. 5 tys. sztuk systemu operacyjnego Microsoftu. "Oczekiwania dystrybutorów były znacznie wyższe" - twierdzi Dariusz Bachurski. Obecnie wrocławska spółka sprzedaje miesięcznie od 200 do 300 pakietów. Znacznie więcej licencji nowego systemu operacyjnego sprzedał JTT Computer w pierwszych miesiącach obecności na rynku polskiego Windows 95.

Z dyskietką do sklepu

Niedługo po premierze Windows 95 Microsoft zorganizował konkurs dla dystrybutorów, pt. "Kto pierwszy sprzeda 2000 pakietów nowego systemu". Nagrodę zagraniczną wycieczkę wygrali handlowcy z MSP. Nie ukrywają oni, że wcześniejsze wydanie upgrade'u systemu w wersji CD-ROM znacznie ułatwiłoby im sprawę. Upgrade na dyskietkach wyprzedził wersję CD-ROM o kilka tygodni. "Uprawniony do kupna Windows 95 - wyjaśnia Krzysztof Mucha z MSP/TH'System - był ten, kto zwrócił się do sklepu z pierwszą dyskietką poprzedniej wersji Windows". Początkowo Microsoft nie przewidział, że do instalacji nowego systemu operacyjnego konieczne będzie włożenie do napędu pierwszej dyskietki starych "okienek". Klienci, którzy oddali ją w sklepie, byli wobec takiego żądania bezradni. W myśl nowych reguł, aby kupić upgrade do Windows 95, wystarczyło zwrócić pierwszą stronę wydartą z instrukcji poprzedniej wersji systemu.

Pełna wersja systemu, nazywana też wersją OEM, ukazała się wyłącznie na dyskietkach z przeznaczeniem dla partnerów handlowych Microsoftu, nie była przeznaczona do sprzedaży detalicznej. Koncern nie sprzedawał nigdzie instytucjom i użytkownikom indywidualnym pełnej wersji systemu operacyjnego.

Słabszy Office

Od września ub.r. MSP sprzedało ok. 1200 sztuk pełnych wersji systemu. 2950 kopii systemu sprzedano na dyskietkach, niewiele więcej, bo 3100, na CD-ROM. "Nie zaskoczyła mnie wielkość sprzedaży - mówi Krzysztof Mucha - ale raczej proporcje sprzedanych wersji dyskietkowych i krążkowych". Jego zdaniem, trudniej w porównaniu z systemem Windows 95 sprzedaje się pakiet biurowy Office. Zdaniem Alana Szałapskiego z ABC Data, gwałtowny wzrost sprzedaży nowych "okienek" wystąpił w tym samym czasie, co obniżka cen pamięci RAM, tj. w marcu br. "Nie było natomiast znacznego wzrostu sprzedaży po premierze polskiej wersji MS Office" - mówi Alan Szałapski.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200