Wirtualne studio telewizyjne

Oprogramowaniem stworzonym przez szczecińskich informatyków interesuje się coraz więcej stacji TV.

Oprogramowaniem stworzonym przez szczecińskich informatyków interesuje się coraz więcej stacji TV.

Twórcami oprogramowania jest siedmiu polskich informatyków, którzy od września 1995 r. pracują w Szczecinie dla amerykańskiej firmy Accom Poland. Podpisana pod koniec marca br. umowa z Turner Entertainment Network jest pierwszym dużym kontraktem Accom od czasu prezentacji systemu ELSET na targach przemysłu telewizyjnego w 1994 r.

Spiker w tle

Idea wirtualnego studia polega na wykorzystaniu stosowanej od dawna techniki blue-box, w której aktorzy i rzeczywiste przedmioty filmowane są na niebieskim tle. Uzyskany w ten sposób obraz jest miksowany z sygnałem z innego źródła (czyli z tłem), co pozwala na uzyskanie złudzenia pełnej rzeczywistości oglądanego obrazu. Wadą techniki blue-box jest jej statyczność. Jakikolwiek ruch kamery powoduje natychmiastową utratę złudzenia, gdyż perspektywa pierwszego planu zmienia się w sposób naturalny, podczas gdy tło pozostaje nie zmienione. Rozwiązaniem byłoby generowanie tła na bieżąco, za pomocą komputera sprzężonego z kamerami i stolikiem mikserskim.

Mona Lisa TV

Jakkolwiek pomysł wydaje się oczywisty, przez lata pozostawał niemożliwy do zrealizowania ze względu na brak odpowiedniego sprzętu. Dopiero inicjatywa Richarda Kunickiego, właściciela hamburskiej multimedialnej firmy VAP (Video-Audio-Print), doprowadziła w 1991 r. do powołania projektu Wspólnoty Europejskiej o nazwie Mona Lisa (Modelling Natural Images for Synthesis and Animation). Jego celem miało być stworzenie sprzętu i oprogramowania, które umożliwiłyby komputerowe generowanie scenografii dla telewizji, czyli właśnie wirtualnego studia.

W prace badawcze nad projektem Mona Lisa zaangażowały się takie firmy, jak BBC, DVS, Mercedes-Benz, Siemens i Thomson, jak i ośrodki akademickie. Koordynację merytoryczną powierzono firmie VAP. W połowie 1993 r. okazało się jednak, że na obecnym poziomie technologii rozwiązań proponowanych przez członków konsorcjum nie da się zastosować do stworzenia czegoś więcej niż tylko niepełnych prototypów, a to z powodu zbyt małych mocy obliczeniowych komputerów i niedostatecznego rozwoju metod teoretycznych. Jednak zainteresowanie rynku mediów tego rodzaju produktem nie malało, toteż VAP, tym razem już samodzielnie, postanowił kontynuować prace. Zadanie opracowania oprogramowania powierzono polskiej firmie Arconex R&D ze Szczecina, skupiającej specjalistów od produkcji systemów grafiki komputerowej. System pod nazwą ELSET (Electronic Set), działający na komputerze Onyx, najnowszej stacji graficznej SGI, gotowy był we wrześniu 1993 r.

Bariery mentalne

Prezentacja systemu na targach przemysłu telewizyjnego na jesieni 1994 r. zaowocowała zamówieniami od niemieckich stacji telewizyjnych ARD i ZDF oraz austriackiej ORF na pilotowe programy informacyjne, pozwalające ocenić dojrzałość technologii wirtualnego studia i jej przydatność do produkcji telewizyjnej.

W końcu 1994 r. systemem ELSET zainteresowała się amerykańska firma Accom, znany producent sprzętu telewizyjnego, proponując odkupienie całego przedsięwzięcia wraz z przejęciem zespołu programistów. Transakcję, w wyniku której powstało polskie przedstawicielstwo Accom, podpisano ostatecznie we wrześniu 1995 r.

W tym samym czasie firma Accom rozpoczęła kampanię reklamową ELSET-u licząc się z tym, że promocja wirtualnego studia będzie napotykała wiele barier mentalnych i obaw producentów. Od grudnia 1995 r. japońska stacja telewizyjna Fuji TV (druga co do wielkości w tym kraju) codziennie nadaje na żywo prognozę pogody w scenografii opracowanej za pomocą systemu ELSET. Również Turner Entertainment Network zdecydowała się na zakup pełnego systemu wartości ok. 1,2 mln USD. "Nie ulega wątpliwości, że w niedalekiej przyszłości technologia wirtualnego studia opanuje telewizję. Na razie mamy mnóstwo pracy, a pomysłów więcej niż jesteśmy w stanie zrealizować w ciągu najbliższych kilku lat" - twierdzi Andrzej Wojdała, dyrektor Accom Poland.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200