Porządki w rejestrach

MSWiA zapowiada daleko idące zmiany w organizacji rejestrów państwowych.

MSWiA zapowiada daleko idące zmiany w organizacji rejestrów państwowych.

Porządki w rejestrach

<b>Gustaw Pietrzyk</b>, dyrektor departamentu rozwoju informatyki i systemu rejestrów państwowych w MSWiA

Departament Rejestrów Państwowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował dokument zatytułowany Program rozwoju rejestrów i dokumentów osobistych z nimi związanych. Wśród wymienionych w nim projektów, zaplanowanych na lata 2002-2005, są m.in. budowa systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Centralnej Ewidencji Wydanych i Utraconych Dokumentów oraz modernizacja sieci PESEL-NET2 i Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL). Nowym pomysłem jest Zintegrowany Pakiet Dokumentów Osobistych.

Konieczne są zmiany

W kompetencji ministra spraw wewnętrznych i administracji pozostaje kilka rejestrów. Niestety na podporządkowaniu resortowi spraw wewnętrznych kończą się ich cechy wspólne. Rejestry nie są zintegrowane, przez co często te same zadania urzędnicy muszą wykonywać po kilka razy. "PESEL nie jest zintegrowany na poziomie gminy z systemem wydawania dowodów osobistych. To znacznie obniża efektywność. Po wprowadzeniu wniosku o wydanie dowodu w gminie sprawdza się dane z PESEL w lokalnej bazie. Po wysłaniu wniosku weryfikacja jest przeprowadzana ponownie w centralnej bazie PESEL" - mówi Gustaw Pietrzyk, dyrektor Departamentu Rozwoju Informatyki i Systemu Rejestrów Państwowych w MSWiA.

Na tym jednak nie kończą się kłopoty z najważniejszym rejestrem. Problemem jest brak dostępu do systemu w ok. 800 gminach. Pojawiają się opóźnienia związane z dwoma drogami aktualizacji danych w systemach PESEL i systemach wydawania dowodów osobistych.

Brak integracji doskwiera w przypadku rejestrów dokumentów wydanych. Istnieją więc bazy danych informujące o: paszportach zastrzeżonych przez sąd, utraconych, wydanych w trybie zwyczajnym i wydanych w konsulatach RP.

Odrębnym zagadnieniem jest rejestr samochodów i kierowców. Centralnej Ewidencji Pojazdów nie udaje się zbudować od kilku lat (pisaliśmy o tym przed tygodniem). Nadal więc działają Wojewódzkie Ewidencje Pojazdów. Ewidencja kierowców w ogóle nie jest prowadzona. Istnieje co prawda system wydawania praw jazdy działający w starostwach i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, ale nie spełniają one w pełni oczekiwań. "Znajdują się tam tylko dane o wydanych dokumentach. Tymczasem w rejestrze powinien być określony również stan każdego dokumentu, np. czy nie został utracony lub zabrany. Powinna tam być zawarta informacja, czy dany kierowca posługuje się oryginalnym dokumentem czy wtórnikiem. Dzisiaj wystarczy oświadczenie woli, aby wydać kolejne prawo jazdy" - mówi Gustaw Pietrzyk.

Jeden za wszystkich

Kilkunastostronicowy program departamentu zawiera pomysł utworzenia Zintegrowanego Pakietu Dokumentów Osobistych. Jeden dokument miałby pełnić wiele funkcji jednocześnie. Administracja wydawałaby wszystkie dokumenty osobiste na podstawie jednej technologii. Cel jest oczywisty - zredukować liczbę dokumentów, którymi posługuje się obywatel.

Każdy obywatel, któremu nadano numer PESEL, otrzymywałby np. kartę ubezpieczenia zdrowotnego. Jednocześnie karta ta mogłaby pełnić funkcję dokumentu tożsamości. Zintegrowany dokument miałby postać karty z mikroprocesorem, na której można przechowywać dodatkowe informacje (np. podpis elektroniczny). Decyzje o tym, jakie to będą informacje, zapadną w wyniku uzgodnień międzyresortowych.

MSWiA ma być gotowe do wydawania dowodów osobistych w nowej formie do końca tego roku. Posiadane przez ministerstwo linie produkcyjne są przygotowane do wydawania dowodów z procesorem. Jednak to rząd zadecyduje, czy nowy dokument będzie wydawany już od stycznia 2003 r. Koszt wydania pojedynczego dowodu wzrósłby o kilka złotych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200