Komputeryzacja banku BPH.

Rosnąca - o 50% rocznie - liczba wykonywanych w ciągu dnia operacji bankowych (obecnie - ponad 250 tys.), a co za tym idzie wydłużające się kolejki przed stanowiskami kasowymi zmusiły krakowski Bank Przemysłowo-Handlowy (BPH) do podjęcia decyzji o automatyzacji większości czynności związanych z obsługą klientów. Dostawcą rozwiązania będzie Digital. Oprogramowania dostarczy firma Sanchez, a system bankomatowy on-line Siemens-Nixdorf.

Rosnąca - o 50% rocznie - liczba wykonywanych w ciągu dnia operacji bankowych (obecnie - ponad 250 tys.), a co za tym idzie wydłużające się kolejki przed stanowiskami kasowymi zmusiły krakowski Bank PrzemysłowoüHandlowy (BPH) do podjęcia decyzji o automatyzacji większości czynności związanych z obsługą klientów. Dostawcą rozwiązania będzie Digital. Oprogramowania dostarczy firma Sanchez, a system bankomatowy on-line Siemens-Nixdorf.

Zawarty we wrześniu 1995 r. kontrakt wartości ok. 30 mln USD pomiędzy BPH a Digital Equipment Corporation obejmuje dostawę, dostosowanie i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego automatyzującego większość operacji zarówno w centrali, jak i w ponad 50 oddziałach banku (CW ../95). Aktualizacja centralnej bazy danych w czasie rzeczywistym pozwoli klientom na dokonywanie operacji finansowych w dowolnej placówce banku. Oddzielny kontrakt na dostawę systemu bankomatowego onüline BPH zawarł z Siemens-Nixdorf, działającego pod kontrolą systemu obsługi Classic. Obecnie bank zainstalował 32 bankomaty, które w przyszłości będą podłączone do głównego systemu bankowego.

W ramach kontraktu z Digitalem, finansowanego w ok. 90% z linii kredytowej Banku Światowego, zostanie dostarczony najnowocześniejszy sprzęt (dwa 64-bitowe 2-procesorowe Turbo Lasery z procesorami Alpha - AlphaServer 8400 300 MHz oraz 80 mniejszych serwerów dla 58 oddziałów), oprogramowanie systemowe (OpenVMS) Digitala oraz oprogramowanie bankowe Profile amerykańskiej firmy Sanchez Comp. Assoc.

Profile, działające na hierarchicznej bazie rozproszonej MAMS, będzie obsługiwało operacje z zakresu bankowości

detalicznej, komercyjnej i departamentu skarbu w centrali banku i jego placówkach. System jest przystosowany do

krajowych i zagranicznych systemów rozliczeniowych. Obecnie trwają prace nad jego polską wersją, dzięki której nowe produkty bankowe będzie można implementować w znacznie krótszym czasie. Umowa przewiduje, że serwis gwarancyjny na sprzęt i oprogramowanie będzie świadczony przez 4 lata.

Wspólne rozwiązania Digitala i Sancheza zostały wybrane przez ponad 100 banków w 11 krajach na całym świecie.

Największa instalacja została do tej pory uruchomiona w Investnim Banku w Pradze, gdzie wykonuje się ok. 1 mln

operacji bankowych dziennie.

Praca nad pełnym wdrożeniem zintegrowanego systemu bankowego w BPH potrwa ok. 3 lat. Obecnie 30 pracowników Zespołu Wdrożeniowego (z 70 zatrudnionych departamencie informatyki) przechodzi intensywny cykl szkoleń oraz testuje oprogramowanie w celu sprawdzenia, czy działa on zgodnie ze specyfikacją. Okres testów oraz tworzenie niezbędnych interfejsów potrwa pół roku. Wdrożenie systemu księgowego rozpocznie się w lipcu i zostanie zakończone w sierpniu br. Pierwszy oddział zostanie włączony do systemu w listopadzie br., ostatni - za dwa lata. Szkolenia pracowników oddziałów (siłami BPH) rozpocznie się w maju br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200