Cieplejsze oblicze

Od roku 1994 Ogilvy & Mather jest jedyną agencją reklamową, która pracuje dla IBM.

Od roku 1994 Ogilvy & Mather jest jedyną agencją reklamową, która pracuje dla IBM.

Wcześniej reklamowaniem koncernu zajmowało się ok. 40 agencji. Ich produkty często były dostosowane do specyfiki rynku lokalnego. W efekcie tego zróżnicowania w oczach potencjalnych klientów powstawał niejednoznaczny, nieostry wizerunek firmy. Zgodnie z nową koncepcją działalności koncernu, sformułowaną przez Louis Gerstnera, potrzebuje on jednej, silnie oddziałującej, spójnej i globalnej strategii reklamowej. Jej celem jest wytworzenie nowego obrazu firmy, takiego samego wszędzie na świecie. Biznesmen podróżujący samolotem czy samochodem po różnych krajach i kręgach kulturowych wszędzie powinien napotkać te same obrazy i hasła, zawsze powinien doświadczyć tych samych odczuć na widok reklamy IBM. Być może w późniejszym czasie znajdzie się miejsce i środki również na dodatkowe lokalne kampanie, zwłaszcza na priorytetowych dla IBM rynkach, do których należy rynek polski. Przed rokiem 1994 IBM był postrzegany jako firma robiąca wielkie interesy, kosztowna, arogancka, tkwiąca w przeszłości, ale też niezawodna i wzbudzająca zaufanie. Nie był to więc bardzo pozytywny wizerunek. Celem kampanii, opracowanej przez Ogilvy & Mather, jest wykreowanie obrazu koncernu bardziej ludzkiego, cieplejszego, przyjaźniejszego, otwartego na zwykłe codzienne problemy, budowanie emocjonalnej więzi klientów z firmą. W wyniku nowej kampanii IBM powinien być postrzegany jako lider na rynku, jako firma pewna swojej wartości, ale nie zarozumiała. W reklamach IBM jest mało sprzętu, są ludzie w różnych sytuacjach, z różnymi problemami. Sugerują, że IBM może dostarczyć technologię do rozwiązania ich.

Pierwsze badania skuteczności nowej kampanii sygnalizują, że daje w świecie efekty. W ubiegłym roku IBM wydała na reklamę w Polsce ok. 1 mln USD. Wysokość tego budżetu jest ustalana w centrali koncernu. Na polskim rynku dostrzegam reklamy Hewletta-Packarda, Optimusa, Compaqa. Generalnie jednak uważam, że dominują reklamy pokazujące produkt.

Andrzej Czajkowski jest dyrektorem Działu Obsługi Klienta w Ogilvy & Mather.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200