Co pokazał CeBIT

Europa jest wiodącą potęgą ekonomiczną świata - powiedziała Edith Cresson, była premier Francji, obecnie członkini Komisji Europejskiej, podczas ceremonii otwarcia hanowerskich targów CeBIT '96.

Europa jest wiodącą potęgą ekonomiczną świata - powiedziała Edith Cresson, była premier Francji, obecnie członkini Komisji Europejskiej, podczas ceremonii otwarcia hanowerskich targów CeBIT '96.

Inne spojrzenie na sprawę konkurencyjności europejskich produktów na światowym rynku technologii teleinformatycznych, zdaje się mieć, obecny w Hanowerze, Jean Marie Descarpentiers, prezes Groupe Bull. "Europejscy gracze na tym rynku są rozproszeni i słabi" - stwierdził Jean Marie Descarpentiers. - "Zaledwie 50 firm wytwarza ok. 73% europejskiego rynku informatycznego, z których tylko 23 ma europejskie korzenie". Wynika z tego, że 47% rynku na Starym Kontynencie, warte ok. 148 mld USD, jest obsługiwane przez firmy spoza Europy. Jednak zdaniem prezesa Bulla, optymizmem napawa przykład europejskich producentów półprzewodników. "Jeszcze przed pięcioma laty nikt nie myślał, że w Europie znowu będzie produkować się półprzewodniki. Przykład Philipsa, SGS Thomson i Siemensa pozwala na nowo uwierzyć w potencjał europejskiego przemysłu informatycznego" - powiedział Jean Marie Descarpentiers.

Abstrahując od kondycji europejskiego rynku technologii teleinformatycznych, jedna rzecz nie ulega wątpliwości. Zdecydowanym liderem IT w tej części świata są Niemcy, którzy reprezentowani byli w Hanowerze przez 3804 firmy związane z przemysłem informatycznym. Nawet jeśli nie przodują w dziedzinie rozwoju informatyki jako nauki, ani nie tworzą najnowszych technologii informatycznych, to z pewnością są głównym konsumentem technologii. Obrazuje to proste porównanie obrotów firmy Hewlett-Packard w Niemczech i w Polsce. Podczas gdy polski oddział firmy w ub.r. świętował przekroczenie magiczej granicy 100 mln USD obrotów, w Niemczech - w tym czasie - HP osiągnął obroty 5,9 USD.

Największe osiągnięcia technologiczne i najwięcej nowych produktów informatycznych przedstawiły Stany Zjednoczone, reprezentowane na targach samodzielnie, przez swoje niemieckie przedstawicielstwa, filie i oddziały w 512 stoiskach.

Boom w sieci sieci

Bezsprzecznie najczęściej poruszanym tematem tegorocznego CeBIT-u był Internet. Trudno było znaleźć firmę, która nie miałaby w swojej ofercie rozwiązania dla Internetu, zapowiedzi takiegoż czy chociażby wizytówki z adresem e-mail. W ubiegłym roku wiele firm oferowało wyspecjalizowane produkty przeznaczone wyłącznie na rynek internetowy, np. przeglądarki i serwery WWW, programy do obsługi poczty elektroniczej . Na tegorocznym CeBIT-cie praktycznie stracił sens podział produktów na te przeznaczone wyłącznie dla Internetu i pozostałe. Niemal wszyscy wielcy producenci systemów informatycznych przedstawili swoje tradycyjne, sztandarowe produkty rozbudowane o moduły przeznaczone do współpracy z Internetem. Dotyczy to baz danych, systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem, produktów do obsługi pracy w grupach, narzędzi do tworzenia aplikacji klient/serwer, a nawet tradycyjnych edytorów tekstu czy programów graficznych.

Przejrzeć się w WWW

Po raz pierwszy w europejskich targach wzięła udział firma Netscape Communications, której nazwa nieodłącznie kojarzy się z Internetem kilkudziesięciu milionom użytkowników WWW. Wielki zawód spotkał tych, którzy spodziewali się show w wykonaniu firmy z Mountain View. Po raz kolejny można było przekonać się o tym, że firma jest konsekwentna w swojej tradycyjnej kampanii promocyjnej. "Dla nas najlepszą reklamą jest nasza strona WWW, odwiedzana codziennie przez kilka milionów użytkowników" - twierdzi Didier Bronchimol, wiceprezes europejskiego Netscape Communications. Mimo to, Netscape musiał przypomnieć się europejskim użytkownikom, o których zaciekle walczy z Microsoftem. Pozycja Microsoftu na Starym Kontynencie jest bardzo silna, wspierana dodatkowo przez przedstawicielstwa i biura pomocy technicznej prawie we wszystkich krajach Europy. Netscape w ubiegłym roku otworzył trzy biura przedstawicielskie w Europie Zachodniej - w Niemczech, Francji i w W. Brytanii. W tym roku powstaną kolejne. "Na rynku Europy Środkowej pojawimy się najwcześniej na początku 1997 r." - ujawnił Didier Bronchimol. Ekspozycja na CeBITücie miała też służyć promocji najnowszych produktów firmy - SpotSuite i Fast Track.

Dużo większe wrażenie na odwiedzających targi wywierały prezentacje Sun Microsystems, a szczególnie nowo powstałego oddziału firmy - JavaSoft. Prawdopodobnie najwięcej ilości wywiadów na tegorocznym CeBIT-cie udzielił dziennikarzom prasowym , radiowym i telewizyjnym Sven Schrieber, odpowiedzialny w Hanowerze za promocję Java Terminala. W ciągu dnia urządzenie kilka razy przenoszono ze stoiska Suna do przestronnej, acz wypełnionej po brzegi, sali konferencyjnej, gdzie w określonych odstępach czasu odbywały się Java Hours - prezentacje poświęcone nowemu językowi programowania. "Bill Gates powiedział kiedyś, że nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie rozdawał dziesięciu tysięcy linii kodu za darmo. Dzisiaj rozdaje Internet Information Server" - powiedział podczas prezentacji Miko Matsumura, czołowy programista Javy i dziennikarz internetowego magazynu HotWired. - "Najpiękniejsze jest to, że zmusiły go do tego dziesiątki programistów rozdających za darmo swoje aplikacje pisane w Javie".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200