Ryzyko na zewnątrz

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej we Wrocławiu zdecydowało, że całość projektu wdrożenia nowego systemu IT - dobór sprzętu i infrastruktury komunikacyjnej, adaptacja pomieszczeń na potrzeby centrum obliczeniowego, zaangażowanie specjalistów odpowiedzialnych za administrowanie systemem, a także docelowe przejęcie informatyków zatrudnionych we wrocławskim przedsiębiorstwie - zleci jednej firmie.

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej we Wrocławiu zdecydowało, że całość projektu wdrożenia nowego systemu IT - dobór sprzętu i infrastruktury komunikacyjnej, adaptacja pomieszczeń na potrzeby centrum obliczeniowego, zaangażowanie specjalistów odpowiedzialnych za administrowanie systemem, a także docelowe przejęcie informatyków zatrudnionych we wrocławskim przedsiębiorstwie - zleci jednej firmie.

Ryzyko na zewnątrz

Mariusz Dzikuć, dyrektor finansowy MPEC Wrocław SA, kierownik projektu wdrożenia Oracle e-bussines Suite

W sierpniu br. dobiegnie końca wdrożenie modułów finansowych systemu Oracle E-Business Suite oraz zintegrowanego z nim systemu billingowego w Miejskim Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej (MPEC) we Wrocławiu. To jedno z pierwszych wdrożeń systemu ERP w przedsiębiorstwie energetyki cieplnej. Co więcej, MPEC Wrocław będzie pierwszym klientem ComputerLandu, który zdecydował się na kompleksowy zakres usług outsourcingowych, obejmujących budowę centrum obliczeniowego, zarządzanie środowiskiem pracy użytkownika oraz rozwój, wsparcie i utrzymanie aplikacji.

Nadążyć za zmianami

Do ostatecznego wyłonienia dostawców potrzeba było dwóch przetargów. Pierwszy z nich dotyczył obsługi informatycznej z perspektywą kompleksowej informatyzacji przedsiębiorstwa. MPEC korzystało już wówczas z usług firmy zewnętrznej, wspierającej użytkowników, i zachęcony dobrą współpracą planował rozszerzenie jej zakresu. Okazało się jednak, że przed dwoma laty na rynku nie było firm, których oferta zadowoliłaby MPEC. W trakcie przetargu zaczęła także ewoluować koncepcja całego rozwiązania. Czas jednak naglił. Wraz z budową nowych osiedli i przechodzeniem lokatorów na samodzielny model rozliczeń gwałtownie rósł wolumen danych obsługiwanych przez dotychczasowe systemy: obsługi klienta i finansowo-księgowy.

Ostatecznie zarząd podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu na wdrożenie systemu zintegrowanego. "Sprostanie rosnącym wymogom stawianym przez odbiorców ciepła i inwestorów giełdowych, a także uwarunkowania Prawa energetycznego zmuszają nas do ciągłego podnoszenia efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Uznaliśmy, że w przypadku naszej spółki system informatyczny powinien pozwolić na kompleksowe usprawnienie dwóch kluczowych procesów biznesowych: zaopatrzenia w ciepło i kształtowania wartości spółki" - wyjaśnia Mariusz Dzikuć, dyrektor finansowy MPEC Wrocław i kierownik projektu wdrożenia Oracle E-Business Suite. "Zmiany zachodzące na rynku są na tyle szybkie, że utrzymywanie i rozwój kilku różnych rozwiązań - w przypadku takiego przedsiębiorstwa jak nasze - staje się w pewnym momencie niemożliwe" - dodaje.

Szukanie modelu docelowego

Zarząd nie zrezygnował też z koncepcji outsourcingu. Rozdzielono jedynie outsourcing kluczowych aplikacji biznesowych od outsourcingu pozostałej części sfery informatycznej przedsiębiorstwa. Pozwoliło to na uzyskanie w krótkim czasie poprawy kluczowych procesów biznesowych firmy i zdobycie doświadczeń, które będą przydatne w tworzeniu docelowego modelu obsługi informatycznej przedsiębiorstwa. Prawdopodobnie obsługa całości IT zostanie oddana firmie zewnętrznej. Na tym etapie przetargu MPEC sformułowało wymogi funkcjonalne stawiane aplikacji. Do obowiązków dostawcy natomiast należał zarówno wybór rozwiązania, jak i dostosowanie go do indywidualnych oczekiwań.

"Wyszliśmy z założenia, że zarządzanie usługami jest znacznie prostsze niż samodzielny wybór rozwiązań i ponoszenie odpowiedzialności za dopasowanie wszystkich elementów" - zaznacza Marek Kęskiewicz, kierownik Działu Teleinformatyki w MPEC Wrocław. Ryzyko związane z doborem sprzętu, infrastruktury komunikacyjnej, adaptacją pomieszczeń na potrzeby centrum obliczeniowego po zaangażowanie specjalistów odpowiedzialnych za administrowanie systemem, a także przejęcie informatyków zatrudnionych we wrocławskim przedsiębiorstwie spadło na zwycięzcę przetargu. Do konkursu stanęli niemal wszyscy liczący się dostawcy systemów ERP.

Nietypowe wymogi

Ostatecznie wybrano ComputerLand, który zaproponował wdrożenie systemu Oracle E-Business Suite. Zdaniem przedstawicieli wrocławskiego przedsiębiorstwa, system ten gwarantował duże bezpieczeństwo danych wraz z pełną elastycznością dostosowania oferowanych rozwiązań do często specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa ciepłowniczego. Był też konkurencyjny cenowo, biorąc pod uwagę model TCO.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200