Compaq Insight Manager 2.60

Coraz większa różnorodność urządzeń w sieci i, co za tym idzie, coraz większa liczba pojawiających się problemów zmusza administratorów do użytkowania rozlicznych narzędzi do zarządzania sieciami. Najbardziej zaawansowane z nich, do zarządzania przedsiębiorstwem, są narzędziami do monitorowania i sterowania kompletnymi sieciami, włączając w to urządzenia służące łączeniu sieci oraz sprzęt komunikacyjny. Najbardziej popularne z nich to: OpenView Hewlett-Packarda, NetView for AIX IBM-a oraz Solstice Sun Microsystems. Takie platformy zarządzania są w stanie zarządzać bardzo dużymi sieciami na poziomie co najmniej korporacji.

Coraz większa różnorodność urządzeń w sieci i, co za tym idzie, coraz większa liczba pojawiających się problemów zmusza administratorów do użytkowania rozlicznych narzędzi do zarządzania sieciami. Najbardziej zaawansowane z nich, do zarządzania przedsiębiorstwem, są narzędziami do monitorowania i sterowania kompletnymi sieciami, włączając w to urządzenia służące łączeniu sieci oraz sprzęt komunikacyjny. Najbardziej popularne z nich to: OpenView Hewlett-Packarda, NetView for AIX IBM-a oraz Solstice Sun Microsystems. Takie platformy zarządzania są w stanie zarządzać bardzo dużymi sieciami na poziomie co najmniej korporacji.

Narzędzia do zarządzania sieciami LAN oferują z reguły wyższy poziom kontroli sieci lokalnej, niż narzędzia do zarządzania przedsiębiorstwem. Do ich typowych zadań można zaliczyć monitorowanie i sterowanie sieciowym systemem operacyjnym oraz sprzętem i oprogramowaniem zarówno serwera, jak i klienta. Narzędzia te najczęściej są stosowane na poziomie oddziału firmy. Najbardziej popularne z nich to: ManageWise Novell'a oraz Systems Management Server Microsoftu.

Oferowany przez Compaqa Insight Manager (CIM) jest aplikacją przeznaczoną do zarządzania poszczególnymi elementami sieci lokalnej, np. serwerami lub desktopami. Jako "element zarządzania" Insight Manager może być użytkowany niezależnie od innych narzędzi do zarządzania sieciami. Najlepsze efekty uzyska się jednak wtedy, gdy jego działanie będzie z wyższego poziomu struktury sieciowej wspierane narzędziami takimi jak: ManageWise czy HP OpenView.

Komponenty systemu

Compaq Insight Manager składa się z dwóch składników: instalowanej na konsoli zarządzania windowsowej aplikacji zarządzającej oraz instalowanych na serwerach lub desktopach tzw. agentach, których zadaniem jest zbieranie informacji i inicjowanie działania w przypadku jakiegokolwiek problemu sprzętowego czy programowego. Współpracując ze sprzętem i oprogramowaniem firmowym, zainstalowanym w ROM (firmware), agenci są w stanie monitorować ponad 800 oddzielnych parametrów, komunikując bezpośrednio się z aplikacją zarządzającą, czy to będzie Insight Manager, czy też, dzięki pełnej zgodności z SNMP, dowolne inne narzędzie do zarządzania siecią, takie jak: HP OpenView, NetView for AIX czy SunNet Manager. Siła Insight Managera polega na jego zdolności do zapewnienia administratorom pełnej kontroli nad systemem. Najbardziej przydatne cechy systemu to: graficzny interfejs, rozległe możliwości zarządzania konfiguracją i wykrywaniem usterek oraz zdalne zarządzanie.

Najbardziej skutecznie agenci Insight Managera działają na serwerach Compaqa ProSignia i Proliant oraz na desktopach Compaq Deskpro, gdzie są preinstalowani w wersji pracującej pod Windows 95. Nie oznacza to, że nie mogą działać na innych komputerach. Jednak wtedy część ich funkcji może być niedostępna, gdyż ich działanie jest bardzo uzależnione od wykorzystania specyficznych dla produktów Compaqa technologii, np. Intelligent Manageability.

Przewidywanie uszkodzeń

Najważniejszą cechą CIM jest możliwość, na bazie zbieranych danych, alarmowania użytkownika o przewidywanych uszkodzeniach sprzętu, tzn. zanim spowoduje ono jakikolwiek problem w sieci. Dużym ułatwieniem w identyfikowaniu tych zagrożeń jest graficzny interfejs użytkownika. Status każdego urządzenia jest bowiem wizualnie sygnalizowany jednym z trzech kolorów (zielony - urządzenie sprawne, żółty - zagrożone awarią, czerwony - uszkodzone). Co więcej, wszelkie meldunki mogą być przesyłane nie tylko na konsolę zarządzania, ale także na pager administratora, gdziekolwiek by się on nie znajdował, ułatwiając tym samym jego pracę.

CIM umożliwia także zdalne zarządzanie urządzeniami, zarówno za pomocą protokołów sieciowych IP oraz IPX, jak i poprzez modem za pomocą protokołu PPP, minimalizując czas przestoju po krytycznych błędach serwera. W zakres zdalnego zarządzania wchodzi: kontrola zasobów, restart serwera, diagnostyka oraz konfiguracja.

W przypadku określonych przez użytkownika typów alarmów CIM może automatycznie inicjować określone procesy naprawcze, np. dokonanie backupu. W każdym natomiast przypadku pomoc on-line sugeruje sposób rozwiązania problemu. Jeśli konieczna jest wymiana jakiegokolwiek elementu serwis Compaqa wymienia je bezpłatnie w ramach gwarancji nawet wtedy, gdy urządzenie jest sprawne, ale sugerowana jest jego wymiana. Wizualna kontrola pozwala sięgać do wszelkich krytycznych podsystemów serwera i dostarczać informacji nie tylko o jego stanie, ale także o wydajności i konfiguracji. Jednym z ważnych elementów tej kontroli jest zarządzanie pamięcią. Dostarcza ono danych niezbędnych zarówno do rozbudowy całej sieci, jak i modułów pamięci masowej. Innym - automatyczne zbieranie danych diagnostycznych w celu obrazowania pracy systemu.

Zarządzanie wydajnością

CIM pozwala na ustawianie dopuszczalnych progów dla kontrolerów, kart sieciowych, CPU i szyny EISA, których przekroczenie powoduje uaktywnienie alarmu uprzedzając pojawienie się innych problemów. Próg można także ustawić dla dysku logicznego w celu uaktywnienia alarmu, gdy taki procent jego wykorzystania przekroczy dopuszczalną wartość. Wszystkie te działania przyczyniają się do podniesienia wydajności systemu, jednocześnie odciążając administratora od żmudnego przeglądania i analizowania danych.

Zarządzanie konfiguracją

Ważnym elementem CIM jest też tzw. kontrola wersji (Insight Version Control - IVC) - narzędzie do obsługi konfiguracji serwera w środowisku sieciowym. Za jego pomocą można sprawdzać wersje sterowników, agentów, oprogramowania typu firmware oraz innych aplikacji użytkowych Compaqa zainstalowanych na serwerze, pozwalając na redukcję przestojów pracy serwera z powodu np. sprzecznej konfiguracji plików. IVC porównuje bowiem wersje oprogramowania zainstalowane na serwerze z bazą danych o upgrade'ach dostępną na SmartStart CD lub w Internecie pod adresemhttp://www.compaq.com/cgi-bin/present/support/sp.html uaktualnianym co miesiąc. Wszystkie informacje, które są nieaktualne, są raportowane z uwzględnieniem zależności od innych produktów i rekomendacją update'u serwera.

Nowością ostatniej wersji CIM 2.6 jest zarządzanie klientami Compaq Deskpro za pomocą agentów dla Windows 95 połączonych z serwerami Windows NT lub NetWare. Wykorzystując technologię Intelligent Manageability można uzyskać informacje o modelu, numerze seryjnym systemu, monitorze, twardym dysku, ROM i płycie głównej. AssetControl (kontrola zasobów) pozwala na kontrolę wydajności systemu, temperatury urządzenia oraz, dzięki IntelliSafe, uprzedzanie awarii twardych dysków.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200