Siła nas w usługach

W Polsce przychody działów usług w połączonych Hewlett-Packard i Compaq wyniosły w 2001 r. ok. 820 mln zł.

W Polsce przychody działów usług w połączonych Hewlett-Packard i Compaq wyniosły w 2001 r. ok. 820 mln zł.

Siła nas w usługach

<b>JACEK STOCHLAK</b>, szef działu HP Services, poprzednio kierował Działem HP Consulting

Siła nas w usługach

<b>ANDRZEJ PASZYŃSKI</b>, szef działu HPS Consulting and Integration

Siła nas w usługach

<b>ZBIGNIEW MOTTL</b>, szef działu HPS Customer Support

Siła nas w usługach

<b>ANDRZEJ WIĘCKIEWICZ</b>, szef działu HPS Managed Services

Dobiega końca łączenie działów usług HP i Compaq Computer. W nowym HP w dziale tym zatrudnionych jest 400 osób, z czego prawie 300 przypada na pracowników Hewlett-Packard sprzed połączenia. Obecnie jest to jeden z największych (ok. 40-proc. udział w całkowitych przychodach) i najszybciej rozwijający się dział w nowym HP. "W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży usług wzrosły o ponad 50%, a usług outsourcingowych prawie o 100%" - mówi Jacek Stochlak, szef działu HP Services.

Bezpieczeństwo i administracja

Tak duży wzrost sprzedaży usług w HP był spowodowany dwoma trendami. "Po pierwsze, widać coraz większe zainteresowanie usługami związanymi z obsługą krytycznych systemów IT. Wynika to stąd, że klienci coraz bardziej są uzależnieni od systemów informatycznych, a każda przerwa w ich działaniu to wymierna strata" - mówi Jacek Stochlak. Usługi te oferuje dział HPS Customer Support (HPS CS). "Są nimi zainteresowane głównie instytucje bankowo-finansowe. Tworzymy specjalne zespoły, które na co dzień obecne są u klienta" - dodaje Zbigniew Mottl, szef działu HPS CS.

Na wzrost sprzedaży działu HP Services miało także wpływ zwiększenie liczby projektów integracyjnych na potrzeby administracji publicznej i rządu. Pracują nad nimi specjaliści z działu HPS Consulting and Integration. Jednym z głośniejszych był kontrakt na budowę systemu IACS w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. HP otrzymuje także zapłatę za stworzenie systemu na potrzeby wydawania nowych dowodów osobistych. System, którego koszt budowy był szacowany na 1 mld zł, powstał w 2000 r. i ma być spłacany przez 10 lat.

Szybko rozwijający się outsourcing

W przypadku działu HPS Managed Services - specjalizującym się w outsourcingu i usługach przetwarzania danych - połączenie spowodowało zwiększenie dotychczasowej bazy klientów. Klienci dawnego Compaqa będą mogli teraz korzystać - z uruchomionego przez HP Polska w czerwcu 2001 r. - data center. Już w 1995 r. HP stworzyło centrum zapasowe, do którego polscy klienci mogli przenieść swoją działalność w przypadku zdarzeń losowych, np. pożaru. "Na szczęście, dotąd nie musieli tego robić, ale regularnie, wspólnie z klientami, przeprowadzamy tego typu symulacje. Sprawdzamy np. szybkość odtworzenia środowiska informatycznego klienta w naszym centrum" - mówi Andrzej Więckiewicz, szef działu HPS Managed Services.

Na bazie własnego centrum komputerowego HP oferuje obsługę na zasadach outsourcingu całego środowiska IT (Servisco przeniosło do niego system SAP R/3), tworzenie dla klientów ośrodków zapasowych czy usługi disaster recovery. Nadal jednak najwięcej przychodów przynosi sprzedaż usług tzw. selektywnego outsourcingu. Dotyczą one np. obsługi systemów ERP, opieki nad komputerami PC, zarządzania siecią, nadzoru nad funkcjonowaniem poczty elektronicznej czy tworzenia działu help desk dla klienta. Ogółem przychody z outsourcingu HP i Compaqa w 2001 r. wyniosły ok. 72 mln zł. Najwięksi klienci działu HPS Managed Services to instytucje bankowo-finansowe, firmy telekomunikacyjne i browary.

Więcej produktów, więcej klientów

Można powiedzieć, że jedynym naprawdę nowym - pod względem organizacyjnym - działem w Hewlett-Packard jest HPS Consulting and Integration. Powstał on z połączenia działów HP Consulting i Compaq Global Services Systems Integration. Kieruje nim Andrzej Paszyński, poprzednio szef Compaq Global Services. Największe różnice w prowadzonych przez ten dział projektach związane są oczywiście z technologiami, które wykorzystywał HP i Compaq. Pierwsza z tych firm tworzyła rozwiązania z wykorzystaniem HP-UX, druga - Open VMS, True64 i własne rozwiązania klastrowe.

Były także projekty tworzone wyłącznie przez stare HP i Compaq Computer. Compaq specjalizował się we wdrożeniach systemów bankowych firmy Sanchez Computer. Obudowywał je również rozwiązaniami umożliwiającymi klientom dostęp do banku za pośrednictwem różnych kanałów. Compaq Global Services, jako jedyny w Polsce, oferował także operatorom system Temit, który zapewnia ciągłość dostępu do usług telekomunikacyjnych. Z kolei HP Consulting wdrażał w firmach telekomunikacyjnych systemy billingowe i do wzajemnych rozliczeń (interconnect).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200