API dla grafiki 3D

Mimo szybkiego wzrostu popularności multimediów, brak jednolitego standardu grafiki trójwymiarowej (3D) może mieć wpływ na spowolnienie rozwoju tej części rynku. Jak można było zauważyć na ostatnich targach Comdex, większośćproducentów w dalszym ciągu promuje firmowe złącza programowe API.

Mimo szybkiego wzrostu popularności multimediów, brak jednolitego standardu grafiki trójwymiarowej (3D) może mieć wpływ na spowolnienie rozwoju tej części rynku. Jak można było zauważyć na ostatnich targach Comdex, większośćproducentów w dalszym ciągu promuje firmowe złącza programowe API.

Creative Technologies Ltd, której technologia Sound Blaster stała się de facto standardem na rynku kart dźwiękowych, próbuje powtórzyć swój sukces oferując kartę graficzną 3D Blaster. Tylko podczas targów Comdex, firma sprzedała ponad 500 takich kart, a jej przedstawiciele twierdzą, że nie ma obecnie innego standardu, który mógłby skutecznie konkurować z technologią grafiki trójwymiarowej 3D Blaster.

Producenci podkreślają zgodnie, że do czasu pojawienia się jednolitego standardu, będzie bardzo trudno odnieść sukces na rynku narzędzi do tworzenia grafiki 3D. Dotyczy to w miejszym stopniu takich potentatów jak Sony, którego stać na zatrudnienie rzeszy programistów pracujących nad nowym oprogramowaniem, ale mniejsze firmy mogą wypaść z rynku. Steve Silverman ze Spot-On Enterprise, stwierdził, że problem polega na tym, iż firmy ustalające standardy mają wielkie możliwości promowania produktów na rynku, ale często najgorszą technologię.

Choć technologia MPEG stała się de facto standardem stosowanym w zakresie kompresji obrazów wideo, to producenci proponują w tej dziedzinie wciąż nowe rozwiązania. I tak np. Avid Technologies oferuje Avid MPEG Interface (otwarte złącze API), które pozwala integrować narzędzia 3D z pakietem do edycji obrazów wideo Real Impact. Standard tego złącza jest już wspierany przez firmy Xing Technology Corp., Sigma Design Inc. i Optibase Inc.

Jednocześnie toczy się wojna między producentami systemów do tworzenia efektów specjalnych dla przemysłu filmowego. Silną pozycję zajmuje tu Silicon Graphisc Inc., ze specyfikacją Open Graphics Language (OpenGL). Jest to obecnie podstawowy standard w tej dziedzinie, wybierany przez wiele firm, w tym przez New Tek Inc. Jak twierdzi szef New Tek, "klienci nie eksploatują platform, ale aplikacje. Dlatego zdecydowaliśmy się na standard Open GL, który pracuje pod systemami Windows, Windows NT i SGI". Na rynku gier rywalizują ze sobą Renderware Inc. i Criterion Inc, a na rynku produktów dla komputerów PC - Intel Corp. (standard 3DR), Microsoft Corp. (standard Direct3D) i Apple Computer Inc. (standard 3D QuickDraw).

Boom na rynku grafiki 3D

Według Dataquest Inc., jednym z głównych motorów rozwoju rynku multimediów są narzędzia do tworzenia grafiki 3D (trójwymiarowej). Rynek aplikacji 3D rozwija się ostatnio szybciej, niż przewidywali optymiści. Jak dotąd, obroty na rynku specjalizowanych procesorów do przetwarzania grafiki 3D przekroczyły już poziom 1 mld USD. Dużo gorzej sprzedają się natomiast produkty wideo dla komputerów PC. Powód: wysokie ceny i brak aplikacji.

Dataquest przewiduje, że największymi bodźcami dla rozwoju grafiki trójwymiarowej będzie wzrost popytu na gry komputerowe, programy edukacyjne oraz sieć Internet. Drugie miejsce na rynku multimediów zajmują aplikacje wideo oparte na kompresji obrazów standardu MPEG. Jak dotąd, sprzedano ok. miliona systemów wideo typu MPEG. Barierą jest tu cena. Zainstalowanie systemu MPEG w komputerze kosztuje ponad 150 USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200