Apple bez konkurencji

Apple Macintosh przejął największego producenta klonów Macintoshy.

Apple Macintosh przejął największego producenta klonów Macintoshy.

Za 100 ml USD Apple kupił firmę Power Computing, produkującą klony komputerów Macintosh. Za umową o fuzji obu przedsiębiorstw kryje się wyrzeczenie przez Power Computing produkcji klonów Macintosha i zwrot w kierunku składania i sprzedaży komputerów PC, opartych na procesorach Intela i oprogramowaniu Microsoftu.

Przejęcie największego na świecie producenta klonów Macintoshy poprzedziły tygodnie spekulacji prasowych. Tuż przed ogłoszeniem komunikatu o fuzji ze stanowiska prezesa Power Computing zrezygnował Joel Kocher, podając za powód swojego odejścia, różnice w poglądach na rozwój firmy.

Od przyszłego roku Power Computing nie będzie już sprzedawał Macintoshy. Do Apple'a odejdą nie tylko wszystkie prawa patentowe związane z technologią, baza klientów, ale także ludzie zajmujący się sprzedażą i wytworzeniem tych produktów. „Sądzimy, że przejście naszych pracowników do Apple’a może tylko świadczyć o tym, że wciąż będziemy mieć wpływ na strategię sprzedaży Macintoshy” – stwierdził Mike Rosenfelt, rzecznik Power Computing. Jednak o zmianie, jaka zaszła w strategii firmy, może świadczyć fakt, że już za miesiąc w jej ofercie pojawi się notebook PC z systemem Windows 95 i nowym procesorem Intela.

„Apple zaczyna się uczyć” – stwierdził Steve Jobs, współzałożyciel Apple Computer i obecny niekwestionowany lider korporacji. Steve Jobs uchylił się jednak od komentarza, czy Apple przejmie bezpośredni sposób sprzedaży komputerów Power Computing.

Na tle obecnej fuzji zgrzytem odbiła się wcześniejsza decyzja Apple'a, który nie zgadza się na licencjonowanie ósmej wersji własnego systemu operacyjnego. Przedstawiciele Power Computing, którzy oprotestowali tę decyzję, zgadzają się w dużym stopniu z analitykami, twierdzącymi, iż nielicencjonowanie systemu jest decyzją samobójczą. Fuzja z Power Computing spotkała się też z nieprzychylnymi komentarzami samych użytkowników, którzy twierdzą, że już wcześniej Apple próbował działać bez konkurencji i nie wyszło mu to najlepiej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200