Sprzęt przegrywa z usługami
- Adam Jadczak,
- 29.07.2002
Piotr Wierzbicki, nowy prezes zarządu Sun Microsystems Poland, a poprzednio dyrektor finansowy firmy, będzie dążył do zwiększenia udziału usług informatycznych w ogólnych przychodach. Miałoby to zrekompensować spadek sprzedaży sprzętu.
Piotr Wierzbicki, nowy prezes zarządu Sun Microsystems Poland, a poprzednio dyrektor finansowy firmy, będzie dążył do zwiększenia udziału usług informatycznych w ogólnych przychodach. Miałoby to zrekompensować spadek sprzedaży sprzętu.
"Biorąc pod uwagę zakończony w czerwcu rok finansowy, największy wzrost zanotowaliśmy w działach związanych z usługami: serwisem (ok. 50%) i doradztwem (ok. 100%). Te działy przynoszą obecnie 1/3 całkowitych naszych przychodów" - mówi szef Suna. Według raportu Computerworld TOP 200, w roku kalendarzowym 2001 przychody Suna w Polsce wyniosły 221 mln zł (235 mln zł rok wcześniej). Piotr Wierzbicki przyznaje, że w tym roku finansowym nie udało się powtórzyć wyniku z roku poprzedniego.
W tym roku firma oczekuje wzrostu sprzedaży na poziomie ok. 20%. Jej przedstawiciele liczą na wzrost przychodów m.in. ze względu na "zawirowania" związane z łączeniem polskich oddziałów Hewlett-Packard i Compaq Computer. "Kilka lat temu, gdy Compaq przejął Digital Equipment Corporation, wielu klientów tej firmy zdecydowało się na nasze rozwiązania. Dzięki temu wzmocniła się nasza pozycja na rynku unixowym" - przypomina Piotr Wierzbicki.
Największe nadzieje wiąże się z utworzonym przed dwoma laty działem doradztwa, który ma stopniowo wzbogacać swoją ofertę. "Dzisiaj nie rozważamy świadczenia usług np. z zakresu wdrożeń systemów ERP. Tę część rynku pozostawiamy partnerom. Nie chcemy z nimi konkurować. Zamierzamy stworzyć komplementarną wobec nich strukturę" - mówi nowy prezes polskiego oddziału Sun Microsystems.