Polska w górę, zagranica w dół

W pierwszej połowie roku sprzedano ok. 400 tys. komputerów. Producenci liczą, że uda się pobić ubiegłoroczny rekord miliona sprzedanych PC.

W pierwszej połowie roku sprzedano ok. 400 tys. komputerów. Producenci liczą, że uda się pobić ubiegłoroczny rekord miliona sprzedanych PC.

Polska w górę, zagranica w dół

Najwięksi producenci sprzętu PC w Polsce w 2002r. pod względem liczby sprzedanych komputerów

Po pierwszych sześciu miesiącach na polskim rynku PC nieco osłabła pozycja zagranicznych producentów. Zbyt wcześnie jest, by twierdzić, że to trwały odwrót od tendencji panującej w ostatnich latach. "Firmy zagraniczne tradycyjnie wypadają gorzej w pierwszej połowie roku. Dopiero w III i IV kwartale rozstrzygane są przetargi organizowane przez klientów korporacyjnych, którzy są największymi ich odbiorcami" - mówi Piotr Pągowski, prezes polskiego oddziału Intela.

Szansa na milion

Największy tegoroczny przetarg obejmuje dostawę kilkunastu tysięcy komputerów przenośnych na zamówienie TP SA. Wartość kontraktu jest szacowana na ponad 80 mln zł. Wprawdzie przetarg rozstrzygnięto w lipcu br., ale TP SA nie godzi się na ujawnienie zwycięzcy. Nieoficjalnie mówi się, że wielkim wygranym jest Dell, ale przedstawiciele firmy też odmawiają komentarzy. Jeśli informacja potwierdzi się, znacznie poprawiłyby się notowania Della, który w pierwszym półroczu osiągnął gorsze wyniki niż przed rokiem.

"Wiele wskazuje na to, że druga połowa 2002 r. będzie znacznie lepsza. Już w czerwcu obserwowaliśmy ożywienie na rynku, które, miejmy nadzieję, przełoży się na wzrost popytu" - ocenia optymistycznie Dariusz Fabiszewski, prezes Fujitsu Siemens Computers.

Według wstępnych szacunków, w pierwszej połowie tego roku sprzedano ok. 400 tys. komputerów, czyli o ok. 10% więcej niż przed rokiem. Pozwala to prognozować, że również w tym roku Polacy kupią ponad milion komputerów. W przeciwieństwie więc do tego, co dzieje się na większości rynków światowych, w Polsce sprzedaż nadal rośnie. "Z naszych danych wynika, że największy, dwucyfrowy wzrost sprzedaży procesorów widać w kanale dystrybucyjnym. Oznacza to, że najdynamiczniej rozwija się rynek drobnych składaczy" - mówi Piotr Pągowski z Intel Poland.

Polska w górę, zagranica w dół
Nie jest niespodzianką, że na pierwszym miejscu wśród producentów znalazł się nowy Hewlett-Packard, powstały z połączenia HP i Compaqa. Nie jest również niespodzianką, że firma przechodząca zmiany organizacyjne zanotowała 5-proc. spadek.

Wśród firm, które osiągnęły największy wzrost sprzedaży znalazły się IBM Polska (wzrost o 103%) i JTT Computer (34%). W przypadku IBM chodzi zapewne o duży kontrakt na kilka tysięcy PC. Z kolei sukces JTT to efekt przejęcia części rynku należącej do Optimusa. Nowosądeckiej firmie (spadek o 24%) nie sprzyjają ostatnie zmiany organizacyjne i przedłużające się oczekiwanie na decyzję dotyczącą strategii. Optimus będzie musiał raczej skorygować ambitne prognozy sprzedaży 76 tys. PC do końca roku.

Notebook w cenie

Firmą, która zaczynała pod koniec ub.r. praktycznie od zera, a w tym znalazła się na siódmym miejscu pod względem sprzedaży PC jest warszawski dystrybutor Action. Biorąc pod uwagę sprzedaż notebooków, znajduje się nawet na trzecim miejscu.

Ambitne plany sprzedaży ma także Karen Notebook. Po przejęciu przez Techmex i podpisaniu nowych umów partnerskich, sprzedaż notebooków California Access wzrosła z 900 szt. w I kwartale br. do ok. 1800 szt. w drugim. "Liczymy, że w tym roku sprzedamy co najmniej 6 tys. naszych notebooków. Ograniczyliśmy liczbę modeli i zaoferowaliśmy bardzo atrakcyjne ceny. Najniższy model kosztuje 3,5 tys. zł netto" - mówi Andrzej Kuźniak, odpowiadający za sprzedaż notebooków w Grupie Techmex. "Postanowiliśmy sprowadzać z Tajwanu tzw. kadłubki. Dopiero później, w naszej fabryce w Suwałkach montujemy do nich procesor i dysk twardy" - opowiada Andrzej Kuźniak.

W sumie polscy producenci sprzedali 7 tys. komputerów przenośnych, uzyskując ok. 15-proc. udział w rynku. W I połowie roku Polacy kupili łącznie 48 tys. notebooków.

Marazm na świecie

Na rynkach zagranicznych wciąż nie widać ożywienia. W II kwartale br. producenci PC dostarczyli o 0,5% mniej komputerów niż przed rokiem (31 mln szt.), a tymczasem spodziewano się wzrostu sprzedaży o 1,3%.

Nowe HP jest niekwestionowanym liderem. Prawdopodobnie jednak ze względu na perturbacje związane z fuzją - podobnie jak w Polsce - łączna sprzedaż HP i Compaqa spadła o 16%. Z kolei Dell , największy konkurent tej dwójki - inaczej niż w Polsce - jako jedyny w czołówce odnotował wzrost sprzedaży.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200