Słowna bitwa o Toshibę

2000 notebooków Toshiby zobowiązał się sprzedać nowy dystrybutor japońskiego producenta do końca 1997 r.

2000 notebooków Toshiby zobowiązał się sprzedać nowy dystrybutor japońskiego producenta do końca 1997 r.

Jak informowaliśmy przed tygodniem, Toshiba podpisała z Techmex SA umowę dystrybucyjną na sprzedaż notebooków w Polsce. Bielska firma zobowiązała się stworzyć sieć serwisową i sprzedać 2 tys. notebooków Toshiby do końca br. Jacek Studencki, prezes Techmexu, twierdzi jednak, że liczba ta jest zaniżona. „W naszym pesymistycznym wariancie szacujemy sprzedaż na ok. 3 tysiące sztuk do końca br.” – wyjaśnia prezes Techmexu.

Przedstawiciele Toshiby sądzą, że 10% udział w polskim rynku z ub.r. wzrośnie na korzyść japońskiego producenta do 25%. Obecnie palmę pierwszeństwa w sprzedaży notebooków polskim klientom dzierży Compaq Computer. Toshiba zakłada, że do końca roku w Polsce sprzeda 5-6 tys. maszyn, z czego 2 tys. ma sprzedać Techmex, a 3-4 tys. firma Solico, drugi dystrybutor tego producenta w Polsce.

Kto słyszał o Solico?

Firma Solico jest powiązana przez właścicieli z warszawską spółką Karen, największym polskim dealerem notebooków. Larsa Goetsche, odpowiedzialny za sprzedaż produktów japońskiej firmy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, twierdzi, że „nie ma wątpliwości, co do czystości intencji Solico w traktowaniu innych dealerów”. Podobnego zdania jest Lucjan Wencel, prezes Karenu, który zapewnia, że do momentu, gdy Solico była jedynym dystrybutorem notebooków Toshiby problem zachowania czystości kanału sprzedaży nie pojawiał się w ogóle. „Od września br. związek kapitałowy między Solico a Karen SA będzie jeszcze mniejszy” – dodaje Lucjan Wencel. Wtedy bowiem większościowy pakiet udziałów w Karen SA przejmie kilka podmiotów, m.in. grupa finansowa Consortia. Jak zapewnia prezes Karenu, żaden z nowych udziałowców nie będzie miał większościowego pakietu akcji.

O tym, czy dealerzy zaufają słowom prezesa Lucjana Wencla, zdecyduje rynek – sądzi Larsa Goetsche, zaznaczając, że Toshiba zdaje sobie sprawę z układu między dystrybutorem jego produktów a dealerem. Prezes Karenu wyjaśnia, że drugi z dystrybutorów Techmex SA również posiada udziały w firmie dealerskiej, tzn. Sieciowych Systemach Informacyjnych (2Si).

„O Solico nikt nie słyszał, a pytanie o nas i 2Si jest pytaniem niepoważnym” – twierdzi Jacek Studencki. Jego zdaniem, o czystości intencji dystrybutora i równym traktowaniu dealerów świadczy fakt, że Techmex prowadzi interesy z grupą 1400 dealerów, a wpływy z 2Si nie przekroczyły w ub.r. 4% obrotów. Jak dodaje prezes bielskiej spółki, do końca br. Techmex autoryzuje ok. 500 dealerów produktów Toshiby.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200