IBM akceptuje Windows NT

Wojna o opanowanie rynku systemów operacyjnych przyniosła korzyści klientom IBM-a.

Wojna o opanowanie rynku systemów operacyjnych przyniosła korzyści klientom IBM-a.

Wojna między systemem Microsoft Windows NT a systemami IBM OS/2, OS/400, AIX i MVS toczy się ze zmiennym szczęściem od lat. Co jakiś czas jedna ze stron deklaruje zdecydowane zwycięstwo swej techniki, bazując na badaniach rynku prezentujących coraz większą akceptację jej produktów. Czasem można odnieść wrażenie, że dla firm najmniej ważne są interesy klientów, a znacznie większą rolę odgrywa dla nich idea przewagi politycznej, technicznej lub marketingowej.

Obecnie w podejściu firmy IBM nastąpiła zdecydowana zmiana: zamiast zwalczać system cieszący się coraz większym powodzeniem na rynku, IBM postanowił dołączyć do grona producentów oferujących szeroką gamę swych produktów także dla platformy Windows NT. Firma ta postanowiła oferować produkty, które do tej pory były dostarczane jedynie dla swoich platform, także w wersji dla Windows NT. IBM zamierza nie tylko przenieść swe najważniejsze produkty dla przedsiębiorstwa (narzędzia do zarządzania systemami, relacyjne bazy danych, systemy komunikacyjne i in.) i świadczyć usługi związane z korzystaniem z tych produktów na Windows NT, ale także będzie dostarczać te produkty optymalizowane dla potrzeb przedsiębiorstw używających Windows NT.

Pozycja marketingowa IBM w zakresie NT

IBM zdecydowanie sprecyzował cel, który zamierza osiągnąć pod koniec 1998 r. Chce mianowicie – wykorzystując swą pozycję światowego lidera integracji, dostawcy usług konsultingowych i programistycznych – stać się liderem także w zakresie wprowadzania do przedsiębiorstw Windows NT i produktów z nim związanych oraz świadczenia usług.

Dla osiągnięcia tego celu IBM poszerza ofertę serwerów i komputerów dla systemu Windows NT (ostatnio znalazły się w niej Professional Workstation i nowa rodzina serwerów Domino), przeszkoliła zespół 1200 specjalistów od systemu Windows NT oraz wprowadza wiele nowych produktów dla tej platformy.

W zakresie dostaw sprzętu dla Windows NT liderem rynku jest Compaq (35% rynku) i HP (16% rynku). Podobny udział jak HP ma obecnie IBM, ale firma zamierza zwiększyć go, wykorzystując potencjał swoich specjalistów i konsultantów rozlokowanych na całym świecie. Compaq nie ma bazy specjalistów systemowych i nie oferuje usług integracyjnych, natomiast HP zapewne będzie także zwiększał swój udział w rynku produktów dla NT kosztem produktów unixowych, konkurując bezpośrednio z IBM.

W zakresie oprogramowania IBM do niedawna niechętnie oferował produkty Microsoftu nawet na platformę Windows. Obecnie i tu nastąpiła zmiana nastawienia. To klient decyduje, jaki zestaw produktów chce zakupić, a IBM będzie mu je dostarczał i integrował – nawet jeśli miałyby to być wyłącznie produkty Microsoftu.

Strategia IBM

Strategia IBM w zakresie Windows NT obejmuje dostarczanie kompletnych microsoftowych środowisk użytkowych: programów Microsoft Office, BackOffice, SQL Server, Transaction Server i Exchange, instalowanych na własnych platformach sprzętowych z procesorami Intela. Ale IBM ma także kompletną ofertę własnych produktów konkurujących z produktami Microsoftu. W większości przypadków są to produkty dojrzalsze i dopracowane dzięki wieloletniemu używaniu na innych platformach systemowych, łącznie z mainframe'ami.

Na przykład przeniesiony niedawno do Windows NT monitor transakcji CICS jest znany w świecie od ponad 30 lat. O tym produkcie mówi się, że przyniósł swemu producentowi największy dochód spośród wszystkich produktów programowych świata. Nie ma więc powodu, aby nie odniósł sukcesu także w środowisku Windows NT.

Główne produkty IBM dla Windows NT

Filozofia software'owa IBM bazuje na założeniu, aby jak najlepiej obsługiwać stałych klientów firmy oraz kłaść podwaliny pod przyszłe rozwiązania przetwarzania sieciowo-centrycznego. W tym celu IBM już od 2 lat (pierwsze produkty pokazano w Europie na targach CeBit w 1995 r.) dostarcza rodzinę programów działających na wielu platformach, w tym na Windows NT.

Oferta IBM obejmuje:

  • Programy do obsługi pracy grupowej Lotus Notes i Domino.

  • Serwer bazy uniwersalnej (IBM Universal Database).

  • Środowisko do zarządzania systemami Tivoli TME.

  • Zarządzanie hierarchicznymi systemami pamięciowymi Adstar Distributed Storage Manager (ADSM).

  • Pakiet komunikacyjny IBM Communication Server.

  • Monitory transakcji CICS i Encina (produkt firmy Transarc, filii IBM).

  • Narzędzia do opracowania aplikacji z rodziny VisualAge.

  • Oprogramowanie pośredniczące (middleware) MQSeries do komunikacji między aplikacjami w rozproszonym środowisku przetwarzania.
Każdy z tych produktów konkuruje bezpośrednio z wieloma produktami rynkowymi firm Microsoft, Netscape, Oracle, BEA i wielu mniejszych niezależnych producentów oprogramowania. Wydaje się jednak, że jedynie IBM oferuje najszersze wsparcie dla wielu platform z rodziną zgodnych produktów, dobrze współpracujących między sobą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200