Grupowo w Orlando

Na corocznej konferencji Lotusphere Lotus zaprezentował wiele nowych produktów.

Na corocznej konferencji Lotusphere Lotus zaprezentował wiele nowych produktów.

W ostatnim tygodniu stycznia w Orlando na Florydzie odbyła się kolejna edycja corocznej konferencji technicznej firmy Lotus Development - Lotusphere. W roku ubiegłym wzięła w niej udział rekordowa liczba osób - 9 tys. W tym roku liczba uczestników wyniosła ponad 10 tys.

Na poprzednim Lotusphere najważniejszym wydarzeniem była premiera wersji 4.0 pakietu Notes. W ciągu roku strategia Lotusa uległa drobnym zmianom. Obok komponentów ActiveX firma zdecydowała się obsługiwać także Javę. Zmieniła nazwę pakietu Notes na Domino, co podkreślić miało jego modularną budowę.

Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom na tegorocznym Lotusphere nie zaprezentowano nowej wersji pakietu Domino. Niemniej jednak konferencja obfitowała w wiele premier innych produktów. Po raz pierwszy zaprezentowano tak szeroko plany firmy, dotyczące migracji z oprogramowaniem Domino na nowe platformy systemowe, uwzględniające także komputery sieciowe (Network Computers).

Tak jak w ubiegłych latach konferencji towarzyszyła wystawa, na której zaprezentowano kilkadziesiąt produktów niezależnych producentów, oferujących aplikacje, rozszerzające funkcjonalność Notes i Domino.

Klient podstawą sukcesu

Ponieważ w tym roku zabrakło premiery produktu serwerowego, Lotus główny nacisk położył na promocję oprogramowania dwóch nowych klientów systemu Domino. Obydwa mają ukazać się jeszcze w tym roku.

Pierwszy z klientów, noszący kodową nazwę Lookout (anagram powstały z nazwy Outlook), jest bezpośrednią odpowiedzią Lotusa na oprogramowanie Outlook Microsoftu. Produkt będzie miał identyczne możliwości. Będzie jednocześnie klientem poczty elektronicznej, komputerowym terminarzem, a także dziennikiem, skrzętnie notującym wszystkie działania użytkownika (pracę z dokumentami, wysyłkę poczty elektronicznej itp.). Ostatnia opcja działać będzie zarówno z aplikacjami pakietu Lotus SmartSuite 97, jak i Microsoft Office 97. Lookout będzie umożliwiał także pełnotekstowe przeszukiwanie różnego rodzaju dokumentów i funkcjonować będzie także jako klient systemu Domino. Pełna wersja Lookouta, wspierająca komponenty ActiveX, ma pojawić się na rynku w połowie roku, prawdopodobnie pod nazwą finalną - Notes 4.6. W późniejszym terminie dostępna będzie wersja obsługująca komponenty Java Beans, jednak Lotus nie sprecyzował jeszcze, kiedy to nastąpi.

Kolejnym klientem Notes, który pojawi się na rynku pod koniec br., jest produkt o nazwie Maui. Będzie to uaktualnienie Lookouta, mające te same cechy i dodatkowo wzbogacone o obsługę najpopularniejszych standardów internetowych, w tym nowej specyfikacji wymiany poczty elektronicznej IMAP4, protokołu dostępu do usług katalogowych LDAP, protokołu umożliwiającego korzystanie z list dyskusyjnych NNTP, protokołu IIOP (Internet Inter-ORB Protocol) oraz ICAP (Internet Calendaring Access Protocol). Program wspierać będzie także HTML, umożliwiając importowanie dokumentów ze stron WWW i wysyłanie ich z całą zawartością np. za pośrednictwem poczty elektronicznej. Pełna wersja Maui będzie dostępna jako Notes 5.0.

Innym nowym klientem, który zapowiedziany został już kilka miesięcy temu, jest Weblicator, umożliwiający np. przeglądanie internetowych serwerów WWW w trybie off-line (dane replikowane są przez serwer Notes, a następnie udostępniane klientom sieci lokalnej).

Rozbudowany serwer

Podczas Lotusphere firma Lotus zapowiedziała dwa uaktualnienia serwerów Domino jeszcze w tym roku. Pierwsze z nich dostępne ma być do końca lipca, drugie pod koniec roku. Nie wiadomo jednak obecnie czym mają różnić się obie wersje. Lotus ze swej strony zapewnia, że do końca roku dostępna będzie obsługa protokołów: IIOP, NNTP, IMAP4 i LDAP po stronie serwera.

Firma przygotowała także kilka nowych produktów, rozszerzających możliwości serwera Domino. Pierwszym z nich jest Domino.Merchant - oprogramowanie przeznaczone dla firm, które chcą prowadzić elektroniczny handel za pośrednictwem Internetu. Domino.Merchant pozwala prowadzić katalog produktów, przyjmować zamówienia, a także realizować bezpieczne transakcje za pośrednictwem kart kredytowych. Produkt współpracuje z Domino 4.5 Server i dostępny jest w cenie 1295 dolarów (lub razem z Domino 4.5 w cenie 1995 dolarów).

Innym nowym produktem jest Domino.Broadcast for PointCast. Umożliwia on serwerom Domino dwustronne przesyłanie informacji z siecią informacyjną PointCast Network. Klient, otrzymujący w jednym pakiecie oprogramowanie Domino.Broadcast, PointCast I-Server oraz klienta PointCast, może w prosty sposób zbudować system transmisji informacji z serwera Domino do sieci PointCast, a także w drugą stronę - wyciągania określonych informacji z sieci PointCast i publikowania jej w bazach danych Domino. Produkt ten dostępny jest już na rynku w cenie 1295 dolarów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200