Czas wielkiej gry

E3 - targi elektronicznej rozrywki dołączają do najważniejszych imprez przemysłu komputerowego.

E3 - targi elektronicznej rozrywki dołączają do najważniejszych imprez przemysłu komputerowego.

O tym, że wakacje nie są czasem poważnych projektów informatycznych, skomplikowanego oprogramowania do zarządzania i informatyzacji dużych przedsiębiorstw przekonali się tegoroczni uczestnicy targów rozrywki E3 w Atlancie. Dla ludzi związanych zawodowo z przemysłem komputerowym, jedna z najważniejszych światowych imprez tej branży była zapewne okazją do odetchnięcia od podejmowania trudnych, biznesowych decyzji.

Jak rozrywka, to tylko w Atlancie

Odbywające się w połowie czerwca E3 są najlepszym barometrem dla rynku rozrywki elektronicznej. Electronic Entertainment Expo zgromadziły wszystkie liczące się firmy związane z komputerową rozrywką i multimediami. Byli tam więc twórcy gier i oprogramowania typu edutainment dla komputerów i konsol, producenci przystawek (joysticki, oprzyrządowanie VR), specjalistyczne wydawnictwa, a także analitycy branży oraz liczne grono finansistów i potencjalni inwestorzy.

Jak ważnym dla przemysłu komputerowego jest segment rozrywki, świadczy wystąpienie w Atlancie Andrew S. Grove'a, do niedawna prezesa Intel Corporation. "Komputer osobisty bardzo szybko staje się sprzętem użytkowym - jest już w ponad 40% amerykańskich gospodarstw domowych. Pecet jest pojazdem wprowadzającym interaktywną rozrywkę na rynek popularny " - stwierdził Andrew Grove. Była to wyraźna próba obrony komputera PC przed rosnącą popularnością konsol. Na wydzielonej ekspozycji Intel prezentował możliwości zastosowania procesora Pentium II w grach i programach edukacyjnych.

Boom nowości

Na E3 zaprezentowano ok. 1500 nowych tytułów. "Niesamowita liczba nowości, które pojawiły się w tym roku, odzwierciedla dwa fakty" - powiedział Douglas Lowenstein, prezes Interactive Digital Software Association (IDSA), organizator targów. "Po pierwsze, E3 jest jedną z najważniejszych imprez do premierowych prezentacji interaktywnej rozrywki i oprogramowania edukacyjnego. Poza tym ta branża zawsze wychodziła naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i była pierwszą w dostarczaniu niecodziennych rozwiązań dla ludzi w każdym wieku".

Jeszcze długo przed targami głośno było o Daikatanie, najnowszym dziecku Johna Romero, współtwórcy bestsellerowych gier Doom i Quake. John Romero odszedł z id Software, firmy, w której powstały te dwie kultowe pozycje, i założył Ion Storm. Pierwszym tytułem jego nowej firmy ma być właśnie Daikatana. Prezentacja słabo dopracowanej wersji gry i umożliwienie jej publicznego przetestowania chyba nie wyjdzie na dobre. Chociaż nieco usprawniono mechanizm znany z Quake'a (trójwymiarowa strzelanina widziana z perspektywy pierwszej osoby), to gracz nie odczuje znaczącej poprawy jakości. Scenariusz oparty na połączeniu staro-japońskich klimatów z nierzeczywistymi przeciwnikami nie jest niczym nowym, a wręcz może nużyć.

Jeżeli Daikatana ma być alternatywą dla znudzonych grą Quake, to nowy Quake 2 stworzony w id Software jest klasą sam dla siebie. Usprawniony algorytm, bardziej "realny" nierealny świat, to tylko pierwsze z zalet tego następcy Quake'a.

Kolejną głośną grą z serii first perspective shoot'em up jest Dark Forces II, Jedi Knight. Mówi się, że ta gra stworzona przez LucasArts jest dla swojej pierwszej części tym, czym Quake był dla Dooma. W bardzo modnej ostatnio scenerii Gwiezdnych Wojen będzie można przemierzać mroczne labirynty z mieczem świetlnym w dłoni. Stylistykę Star Wars wykorzystuje także nowa wersja popularnej Monopoly.

Zagrożeniem dla wszystkich gier opartych na mechanizmie Quake może być Unreal z GT Interactive, zrealizowany w zupełnie inny, bardziej efektowny sposób.

Pograć na Javie

Zmienia się podejście do gier. Nowy program bez możliwości zabawy w sieci jest już traktowany jako ubogi. Era gracza-samotnika zamkniętego w domowym kąciku powoli odchodzi do lamusa. Pojawia się coraz więcej serwerów internetowych przeznaczonych tylko do grania, a na E3 swoją premierę miała pierwsza duża gra napisana w Javie. Specjalizowane oprogramowanie wykorzystujące możliwości Internetu do zabawy stanowi kolejny element tej olbrzymiej branży. I to chyba w tym segmencie należy spodziewać się najbardziej rewolucyjnych zmian. Na razie jako ciekawostkę można potraktować pojawienie się pierwszych tytułów na platformę DVD i DVD Kit jako zapowiedzi nowego, przyszłego standardu.

Targi E3 są zamknięte dla publiczności. Są na nie wpuszczani jedynie akredytowani dziennikarze, wystawcy i ci, którzy wykupili dosyć drogie karty. Dodatkowym obwarowaniem jest wiek zwiedzających - wpuszczane są tylko osoby, które ukończyły 18 lat. Rozrywka to bardzo poważny biznes. Tylko w USA sprzedaż oprogramowania rozrywkowego osiągnęła w 1996 r. poziom 3,7 mld USD. Szacunki na rok 2000 określają, że sprzedaż ta osiągnie wartość 8 mld USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200