Rany wzmacniają odporność
- 01.06.2002
Ubiegłoroczne wyniki zmuszają Lucent Technologies do skupienia się na rozwiązaniach, dających firmie największą przewagę nad konkurentami.
Ubiegłoroczne wyniki zmuszają Lucent Technologies do skupienia się na rozwiązaniach, dających firmie największą przewagę nad konkurentami.
Centrale w dół
Liczby mówią same za siebie. W roku 2000 przychody Lucent Technologies w Polsce wyniosły prawie miliard złotych (dokładnie 979,9 mln zł). Spadek obrotów firmy w 2001 r. był spektakularny. Zamknęła ona ub.r. sprzedażą na poziomie 613,5 mln zł, czyli o ponad 350 mln zł mniejszą niż rok wcześniej.
Oprócz załamania się eksportu - mniej więcej o 40% - powodem spadku obrotów w ub.r. były ograniczenia na rynku central głosowych. W roku 2000 ich udział w sprzedaży na rynek krajowy sięgał ok. 46%, podczas gdy w ub.r. tylko ok. 37%. W liczbach absolutnych oznacza to spadek z ok. 330 mln do ok. 200 mln zł. Obiektywną przyczyną takiego rozwoju wydarzeń jest fakt, że zainteresowanie klientów telefonią stacjonarną maleje, w związku z czym operatorzy inwestują ostrożniej. Z drugiej strony, konkurencyjny Alcatel utrzymał w ub.r. mocną, budowaną od lat pozycję na tym rynku - właśnie kosztem Lucent Technologies, a także Siemensa.
Transport i dostęp
Zdecydowanie lepiej w ub.r. Lucent Technologies radził sobie w dziedzinie sprzętu do budowy długodystansowych sieci transportowych, opartych na technologii DWDM. Firma jest też coraz wyraźniej obecna na opanowanym przez Alcatela rynku metropolitalnych sieci transportowych, wykorzystujących głównie technologię SDH. Rozwiązania transportowe Lucent Technologies wraz z systemami do zarządzania zakupiły w ub.r. także Polkomtel i Telefonia Lokalna (Dialog). Wartość sprzedaży rozwiązań transportowych w 2001 r. stanowiła ok. 26%.
Sukcesem ubiegłorocznym jest także wygrana w przetargu na urządzenia dostępowe i rozwiązania dla sieci IP TP SA. Lucent Technologies wygrał dzięki elastyczności rozwiązań z serii AnyMedia - pojedyncze urządzenie umożliwia dostęp za pomocą linii analogowych, ISDN i xDSL. TP SA zakupiła od Lucenta szerokopasmowe urządzenia dostępowe xDSL z serii Stinger.
Kontrakty zawarte z TP SA, Polkom-telem i Telefonią Dialog złożyły się na około 80% ubiegłorocznego obrotu firmy w Polsce. Ważnymi klientami były także spółki grupy Elektrim, Netia oraz Crowley Data.
Nowe pomysły
Osłabiony recesją Lucent Technologies ma spory potencjał, aby odbudować swoją pozycję. W tym roku firma zamierza walczyć o klientów za pomocą rozwiązań do budowy metropolitalnych sieci DWDM. Kolejny pomysł na biznes to oferowanie operatorom rozwiązań, podnoszących funkcjonalność istniejących, nie wymagających całkowitej wymiany istniejącej infrastruktury, w tym np. rozszerzeń programowych dla central (np. możliwość przenoszenia numerów między operatorami w razie tzw. uwolnienia pętli lokalnej), kart rozszerzających itp.Środkiem do zwiększenia przychodów ma być także rozwijanie usług integracyjnych. Chodzi o główne wykonawstwo i tworzenie rozwiązań, wykorzystujących elementy różnych dostawców, a także zarządzanie zbudowaną infrastrukturą klienta na zasadach outsourcingu. W planach Lucent Technologies na ten rok jest także przygotowanie gruntu do walki o kontrakty na budowę sieci telefonii UMTS przez polskich operatorów komórkowych.
Firma będzie też rozwijać sprzedaż poprzez sieć partnerską. W Polsce działa dwóch globalnych partnerów: Anixter (pełna oferta) oraz IBM Global Services (urządzenia dostępowe i transmisyjne - głównie danych). Produkty związane z transmisją danych oferuje także Veracomp. Olsztyński Sprint i firma Telekros ze Świętochłowic to partnerzy specjalizujący się w budowie sieci optycznych.