Z dala od polityki
- Sławomir Kosieliński,
- 01.06.2002
Udział operatora telefonii komórkowej Polkomtel SA był traktowany jeszcze do niedawna jako niemal pewny w Krajowej Grupie Telekomunikacyjnej, przygotowywanej przez rząd na konkurenta TP SA. Akcjonariusze powiedzieli jednak 'nie'.
Udział operatora telefonii komórkowej Polkomtel SA był traktowany jeszcze do niedawna jako niemal pewny w Krajowej Grupie Telekomunikacyjnej, przygotowywanej przez rząd na konkurenta TP SA. Akcjonariusze powiedzieli jednak "nie".
Ostatecznie akcjonariusze zgodzili się na kompromis: prezesem został Jarosław Pachowski, powiązany z SLD, który przez ostatnie cztery lata był wiceprezesem TVP. Wcześniej kierował m.in. spółką Ad Novum, wydawcą Trybuny SLD. Zarazem stanowczo odrzucili koncepcję przystąpienia do KGT. Co w zamian?
Telefon na Plusie
... Telefon stacjonarny oraz dostęp do Internetu w ramach usług zintegrowanych. Takie usługi zamierza oferować Polkomtel w połowie roku dla swych kluczowych klientów. W tym celu wykorzysta własną sieć szkieletową. Wydzierżawi również łącza od TP SA lub odda klientowi do dyspozycji własne, aby rozwiązać problem ostatniej mili. Polkomtel ma już przyznany własny numer dostępowy do swojej sieci stacjonarnej.
Oferta usług zintegrowanych będzie dostępna jedynie dla największych korporacji, czyli takich, które mają dużo telefonów działających w sieci Plus GSM (ponad 100) oraz płacących wysokie rachunki za usługi.
Z Telekomunikacją Polską SA Polkomtel zamierza konkurować zarówno pod względem cen usług, jak i oferty usług dodatkowych - np. tanie łącze 2 MB jako dostęp do Internetu. Wszystkie usługi będą rozliczane na jednym rachunku.
Tymczasem Polkomtel i PTC Era chcą wszczęcia postępowania antymonopolowego przeciw TP SA. Złożenie wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów to reakcja na wprowadzenie przez TP SA i PTK Centertel wspólnej oferty dla klientów biznesowych. Ich zdaniem TP SA łamie ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów m.in. przez subsydiowanie central telefonicznych PABX dla klientów biznesowych, gdzie warunkiem jest używanie telefonów komórkowych Centertela przez określony czas korzystania z usług TP SA, który wynosi minimum 5 lat.
TP SA oferuje również klientom biznesowym specjalne około 20-proc. rabaty na swoje usługi telekomunikacyjne w przypadku jednoczesnego korzystania z oferty Centertela.
Problemem, który dotyczy wszystkich operatorów, jest sprawa rozwoju usług bezabonamentowych, tzw. pre-paid. Zdecydowany przyrost liczby telefonów pre-paid zmienił znacząco strukturę polskiego rynku telefonii komórkowej. W końcu 2001 r. operatorzy sieci komórkowych mieli 56,3% klientów abonamentowych oraz 43,7% z kartami pre-paid.
Za dwa lata już większość telefonów będzie działać w systemie bezabonamentowym na wzór rynku włoskiego. Gwałtowny rozwój pre-paid pociąga spadek przychodów na użytkownika (ARPU) i ta tendencja będzie się powiększać. ARPU pomniejsza też usługa SMS. Najwięcej komunikatów SMS wysyłają klienci Centertela, średnio ok. 35 miesięcznie (abonament) i 24 (pre-paid).
Przychody na klienta będą też w Polsce spadać w wyniku nieuchronnego obniżania cen połączeń - w Polsce od 0,31 USD do 0,42 za minutę, gdy w Czechach od 0,13 do 0,20 USD. Stawki te należą do najwyższych w regionie EMEA. Najwyższe ARPU (czyli przychód na jednego abonenta) ma Polkomtel (114,50 zł), najniższe zaś Centertel - 106 zł.