Szerokie pasmo na szeroką skalę

Po dwóch latach eksperymentów z technologią ADSL, TP SA przygotowuje się do ofensywy w dziedzinie dostępu szerokopasmowego. Do końca roku zainstaluje kilkadziesiąt tysięcy linii dostępowych.

Po dwóch latach eksperymentów z technologią ADSL, TP SA przygotowuje się do ofensywy w dziedzinie dostępu szerokopasmowego. Do końca roku zainstaluje kilkadziesiąt tysięcy linii dostępowych.

Szerokie pasmo na szeroką skalę

<b>MARCIN CZAJKA</b>, kierownik działu usług dostępu do internetu w TP SA PolPak w Warszawie

Od momentu zaoferowania przez TP SA usług dostępu do Internetu opartych na technologii DSL minęły już dwa lata. Wiele poczynionych wówczas założeń zdezaktualizowało się. Spadek popytu na usługi telekomunikacyjne przyczynił się do spowolnienia tempa realizacji inwestycji koniecznych do uruchomienia usług szerokopasmowych na większą skalę. Równocześnie wzrosła aktywność konkurencji, oferującej dostęp do Internetu poprzez radiolinie lub przez sieci telewizji kablowej. Zmieniły się także wymagania użytkowników. To spowodowało, że TP SA musiała na nowo zdefiniować ofertę dostępu szerokopasmowego.

Taniej i wygodniej

Przede wszystkim TP SA zdecydowała się oddzielić usługi dla firm i instytucji od usług dla klientów indywidualnych. Wprowadzona niedawno usługa Dostęp do Internetu DSL jest przeznaczona dla małych i średnich firm. W nowej ofercie można dokonać wyboru pomiędzy dwiema prędkościami transmisji: 512/ 128 Kb/s i 1024/256 Kb/s (do/od klienta). Neostrada oferuje dodatkowo opcje: 2 Mb/512 Kb oraz 256 Kb/ 64 Kb. Usługi te będą na razie oferowane na dotychczasowych zasadach, ale użytkownikom Neostrady i SDI jeszcze w tym roku zostanie zaproponowana nowsza oferta. Część z nich na pewno skorzysta z tej propozycji, ponieważ nowe usługi są tańsze od Neostrady - opłaty wynoszą odpowiednio: 319,93 i 694,43 zł brutto miesięcznie. Dla porównania, cena usługi Neostrada wynosi: 426,93 zł dla 512 Kb/s i 887,03 zł - 1 Mb/s miesięcznie. Użytkownicy usługi Dostęp do Internetu DSL otrzymują od TP SA 100 lub 150 MB powierzchni dyskowej na serwerze (odpowiednio dla opcji 512 Kb/s i 1 Mb/s) oraz dostęp do serwera pocztowego i WWW.

Szerokie pasmo na szeroką skalę

<b>JACEK KWIATKOWSKI</b>, kierownik ds. produktu w pionie klientów biznesowych TP SA

Przy konstruowaniu oferty Dostęp do Internetu DSL dla biznesu uwzględniono wiele postulatów użytkowników Neostrady. "Zrezygnowaliśmy m.in. z uciążliwej dla użytkowników procedury logowania do serwera usługowego. W przeciwieństwie do usług Neostrada, klienci korzystający z Dostępu do Internetu DSL otrzymują też stały adres IP" - mówi Jacek Kwiatkowski, kierownik ds. produktu w Pionie Klientów Biznesowych TP SA, odpowiedzialny za ofertę DSL. TP SA przyznaje klientom adresy IP z puli publicznej - dla opcji 512 Kb/s jest to jeden użytkowy adres IP, a dla opcji 1 Mb/s - 5 adresów. Za jednorazową opłatą (364,78 zł brutto) klienci mogą skorzystać z translacji adresów IP realizowanej na infrastrukturze operatora (maksymalnie 253 numery IP z puli prywatnej).

Wybierz swój profil

"Najważniejszą nowością są usługi bezpieczeństwa" - mówi Jacek Kwiatkowski. Klienci mogą wybrać tzw. profile bezpieczeństwa. Profil Nieograniczony, zgodnie z nazwą, pozwala na korzystanie z dowolnych protokołów i zasobów Internetu. Profil Popularny ogranicza zakres możliwych usług do uruchomienia następujących: HTTP, FTP, HTTPS, POP3, POP3-sec, SMTP, NNTP, SSH, IMAP, DNS, ICMP-echo. Profil Bezpieczny jest przeznaczony głównie do przesyłania danych w ramach wirtualnych sieci prywatnych; ogranicza wybór do: IP SEC, HTTPS, SSH, POP3-sec, IMAP-sec, SMTP-sec, SMTP (ponieważ korzysta z tego samego portu co SMTP-sec).

Profilami można łatwo zarządzać po zalogowaniu na stronie www.internetdsl.pl. "Wybrany profil jest przechowywany na serwerze usług katalogowych w węźle dystrybucyjnym (POP). Jest on ładowany automatycznie, po nawiązaniu sesji między modemem ADSL klienta a routerem usługowym. Wybrany profil można w każdej chwili zmienić. Skorzystanie z nowego profilu wymaga wyłączenia i ponownego włączenia modemu" - mówi Marcin Czajka, kierownik Działu Usług Dostępu do Internetu w TP SA Polpak w Warszawie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200