Zmiany bez rozgłosu

Hewlett-Packard Polska jest w trakcie reorganizacji, która ma się zakończyć do listopada 1997 roku.

Hewlett-Packard Polska jest w trakcie reorganizacji, która ma się zakończyć do listopada 1997 roku.

Podobnie jak na całym świecie, polskie przedstawicielstwo Hewlett- Packarda przechodzi reorganizację. "Decyzja o jej rozpoczęciu jest wynikiem wielomiesięcznej pracy menedżerów na szczeblu lokalnych przedstawicielstw i kierownictwa korporacji" - twierdzi Piotr Smólski, dyrektor generalny HP Polska. Według zamierzeń, zmiany w wewnętrznej strukturze firmy zakończą się jesienią wraz z końcem roku finansowego 1997.

Wspólny Merced

Zdaniem przedstawicieli firmy, reorganizacja jest spowodowana zmianami w podstawowych liniach produktowych oraz rozpoczęciem przez HP działalności na nowych rynkach, zwłaszcza związanych z technologią internetową. Obecnie funkcjonują w HP dwa działy zajmujące się sprzedażą - dział systemów komputerowych (CSO - obejmujący m.in. serwery RISC i oprogramowanie unixowe) oraz komputerów osobistych i peryferii (CBO). Wraz z planowanym na 1998 rok wprowadzeniem na rynek komputerów z procesorem Merced, rozwijanym wspólnie z Intelem, oferta działów w części stanie się zbieżna. Procesor ma być wykorzystywany zarówno w maszynach unixowych, jak również w serwerach, stacjach roboczych i komputerach osobistych, pracujących pod kontrolą nowej wersji Windows NT.

"Nie ustaliliśmy jeszcze, w jakim stopniu podział na szczeblu korporacji będzie odpowiadał temu, który ostatecznie przyjmiemy w Polsce" - mówi Piotr Smólski. Nie ukrywa on jednak, że będzie to wymagało likwidacji obecnego podziału według grup produktowych na korzyść podziału ze względu na sposób sprzedaży. Powstaną dwa działy: odpowiedzialny za obsługę dużych klientów (Computer Sales & Distribution) i użytkowników końcowych za pośrednictwem 3-poziomowego kanału sprzedaży (Consumer Sales & Distribution).

Człowiek od klienta

Istotną zmianą będzie ujednolicenie kanałów sprzedaży. Partnerzy Hewlett-Packard Polska będą od przyszłego roku podpisywać z firmą jedną umowę, w której zostanie wyszczególniony zakres ich uprawnień. Obecnie klienci podpisują umowy z działami HP, zajmującymi się sprzedażą określonych produktów. Nie zmienią się natomiast tytuły przyznawane partnerom.

"Przy obecnym podziale zdarza się, że duży klient kontaktuje się z kilkoma osobami z naszej firmy, które odpowiedzialne są za różne grupy produktowe. Z kim innym rozmawia się o zakupie drukarek, z kim innym o serwerach intelowskich czy RISC" - twierdzi Piotr Smólski. W przyszłości za kontakty z klientem będzie odpowiadał Customer Business Manager, którego zadaniem będzie planowanie współpracy z klientami, obsługa konkretnych zamówień itd. "Naszym celem jest, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuwali wertykalny podział firmy" - mówi Piotr Smólski.

Zmiany na świecie

Reorganizacja Hewlett-Packarda na świecie opiera się na stworzeniu pięciu działów produktowych: oprogramowania i usług, serwerów dla przedsiębiorstw, systemów PC, rozwiązań związanych z drukiem laserowym i urządzeń dla rynku konsumenckiego. Niezależnie działać będzie grupa odpowiedzialna za rozwiązania dla Internetu (w jej skład wchodzi m.in. firma VeriFone przejęta ostatnio przez HP) oraz wspólny dla całej organizacji dział marketingu.

Podobnie jak w Polsce, działalność wszystkich grup wchodzących w skład organizacji komputerowej HP scala dział odpowiedzialny za kontakty z dużymi klientami i kanałem sprzedaży.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200