Samorządy w Internecie

Tarnów daje lekcję samorządom lokalnym, jak promować miasto za pośrednictwem Internetu.

Tarnów daje lekcję samorządom lokalnym, jak promować miasto za pośrednictwem Internetu.

Konferencja "Miasta w Internecie" była pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie próbą podsumowania doświadczeń związanych z wykorzystaniem Internetu do celów informacyjnych i promocyjnych przez samorządy, instytucje i agendy miejskie oraz przedsiębiorstwa komunalne.

Samorządowy Internet

W tarnowskim teatrze, który gościł ok. 250 uczestników 3-dniowej konferencji, zabierali głos przedstawiciele samorządów lokalnych z całej Polski, firm komputerowych i instytucji rządowych - m.in. Ministerstwa Łączności i NASK. Ich wystąpienia dotyczyły prezentacji działających w Internecie serwisów miejskich, metod poprawy jakości usług internetowych (np. przez zestawianie łączy satelitarnych) oraz perspektyw rozwoju sieci w kraju. Nie zabrakło też wystąpień o wymiarze humanistycznym tego medium - np. Henryka Gajewskiego o Centrum Innej Sztuki - wirtualnym mieście, lub ks. Dr Józefa Kloucha z seminarium duchownego w Tarnowie o sacrum i profanum, które spotyka się nieustannie w Internecie.

Polska Społeczność Internetu potraktowała konferencję jako szansę na dyskusję o poszukiwaniu standardu stron miejskich, a także o dobrych obyczajach i prawach autorskich w sieci. Zwłaszcza ostatni temat spotkał się ze szczególnym zainteresowaniem, ponieważ - jak podkreślano - twórcy serwisów miejskich są często narażeni na kradzież danych.

Prof. Tomasz Hofmokl, szef NASK, podjął się zadania wyjaśnienia kilku potocznych sądów o Internecie, które przeszkadzają w rozwoju sieci. Internetowi samorządowcy często bowiem spotykają się z zarzutem niektórych radnych, że inwestują w niezbyt bezpieczne przedsięwzięcie. Wystąpienie to oddawało zarazem stan ducha osób zaangażowanych w budowę systemów miejskich. Jakich argumentów należy używać, aby przekonać opornych urzędników i rajców miejskich do stosowania nowych technologii? Być może po powrocie z Tarnowa uczestnicy konferencji będą mogli wykorzystać przykład tego miasta, a także Poznania czy Krakowa, aby udowodnić, że nie ma tańszego rozwiązania do promocji swojego miasta i to w skali całego globu. Istotnym argumentem na rzecz wykorzystania sieci w urzędach może stanie się przykład szczecińskiego intranetu działającego w urzędzie miasta, który służy urzędnikom m.in. do szybkiego poznawania treści biuletynu zamówień publicznych, jak i do wewnętrznych szkoleń. Na jego bazie powstaje miejski serwis informacyjny.

Stowarzyszenie "Miasta w Internecie"

Aby skonsolidować działalność miast zainteresowanych promocją za pomocą Internetu, po zakończeniu konferencji odbyło się spotkanie grupy inicjatywnej stowarzyszenia "Miasta w Internecie". O ile do tej pory każde miasto działało samodzielnie, to stowarzyszenie ma za zadanie integrować samorządy lokalne i zainteresowane środowiska, które zdecydują się uznać Internet za medium do promocji. Stowarzyszenie ma również pomóc w wymianie doświadczeń i stworzeniu internetowego lobby samorządowego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200