Priorytety Novella

Z Denice Gibson, wiceprezesem Novella, pełniącą jednocześnie funkcję dyrektora działu produktów internetowych.

Z Denice Gibson, wiceprezesem Novella, pełniącą jednocześnie funkcję dyrektora działu produktów internetowych.

Jaki produkt, poza usługami katalogowymi Novell Directory Services, jest kluczowym rozwiązaniem technologicznym Novella?

Obecnie bardzo ważnym produktem jest BorderManager. Jego sprzedaż może dla nas przynieść dochód miliardów dolarów. Przeznaczony jest dla każdego, kto myśli o bezpieczeństwie własnej sieci i poszukuje rozwiązania, które oddzielałoby sieć korporacyjną od Internetu, będąc jednocześnie wydajne, bezpieczne i zarządzane z dużą prostotą. Każda firma mająca intranet może używać tego rozwiązania, a to tworzy nam nowy rynek.

Więcej zaangażowania wkładamy także w rozwijanie naszych produktów do pracy grupowej, w tym naszego sztandarowego produktu w tej dziedzinie - GroupWise.

A co mówicie krytykom, którzy twierdzą, że Novell zaniedbał rynek produktów intra- i internetowych?

Pokazuję wtedy raport IDC, który przedstawia 25 najważniejszych producentów w tym segmencie rynku technologii informatycznych. W zeszłym roku pozycjonowano nas na końcu pierwszej dziesiątki tej listy. W tym roku jesteśmy już pod numerem 3 - prawie na poziomie Netscape'a. Wystarczył nam zaledwie rok, by znaleźć się w czołówce.

Znacznie pomogła nam w tym zmiana nazwy NetWare na IntranetWare, a także implementacja w tym sieciowym systemie operacyjnym znacznej liczby protokołów internetowych. Zaczęliśmy też pracę nad rozwojem kilku nowych protokołów.

Innym dowodem tego, że nie jesteśmy bierni w dziedzinie produktów internetowych, jest stworzenie wraz z Netscape firmy Novonyx. Zaufanie, jakim obdarzył nas Netscape, dowodzi także naszego zaangażowania w rozwijanie technologii internetowych.

Zaoferowaliście użytkownikom możliwość wyłącznej pracy z protokołem IP w IntranetWare. Kiedy i dlaczego użytkownicy zaczną stosować w swoich sieciach bazujących na waszym systemie IP zamiast IPX?

Dajemy użytkownikom możliwość wyboru takiego protokołu, jakiego potrzebują. Nie zamierzamy rezygnować żadnego z nich, tak jak to robiliśmy dotąd, nie oferując bezpośredniego wsparcia dla protokołu IP. Najwięksi spośród naszych klientów z pewnością przejdą na IP, ale nie jest to dla nich zadanie proste. Może im zająć nawet 12-18 miesięcy. Nie wiem, czy mniejsi klienci będą chcieli dokonywać takiej migracji.

Skoro IPX pracuje w ich sieciach poprawnie, to dlaczego mieliby go zmieniać na IP? Dostęp do Internetu realizować mogą i w tym środowisku za pośrednictwem odpowiedniej bramki.

W jaki sposób zamierzacie zaimplementować technologię IP multicasting, by dostarczyć usługi multimedialne w sieciach LAN Novella?

Z pewnością będziemy wspierać IP multicasting, ale nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy produkt ten będziemy dodawać bezpłatnie do systemu operacyjnego czy też sprzedawać oddzielnie. Na razie przyglądamy się rozwiązaniom różnych producentów i szukamy takiego, które zaimplementujemy w IntranetWare.

Planowaliście, że do końca bieżącego kwartału dostarczycie NDS dla NT. Jakie korzyści przyniesie ten produkt klientom?

Data premiery NDS dla NT nie zmieniła się. Nadal planujemy dostarczyć go pod koniec II kwartału br.

Umożliwi on pojedyncze logowanie do systemów NT i IntranetWare, a także Unix, jeśli są one stosowane w sieciach korporacyjnych. Odbędzie się to z korzyścią dla administratorów, którzy będą mogli zarządzać usługami katalogowymi z jednego miejsca, bez względu na fakt, czy drzewa katalogów znajdują się na serwerach NT, czy IntranetWare. Obniży to koszty administracji.

A co z produktem umożliwiającym prowadzenie elektronicznego handlu. Czy w tej dziedzinie nie wpędziliście swoich klientów w ślepy zaułek?

Nie, nie sądzę, by tak było. Proszę spojrzeć, jak rozwija się rynek technologii internetowych: głównym motorem na nim są przeglądarki WWW oraz ostatnio technologia push. Elektroniczna komercja dopiero rozwija się - rynek ten wzrasta powoli.

Novell licencjonuje technologię firmy OpenMarket i na jej podstawie buduje rozwiązanie, które umożliwi realizowanie prawdziwej elektronicznej komercji nie tylko w relacjach firma-klient, ale także firma-firma. Rozwiązanie to będzie w pełni zintegrowane z naszymi usługami katalogowymi oraz systemem zabezpieczeń, dostępnym w naszych produktach.

Co Novell ma do powiedzenia w kwestii technologii push?

Technologia push rozwija się relatywnie szybko w porównaniu z innymi technologiami internetowymi i przejmuje coraz więcej zadań realizowanych dotąd przez przeglądarki WWW. Novell zaimplementuje ją w swoich usługach katalogowych oraz prawdopodobnie w pakiecie GroupWise.

Przede wszystkim jednak push trafi do usług katalogowych. To one będą zarządzać dystrybuowaniem informacji i ich odbieraniem. Nie zamierzamy jednak wbudowywać technologii push do NDS-u samodzielnie - raczej zaimplementujemy tu rozwiązanie innego producenta.

Cisco i Microsoft zawarły porozumienie, które zakłada zintegrowanie sieciowego systemu operacyjnego Cisco IOS - pracującego w routerach tej firmy - z usługami katalogowymi Active Directory Microsoftu, które dostępne będą w NT 5.0. Jakie kroki podejmuje Novell, aby zapewnić możliwość zarządzania urządzeniami sieciowymi za pośrednictwem usług katalogowych?

W naszej strategii najważniejsze są usługi katalogowe. Usługi zarządzania siecią to subkategoria usług sieciowych, które znajdują odzwierciedlenie w drzewie usług katalogowych. Naszą podstawową platformą do zarządzania sieciami nie są usługi katalogowe, ale oprogramowanie ManageWise. Jest ono szkieletem, który rozbudowujemy, by zarządzać całą siecią. Obecnie możemy zarządzać serwerami NetWare i IntranetWare oraz Windows NT. W przyszłości będziemy zarządzać także wszystkimi urządzeniami i serwisami sieciowymi.

Jeszcze w tym roku udostępnimy oprogramowanie ManageWise Command Center, które umożliwi zarządzanie fizycznymi urządzeniami pracującymi w sieci. Prawdziwą sztuką jest integracja informacji uzyskanych za pośrednictwem takiego pakietu z usługami katalogowymi. To jest pole do popisu dla naszych partnerów.

Jaki wpływ na projekt klastrowy Wolf Mountain miała decyzja odejścia z Novella głównych inżynierów rozwijających to oprogramowanie?

Odeszli oni w niekorzystnym dla nas czasie, ale nie spowolniło to tempa pracy nad całym projektem i nie opóźni dostarczenia finalnego produktu na rynek.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200