Odmieniony Air France

Linie lotnicze rezygnują z komputerów mainframe i stawiają na Unixa.

Linie lotnicze rezygnują z komputerów mainframe i stawiają na Unixa.

Air France zamierza zmienić obecny system rezerwacji biletów, oparty na komputerach typu mainframe, na nowy, wykorzystujący serwery unixowe i obiektowe bazy danych. Ma to m.in. doprowadzić do 1% wzrostu przychodów tej firmy. Obecnie wynoszą one 7 mld USD rocznie, oznaczałoby to więc przyrost rzędu 70 mln USD, które firma mogłaby zainwestować w dalszy rozwój.

Air France będzie pierwszą firmą spoza sektorów: telekomunikacji i finansów, która wykorzystywać będzie takie rozwiązanie w podstawowych aplikacjach transakcyjnych - stwierdziła Liz Barnett, analityk z Giga Information Group, dodając, że nie oznacza to, iż narzędzia te szybko rozprzestrzenią się na inne centra zarządzania danymi. Nawet Air France nie zamierza posunąć się na razie dalej we wprowadzaniu nowych technologii. Pozostałe linie lotnicze wciąż opierają w całości swoje działania na mainframe'ach, ktore będą nadal wykorzystywane przy pozostałych operacjach, dotyczących obsługi biletowej.

Za pomocą nowego, działającego w czasie rzeczywistym, systemu, francuska firma zamierza w większym stopniu "zapełniać" swoje samoloty. Obecnie kierownictwo może otrzymywać informacje dotyczące jedynie poszczególnych segmentów. Oznacza to, że np. podczas rezerwacji biletów na lot z Paryża do Nowego Jorku nie można sprawdzić czy np. klient nie rozpoczyna swojej podróży gdzie indziej, a Paryż wykorzystuje jedynie jako "stację przesiadkową". Air France może mu wtedy zaoferować nieco tańszy bilet, aby skorzystał z jej usług na całej trasie. "Obecnie nasz system będzie mógł podawać informację także na temat możliwości różnych lotów, a nie - jak do tej pory - jedynie pojedynczych połączeń" - mówi Pierre Gandois, szef projektu w Air France.

Parametry dotyczące dostępności biletów oraz zasady oferowania zniżek i upustów umieszczone zostaną w relacyjnej bazie danych Oracle'a, pracującej na unixowym serwerze Sun Microsystems. W miarę zapełniania miejsc w samolotach, nowe prośby o rezerwacje wprowadzane będą do systemu poprzez inne serwery Suna, na których pracować będą obiektowe bazy danych firmy Versant Object Technology. Dzięki nim można będzie uzyskać odpowiedź, czy dane miejsce jest wolne, czy też nie. Informacja o zarezerwowanym miejscu umieszczana będzie jednak w systemie nadal pracującym na komputerze mainframe. Na początku bazy danych firmy Versant obsługiwać będą ok. 20% z 500 lotów odbywanych codziennie przez samoloty Air France. System ma rozpocząć działalność jeszcze w tym miesiącu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200