Wpływ Internetu na prowadzenie handlu

Logistyka przede wszystkim

Logistyka przede wszystkim

Działalność firm kurierskich zaczyna obejmować nowe obszary.

Czasy handlu prowadzonego za pośrednictwem Internetu dopiero mają nadejść. Choć firmy zajmujące się badaniami rynku podają rozbieżne dane co do wartości internetowego handlu za kilka lat, to w jednym są zgodne - twierdzą, że będzie ona rosła.

"Większość serwisów WWW to niezbyt użyteczne broszury. Jest nieporozumieniem, kiedy w dostępnym on-line katalogu nie możemy od razu złożyć zamówienia. To właśnie tani marketing - jeden do jednego - jest podstawową ideą WWW" - mówi Michael Janes, wiceprezes jednego z oddziałów Federal Express, firmy zajmującej się spedycją przesyłek. Jego zdaniem, właśnie przeglądarka World Wide Weba powinna stać się podstawowym interfejsem, jakiego mają używać klienci do kontaktowania się z firmą. Rozwój internetowego handlu otwiera przed firmami kurierskimi nowe możliwości.

Sieć globalna umożliwia bezpośredni kontakt klienta z producentem, jednocześnie konkurencja wymusza stałe obniżanie kosztów prowadzenia biznesu. Świadczy o tym wiele wskaźników. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych udział w produkcie krajowym brutto całości kosztów logistyki i magazynowania towarów w ciągu ostatnich 15 lat zmniejszył się prawie o połowę. Ponadto znacząco wzrasta wartość sprzedaży wysyłkowej. Według opinii przedstawicieli jednej z firm, zajmującej się badaniami rynku, obecnie na świecie ok. 15% zakupów jest realizowanych poza sklepami. Za 15 lat tą drogą będzie sprzedawana ponad połowa towarów. Coraz większego znaczenia nabierze precyzyjna dystrybucja towarów, polegająca na fizycznym przemieszczaniu towarów od producenta do odbiorcy w ściśle określonym czasie. W tym właśnie szansę rozwoju upatrują przedsiębiorstwa kurierskie.

Bez wątpienia na tym polu przoduje Federal Express. Firma ta utworzyła obecnie osobny oddział Fedex Logistic, specjalizujący się w dystrybucji na skalę światową i zarządzaniu przepływem towarów do odbiorców z magazynów współpracujących firm. Internet na tym polu zaczyna odgrywać coraz bardziej znaczącą rolę - przede wszystkim jako platforma kontaktu klienta z producentem lub firmą handlową.

Informatycy z Federal Express przygotowali oprogramowanie Business Link, którego zadaniem jest zautomatyzowanie połączenia systemu składania zamówień (także przez Internet), obsługi logistyki i własnej sieci Fedexu. Testowane jest ono obecnie w firmach Insight i Monorail, zajmujących się wysyłkową sprzedażą sprzętu komputerowego. Business Link umożliwia zintegrowanie w jedną sieć całego łańcucha elektronicznych transakcji - począwszy od złożenia zamówienia, poprzez zarządzanie magazynem, po dostarczenie produktu do klienta. Business Link ma być narzędziem, które ma realizować całość logistyki sprzedaży wysyłkowej. Oprogramowanie jest zintegrowane z siecią FedEx. Możliwe jest wówczas stworzenie "wirtualnego magazynu", który istnieje jedynie jako pewna struktura logiczna, towar zaś jest dostarczany bezpośrednio od producenta do klienta przez Federal Express. Cały proces jest niewidoczny dla klienta, który składa zamówienie na firmowym serwerze WWW. Stamtąd jest ono przesłane do producenta, Federal Express zaś automatycznie otrzymuje zlecenie wysyłki. Firma, np. Insight, zajmuje się jedynie prowadzenie marketingu, obsługi serwisowej klienta i rozliczeń finansowych.

Outsourcing dystrybucji oferowanych towarów staje się rozwiązaniem stosowanym coraz powszechniej. Przykładowo FedEx podpisał 10-letni kontrakt o wartości 250 mln USD z firmą Laura Ashley, zajmującą się sprzedażą odzieży. Na mocy zawartego porozumienia Federal Express zajmuje się dystrybucją produktów odzieżowych sprzedawanych przez firmę Laura Ashley. Nawet gdy klienci dzwonią do firmy, chcąc złożyć zamówienie, są obsługiwani przez pracowników Federal Express. Prowadzenie takiej sprzedaży w Internecie powinno jeszcze bardziej obniżyć koszty dystrybucji.

Konkurencja

Inne firmy, takie jak Actra Business Systems, także proponują podobne rozwiązania, w których w jedną sieć będą zintegrowane wszystkie elementy prowadzenia handlu elektronicznego. Źadna z nich jednak nie ma zaplecza, jakim dysponuje Federal Express lub UPS. Ta ostatnia firma swoją internetową obecność rozpoczęła z pewnym opóźnieniem. Dla jej zarządu ogromnym zaskoczeniem było powodzenie, jakim cieszył się serwer Federal Express, poprzez który można było sprawdzać aktualne miejsce przesyłki. Obecnie, podobnie jak FedEx, UPS zamierza zaoferować obsługę logistyki w handlu elektronicznym.

UPS dzięki internetowemu serwisowi obsługuje dziennie ponad 30 tys. żądań sprawdzenia aktualnego miejsca przesyłki. Według informacji udzielanych przez przedstawicieli firmy, wyręczenie z tego zadania pracowników obsługujących serwis informacji telefonicznej pozwala na zaoszczędzenie do 6 mln USD rocznie - znacznie więcej niż do tej pory UPS zainwestował w stworzenie internetowego serwisu.

Mniejsze firmy spedycyjne także próbują swoich sił na internetowym polu. Przykładowo RPS (Roadway Package System) zamierza wykorzystać pocztę elektroniczną jako medium przekazywania informacji, powiadamiające odbiorcę o wszystkim co jest związane z przesyłką. Obecnie aż 30% obrotów firmy RPS pochodzi ze zleceń wysyłanych drogą elektroniczną.

U nas jeszcze nie dzisiaj

W Polsce działalność kilku najważniejszych firm kurierskich ogranicza się wciąż do prostej spedycji przesyłek. Wszelkie umowy handlowe zagranicznych firm spedycyjnych obowiązują jednak także w naszym kraju. Przedstawiciel MasterLink (reprezentującego w Polsce Federal Express) poinformował o rozszerzaniu oferty tej firmy na obsługę innych elementów logistyki dystrybucji, odmówił zarazem udzielenia szczegółowych informacji. Wykorzystanie internetowych serwisów firm spedycyjnych działających w Polsce opisaliśmy w nr 44 Computerworlda z 2 grudnia 1996 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200