Pędzel coraz szerszy

W ciągu najbliższych 50 lat wzrost znaczenia projektowania przestrzeni dla komunikacji i interakcji międzyludzkiej doprowadzi do ekspansji aspektów informatyki, które są nakierowane raczej na człowieka niż na maszyny. Metody, umiejętności i techniki, dotyczące ludzkich aspektów, są, prawdę mówiąc, obce głównym obszarom zainteresowań informatyki i należy się spodziewać, że odłączą się one (a przynajmniej częściowo) od swoich historycznych korzeni, aby stworzyć nową dziedzinę, którą można nazwać "projektowaniem interakcji". Przemysł komputerowy będzie sukcesywnie poszerzał te granice - o oprogramowanie, komunikację i nowe treści. Najbardziej innowacyjnymi firmami będą natomiast nie te, które ograniczą się wyłącznie do innowacji technicznych, ale te, które zajmą się szerszym kontekstem ich zastosowań. Ponieważ sedno praktycznych i komercyjnych zainteresowań ciągle ulega zmianom, to zmienia się także charakter ludzi zaangażowanych w swoją pracę. Najbardziej ekscytujące badania z za

W ciągu najbliższych 50 lat wzrost znaczenia projektowania przestrzeni dla komunikacji i interakcji międzyludzkiej doprowadzi do ekspansji aspektów informatyki, które są nakierowane raczej na człowieka niż na maszyny. Metody, umiejętności i techniki, dotyczące ludzkich aspektów, są, prawdę mówiąc, obce głównym obszarom zainteresowań informatyki i należy się spodziewać, że odłączą się one (a przynajmniej częściowo) od swoich historycznych korzeni, aby stworzyć nową dziedzinę, którą można nazwać "projektowaniem interakcji".

Przemysł komputerowy będzie sukcesywnie poszerzał te granice - o oprogramowanie, komunikację i nowe treści. Najbardziej innowacyjnymi firmami będą natomiast nie te, które ograniczą się wyłącznie do innowacji technicznych, ale te, które zajmą się szerszym kontekstem ich zastosowań.

Ponieważ sedno praktycznych i komercyjnych zainteresowań ciągle ulega zmianom, to zmienia się także charakter ludzi zaangażowanych w swoją pracę. Najbardziej ekscytujące badania z zakresu informatyki nie będą więc związane z tradycyjnymi dla niej obszarami, tzn. sprzętem i oprogramowaniem, ale zostaną nakierowane na poszerzenie naszych zdolności rozumienia, analizowania i tworzenia przestrzeni interakcyjnych. Praca będzie opierała się więc na dyscyplinach naukowych, nakierowanych na ludzi, i komunikowaniu się w zakresie psychologii, projektowania graficznego czy lingwistyki.

Ponieważ informatyka staje się coraz bardziej pojemna, zarówno pod względem socjologicznym, jak i komercyjnym, to co się z nią stanie, jako dyscypliną nauki? Czy będzie ona w stanie wchłonąć projektowanie graficzne, lingwistykę czy psychologię? I cóż to będzie wtedy za dyscyplina? Bardziej realistyczny jest pogląd, że informatyka nie poszerzy swoich granic, przeciwnie - zawęzi je, pogłębiając jedynie swoje korzenie. Większość komercyjnych sukcesów przemysłu komputerowego będzie bowiem zależała od zjawisk spoza technicznego obszaru informatyki, takiej jak ją znamy dzisiaj, i dopiero nowe teorie, odkrycia i postęp technologiczny w zakresie sprzętu i oprogramowania stworzą nowe jej jądro.

Jako analogię rozważmy świat motoryzacji. Sukces tego sektora rynku jest zdeterminowany przez wiele czynników - poczynając od pozycjonowania pojazdu na rynku, a kończąc na wyglądzie odwołującym się do emocji klienta - mających niewiele wspólnego z nauką czy inżynierią. Inżynieria jest, oczywiście, nadal ważna, ale nie na tyle, by być dominującą siłą napędzającą przemysł samochodowy.

Tego samego rozszczepienia można oczekiwać także w świecie komputerów. Powstawanie błyskotliwych firm będzie w mniejszym stopniu zależało od rozwoju nowych technologii, a w większym od rodzajów zależności napędzających przemysł samochodowy. Przemysł komputerowy zaowocuje powstaniem nowych zawodów - także nowego rodzaju informatyka, którego praca będzie skupiała się na aspektach, przybliżonych przez teorie formalne i metody inżynierskie.

W centrum interdyscyplinarnych kolizji można także dostrzec początki jeszcze jednego nowego zawodu, który określimy jako "projektowanie interakcji". Bazując na tradycyjnych naukach, jest ona wyposażona w jasny zbiór zależności i metod. Posługując się elementami projektowania graficznego i informacyjnego oraz koncepcją interakcji na styku człowiek/komputer, stanowi bazę do projektowania interakcji z systemami obsługiwanymi przez komputery.

Choć komputery są w centrum uwagi projektowania interakcyjnego, ono samo nie jest częścią informatyki. Oprogramowanie jest nie tylko urządzeniem, z którym użytkownik wchodzi w interakcję; jest także generatorem przestrzeni, w której użytkownik żyje. Projektowanie interakcji jest więc związane z inżynierią oprogramowania w taki sam sposób, w jaki architektura jest związana z inżynierią lądową.

Projektowanie interakcji w rzeczywistości nie da się dopasować do żadnego innego istniejącego obszaru projektowania. Gdyby oprogramowanie było czymś, na co użytkownik tylko patrzy, a nie wykorzystuje, tradycyjne wizualne projektowanie byłoby w centrum zainteresowań projektowania oprogramowania. Gdyby przestrzeń była bardziej fizyczna, a mniej wirtualna, wtedy tradycyjne produkty i projektowanie architektoniczne byłyby wystarczające. Ale komputery wykreowały nowe medium, które jest zarówno aktywne, jak i wirtualne. Projektanci tego medium muszą rozwijać praktyczne zasady, które są unikatowe dla komputerowego zasobu i płynności interaktywności. Mimo iż eksplorowanie tej dziedziny już się rozpoczęło, to jesteśmy jeszcze daleko od zrozumienia jej istoty.

Uderzającym przykładem jest na dzień dzisiejszy stan "projektowania stron WWW". Każde z określeń tej działalności jest błędne, iż sugeruje, że WWW jest zbiorem "stron", a to oznacza, że ekspertem w jego zakresie może być projektant grafiki lub informacji. Dzisiejsza "strona" jest znacznie mniej podobna do drukowanej strony, a bardziej do graficznego interfejsu użytkownika - nie jest to "coś" do oglądania, ale "coś" do interakcji. Projektant stron musi więc być co najmniej programistą z dokładną znajomością technik komputerowych i języków programowania, takich jak Java.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200