Internet - dźwignią handlu?

Świat - wbrew wcześniejszym przewidywaniom - coraz mniej interesuje się reklamą w Internecie. W Polsce rynek ten dopiero się rozwija.

Świat - wbrew wcześniejszym przewidywaniom - coraz mniej interesuje się reklamą w Internecie. W Polsce rynek ten dopiero się rozwija.

Wielu specjalistów zajmujących się rynkiem internetowym twierdzi, że bieżący rok wkrótce będzie można uznać za przełomowy, jeżeli chodzi o reklamę w polskiej sieci. Czy opinia ta nie jest zbyt optymistyczna?

"Koszty utrzymania serwera są pokrywane z reklam w 40-50 %" - mówi Tomasz Wawrzko, prezes firmy Finskog z Gdańska, świadczącej usługi reklamowe w Internecie.

Przedstawiciele zachodnich koncernów reklamowych uważają, że na świecie firmy odchodzą od reklamy w Internecie, a na pewno przestają traktować ją jako istotne pole walki o klienta. Wynika to głównie z braku zainteresowania reklamami ze strony osób korzystających z sieci. W Polsce rynek ten dopiero się rozwija. Powstaje coraz więcej firm zajmujących się oferowaniem reklamy w Internecie. Większość z nich koncentruje się na tworzeniu samodzielnych stron WWW na swoich serwerach, gdyż samo zamieszczanie pasków reklamowych tzw. bannerów nie przynosi dużych zysków.

Strony i paski

Firmy wykorzystujące Internet jako medium reklamowe świadczą dwa rodzaje usług. Pierwszą jest projektowanie stron !WWW. Finansowo jest to dla usługodawcy opłacalne, gdyż wykonanie profesjonalnej, skomplikowanej strony WWW wymaga wielu godzin pracy, co znacznie podnosi cenę usługi. Wzrasta również zainteresowanie umieszczaniem na serwerach bannerów reklamowych - wąskich pasków zawierających niewielką reklamówkę, stanowiącą odsyłacz do firmowej głównej strony !WWW.

Banner jest formą reklamy najbardziej przypominającą standardowe ogłoszenie prasowe. O niego obecnie zabiegają duże firmy informatyczne, usługowe, zakłady przemysłowe, np. u warszawskiego usługodawcy internetowego Polbox pasek reklamowy wykupił Microsoft, w Wirtualnej Polsce - Oracle Polska, a w Polska OnLine - producent podkładek pod myszy, firma Axxel. Większość dużych firm komputerowych zareklamowała się już w sieci korzystając z bannerów.

Reklama z serwisem

Obecnie na polskim rynku największymi firmami zajmującymi się reklamą w Internecie są: Centrum Nowych Technologii, Optimus i Polska OnLine. Ich pomysł na zdobywanie reklamodawców opiera się na oferowaniu różnych form serwisów informacyjnych, docierających do licznego grona internautów.

Zdaniem Leszka Bogdanowicza, szefa Centrum Nowych Technologii (CNT) i właściciela serwisu Wirtualna Polska, pojawienie się na rynku reklamy internetowej firma zawdzięcza m.in. stworzeniu "Nieustającej Listy Przebojów Stron !WWW", na której internauci głosują na najlepsze strony w polskiej odnodze sieci. Dzięki temu CNT może również obserwować rynek. "Śledzimy nowo powstające strony WWW, które są zgłaszane do naszego konkursu - mówi Leszek Bogdanowicz . - Jeżeli strona jest dobra i dopracowana, to znaczy, że nie jest kaprysem mody. Takiej firmie możemy zaproponować reklamę".

Polska OnLine codziennie oferuje ponad 10 różnych serwisów informacyjnych, w tym rozsyłany po całym świecie w postaci elektronicznego listu poranny przegląd prasy i wiadomości popołudniowe. Do listów dołączane są reklamy. Poza pełną obsługą reklamową, rozumianą jako budowa dla klientów stron !WWW, zamieszczane są również bannery. Jak przyznają przedstawiciele firmy, jest to jednak marginalna forma działalności.

Krakowski Optimus, który jako medium reklamowe udostępnia swoją stronę WWW, umożliwia klientom negocjowanie cen za usługi związane z reklamą. "Ruchomy cennik" daje większą możliwość dostosowania się do indywidualnych potrzeb klienta.

Kto chce logo?

Umieszczanie reklamy na serwerze internetowym pozwala na sprawdzenie liczby osób, które za jej pośrednictwem trafiają na główną stronę reklamodawcy. Jak jednak twierdzi Tomasz Kępiński z Polboxu, wielu klientów w ogóle nie jest zainteresowanych taką statystyką. "Traktują reklamę jak plakat na ulicy - mówi Tomasz Kępiński - tam przecież nikt nie robi statystyki". Wyjątkiem jest Microsoft, który otrzymuje od Polboxu nie tylko tego typu statystyki, ale również dokładne dane dotyczące rodzaju przeglądarek używanych przez odwiedzających strony. Polska OnLine wysyła klientom zamieszczającym u nich moduły reklamowe wyciągi ze statystyką.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200