Dokładniejszy cywilny GPS

Departament Obrony i Departament Transportu USA podpisały w lutym br. porozumienie, w którym zapewniają cywilnym użytkownikom systemu nawigacji satelitarnej GPS możliwość korzystania z pomiarów o dokładności 5-25 m.

Departament Obrony i Departament Transportu USA podpisały w lutym br. porozumienie, w którym zapewniają cywilnym użytkownikom systemu nawigacji satelitarnej GPS możliwość korzystania z pomiarów o dokładności 5-25 m.

Do tej pory amerykański Departament Obrony, właściciel systemu GPS (w skład którego wchodzą 24 satelity i kilka stacji naziemnych kontrolujących ich pracę) udostępniał dla cywilnych zastosowań częstotliwość tzw. L1, która pozwalała na odczyt miejsca położenia z dokładnością około 100 metrów. Częstotliwość L2 o dokładności od 5 do 25 metrów (inaczej zwana kodem wojskowym) była zastrzeżona wyłącznie dla armii amerykańskiej i NATO. Cywilna nawigacja (zwłaszcza morska) i geodezja musiały budować sieć stacji naziemnych o dokładnie wyznaczonych współrzędnych geograficznych (tzw. DGPS), które uściślały pomiar satelitarny.

Porozumienie między tymi departamentami pozwala w pełni wykorzystać właściwości odbiorników GPS, którego lepsze modele od dawna mogą pracować zarówno w kodzie cywilnym, jak i wojskowym. Dostęp do częstotliwości L2 umożliwi unowocześnienie m.in. systemów kontroli ruchu powietrznego, programów do przewidywania prognozy pogody czy systemu ostrzegawczego przed trzęsieniami ziemi.

Właśnie dzięki temu zostaną przyspieszone prace nad nowo powstającym w Stanach Zjednoczonych systemem kontroli ruchu powietrznego, nazywanym Wide-Area Augmentation System. Moc obliczeniowa ośrodków systemu, mających korygować pomiary satelitarne GPS uzyskane tylko dzięki częstotliwości L1, skupi się teraz na korelacji wyników między oboma częstotliwościami a zakłóconymi przez jonosferę. Firmy uczestniczące w budowie WAAS uznały lutowe porozumienie za przełomowe. Już przystępując do prac, zakładały, że bez dostępu do dwóch częstotliwości GPS trudno będzie mówić o poprawie bezpieczeństwa w ruchu powietrznym.

Porozumienie zdecydowanie ułatwi koncernowi lotniczemu Boeing North American budowę satelitów GPS nowej generacji Block IIF, przewidzianych do umieszczenia na orbicie na początku przyszłego wieku. Będą one miały zaimplementowaną częstotliwość sygnału pomiarowego o jeszcze większej dokładności do zastosowań cywilnych, lecz o innych parametrach niż obecna wojskowa.

Na podstawie Federal Computer Week, 17.03.1997.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200