Strategia dla giełdy warszawskiej

Planowana zmiana stosowanego przez warszawską Giełdę Papierów Wartościowych systemu notowań, otrzymanego przed 5 laty od Spółki Giełd Francuskich, ma z niej uczynić w pełni nowoczesne miejsce obrotu papierami wartościowymi.

Planowana zmiana stosowanego przez warszawską Giełdę Papierów Wartościowych systemu notowań, otrzymanego przed 5 laty od Spółki Giełd Francuskich, ma z niej uczynić w pełni nowoczesne miejsce obrotu papierami wartościowymi.

Kośćcem nowego rozwiązania będzie bez wątpienia technika notowań ciągłych. Na takie notowanie składają się zasadniczo 3 elementy. Pierwszym jest upowszechnianie informacji o stanie rynku, które powinno być na tyle sprawne, aby dowolny uczestnik obrotu mógł uważać, że jest informowany na bieżąco. Drugim jest wydajna sieć dróg składania zleceń, gwarantująca uczestnikom obrotu niezwłoczne przekazywanie ich dyspozycji inwestycyjnych do właściwego miejsca obrotu (jego organizatora). Trzecim - system kojarzenia zleceń w transakcje, realizujący mechanizm o nazwie matching, według kryteriów: limit cenowy i czas złożenia zlecenia.

Dzisiaj w obrocie blokami akcji i obligacji oraz notowaniach według jednolitego kursu w dogrywce, określanych popularnie jako notowanie ciągłe, funkcjonuje jedynie mechanizm matchingu. Do właściwego notowania ciągłego jeszcze daleko. Rozmiar zadania, jakim jest wdrożenie techniki notowania ciągłego, uzasadnia spojrzenie na ten problem w szerszej perspektywie. Zadaniem giełdy (lub innego organizatora obrotu) nie jest bowiem wdrożenie dowolnej techniki notowania, lecz dbałość o adekwatność stosowanych rozwiązań, w tym odpowiednich technik, do potrzeb obsługiwanego rynku. Ciągłość ma być przede wszystkim cechą rozwoju określonego w wyniku przyjęcia właściwej strategii działania przez organizatora obrotu.

Zarządzanie strategiczne

Obserwując rozwój rynku papierów wartościowych w Polsce od 1991 r., można stwierdzić, że dzisiejszy przełomowy moment, kojarzony popularnie z potrzebą wprowadzenia notowań ciągłych, oznacza konieczność dogłębnej analizy dokonań, potrzeb i możliwości, a w jej wyniku przyjęcia strategii rozwoju, w tym tzw. zarządzania strategicznego.

Koncepcja zarządzania strategicznego powinna zawierać:

- misję organizacji, nadającą kierunek działania

- wizję strategiczną jako scenariusz przyszłości organizacji

- cele i zadania osadzone w kolejnych przedziałach czasowych przyszłości

- strategię działania tj. wariantowy projekt kierunków, reguł i instrumentów działania powiązanych z sygnałami, które mogą i będą napływać z otoczenia.

Spośród tych elementów najważniejsze są: misja i strategia działania. Pierwszym krokiem do strategicznego spojrzenia podmiotów rynku papierów wartościowych na siebie, swoją teraźniejszość i przyszłość jest sformułowanie misji organizatora obrotu, takiego jak giełda.

Trzy sposoby misji

Kształtowanie misji wiąże się z dwoma czynnikami: obecną tożsamością firmy oraz jej przyszłą wizją. Misja może przybierać trzy formy różniące się nastawieniem do historii i przyszłości organizacji.

Misja podtrzymująca (konserwatywna) jest równoznaczna z tożsamością organizacji, która dumna ze swej tradycji wywodzi misję z poglądu: "Byliśmy, jesteśmy, będziemy", nie precyzując wizji.

Misja rozwojowa podkreśla wykształcone atuty firmy, ale równocześnie wyznacza drogę strategicznych zmian korygujących dotychczasowe obszary i sposoby działania organizacji.

Misja przełomu określana jest przy wyrzeczeniu się istotnych elementów historii firmy oraz oparciu się na samej tylko wizji przyszłości, całkowicie różnej od stanu wyjściowego. Jej sformułowanie ma bowiem stanowić zaczyn przełomu zmieniającego obraz i charakter działalności organizacji.

Wymienione wzorce misji można ująć hasłowo jako kolejno: ciągłość, zmiana, sukces. Każde z haseł wyraża zasadniczą wartość, jaką kierownictwo firmy chce uczynić fundamentem jej powodzenia.

Misja dla giełdy

Dla warszawskiej giełdy, biorąc pod uwagę jej ponad 5-letnią historię oraz opracowaną wraz z ekspertami zagranicznymi wizję "Giełda 1999", misję można sformułować następująco:

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200