Szkolenia, szkolenia

Z przeprowadzonych w Europie Zachodniej badań wynika, że wraz z zaawansowaniem szkoleń informatycznych pracowników, wzrasta ich wydajność pracy.

Z przeprowadzonych w Europie Zachodniej badań wynika, że wraz z zaawansowaniem szkoleń informatycznych pracowników, wzrasta ich wydajność pracy.

Przedstawiciele firm zajmujących się edukacją informatyczną twierdzą, że aby podnieść efektywność działania firmy należy skoncentrować się na szkoleniu użytkowników, a nie tylko informatyków.

Szkolenie użytkowników

Przeciętny użytkownik wykorzystuje nie więcej niż 20% możliwości systemu, z którego korzysta. Dobrze przeprowadzone szkolenie powinno podnieść jego umiejętność użytkowania systemu do 50%. Automatycznie wzrośnie jego wydajność pracy, gdyż lepsza znajomość oprogramowania umożliwi sprawniejsze wykonywanie operacji i zastosowanie opcji o których istnieniu po prostu nie wiedział. Podniesienie kwalifikacji pracowników znacznie też odciąży dział informatyczny. Ważne jest to zwłaszcza w przypadku zakładów korzystających z usług zewnętrznych firm informatycznych. Nieudolne działania pracowników mogą obciążać firmę dodatkowymi kosztami.

Kierownicy to też użytkownicy

Coraz powszechniej w firmach instalowane są sieci komputerowe, co stwarza możliwości lepszej organizacji pracy, pod warunkiem, że pracownicy potrafią z tych rozwiązań korzystać.

Zastosowanie np. poczty elektronicznej czy "kalendarzy sieciowych" (np. Schedule+) daje możliwość usprawnienia obiegu informacji w firmie, ale także łatwiejszego kontaktu z otoczeniem firmy. Dlatego szczególną kategorią użytkowników jest kadra kierownicza, która też powinna brać udział w szkoleniach. Często bowiem zdarza się, że kierownictwo nie potrafi sobie wyobrazić elektronicznego obiegu dokumentów w firmie, mimo że od dłuższego czasu funkcjonuje umożliwiający to system sieciowy.

Powtarzanie jest matką...

Niestety, w wielu firmach ich szefowie nie pamiętają, że nawet najlepiej przyswojona wiedza na najlepszym kursie musi być sukcesywnie odnawiana. Dopiero po jakimś czasie czynności powtarzane regularnie są opanowane perfekcyjnie. Zacierają się natomiast inne alternatywne rozwiązania. Należy zatem- według opracowań psychologicznych - powtarzać szkolenia co półtora roku.

Szkolenie informatyków

Wiele firm bardzo niechętnie kieruje swoich informatyków na szkolenia. Powód jest oczywisty - zdobywają wyspecjalizowaną wiedzę i jeżeli nie mogą dostać wyższego wynagrodzenia - odchodzą do innych firm. Najskuteczniejszym sposobem zatrzymania wyszkolonego pracownika jest zobowiązanie go do zwrotu kosztów szkolenia w przypadku odejścia z firmy (w określonym czasie). Wprawdzie zdarza się, że firmy (zwłaszcza z zachodnim kapitałem) wykupują pracownika wraz z jego zobowiązaniami, ale są to przypadki dość rzadkie. Ograniczanie wysyłania informatyków na kursy nie jest metodą na związanie ich z firmą. Możliwość podnoszenia kwalifikacji jest, poza warunkami finansowymi, najczęstszą przyczyną zmiany miejsca pracy.

.

W przeciwieństwie do użytkowników, których często firma wysyła na "przymusowe" szkolenia, informatycy sami zabiegają o udział w kursach podnoszących ich kwalifikacje. Przede wszystkim ukończenie kolejnego kursu wzmacnia ich wartość rynkową i daje poczucie własnej wartości w branży. Z punktu widzenia interesów firmy - wyszkolony, własny pracownik kosztuje zwykle mniej niż wynajmowana na zlecenie "zewnętrzna" firma.

Wiele firm, szkolenia dla informatyków traktuje jako jeden z elementów swojego systemu motywacyjnego. Skierowanie na kurs to rodzaj nagrody. Coraz częściej firmy wybierają kursy organizowane z dala od jej siedziby, aby zapewnić uczestnikom także odpoczynek od codziennych problemów w pracy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200