Podłączone banki

Europejskie banki zamierzają sukcesywnie wprowadzać usługi do Internetu.

Europejskie banki zamierzają sukcesywnie wprowadzać usługi do Internetu.

Oferta usług bankowych świadczonych za pomocą Internetu rozszerza się w Europie bardzo powoli. Na taką sytuację wpływa kilka czynników, m.in. ostrożna natura bankowców, niedostępność oprogramowania szyfrującego oraz małe rozpowszechnienie domowych zastosowań komputerów PC w niektórych krajach europejskich.

Zdaniem przedstawicieli Jupiter Communications, zajmującej się badaniami rynkowymi, tylko około 40 banków w Europie i Stanach Zjednoczonych oferuje swoim klientom możliwość dokonywania bezpośrednich transakcji poprzez Internet. Wśród nich tylko część ma pełen zestaw sieciowych usług bankowych.

Jednak banki europejskie, które pokonały początkowe obawy związane ze świadczeniem usług przez Internet, zaczynają dostrzegać zalety swojego zaangażowania. Ich dylematem nie jest już samo podłączenie banku do Internetu, ale jak najlepsze wykorzystanie technologii w celu rozszerzenia oferty usług dla klientów.

Programy z banku

Jedną z dostrzeganych korzyści, jakie banki odniosły dzięki stosowaniu Internetu, jest obniżenie kosztów, które wcześniej były związane z dystrybucją oprogramowania potrzebnego do uruchamiania aplikacji elektronicznej bankowości w domach i biurach klientów.

Niektóre banki, np. Cera Bank w Belgii, oferowały usługi bankowe on-line wiele lat wcześniej, zanim zaczęły one być dostępne za pośrednictwem Internetu. Według Rudiego Peetersa, kierownika ds. systemów informatycznych w banku Cera, usługi bankowe oferowane głównie dużym klientom wymagały instalacji oprogramowania zawartego na ośmiu dyskietkach. Ich dystrybucja, a zwłaszcza konieczność wprowadzania nowych wersji programu, stanowiła znaczne obciążenie finansowe. Kiedy bank Cera zdecydował się uruchomić usługi sieciowe w Internecie, zniknął problem z fizyczną dystrybucją oprogramowania. Dzięki temu usługi bankowe stały się tańsze, co z kolei spowodowało, że zainteresowały się nimi mniejsze firmy i użytkownicy indywidualni. Mogą oni teraz sprowadzić potrzebne oprogramowanie za pomocą przeglądarek, po opłaceniu miesięcznego abonamentu.

Merita Bank (http://www.merita.com ), który działa w Finlandii, będącej krajem o bardzo rozwiniętej telekomunikacji, świadczy usługi bankowe on-line już od 1982 r. Zostały one uruchomione w sieci TelNet, która jest podobna do francuskiej Minitel i nie obsługuje grafiki. W ubiegłym roku, kiedy bank ten przeszedł ze swymi usługami do Internetu, przybyło mu wielu nowych klientów.

Na początku ubiegłego roku Solo Bank, oddział banku Merita, zajmujący się usługami bankowymi on-line, miał 200 tys. klientów korzystających z usługi TelNet - w kraju, w którym mieszka 5 mln osób. Według rzecznika banku, w chwili kiedy Solo Bank zdecydował się udostępnić usługi poprzez sieć TelNet i Internet, przybyło mu 50 tys. nowych klientów.

Klient internauta

Nie we wszystkich bankach zwrot inwestycji jest tak wyraźny. Do tej pory tylko około tysiąca (z 35 tys.) klientów francuskiego banku Banque Directe (http://www/banquedirecte.fr ) zdecydowało się korzystać z usług bankowych on-line, jakie zostały uruchomione w czerwcu 1996 r. Ponieważ bank ten od dawna pracował nad upowszechnieniem modelu łączności bezpośredniej - usług bankowych oferowanych w sieci Minitel - jego przejście do Internetu nie dało tak znaczących wyników, jak w przypadku innych banków, które uruchomiły usługi sieciowe.

Chociaż paryski bank nie może pochwalić się pozyskaniem wielu nowych klientów czy znaczną redukcją kosztów, łatwo można wskazać inne, mniej bezpośrednie zyski z obecności w sieci WWW. Jak stwierdził Laurent Gomez, dyrektor hanmdlowy Banque Directe, klient pozyskany dzięki Internetowi to niemal ideał - jest młody, dynamiczny i dobrze zarabia. Ponadto nowe formy działania banku powodują, iż jest on wyraźnie odróżniany od innych banków komercyjnych.

Możliwość wzrostu

Chociaż niektóre banki zaczęły już oferować usługi w Internecie, w Europie w dalszym ciągu jest wiele miejsca dla nowoczesnych sieciowych usług bankowych. Ankieta przeprowadzona na początku roku przez Instytut Informatyki Bankowej na uniwersytecie Regensburgu wśród 3526 obywateli Niemiec wykazała, iż 35,6% klientów banków w Niemczech oczekuje, że w sieci zaoferuje się im bardziej kompleksowe usługi bankowe. Na liście życzeń znalazły się m.in. możliwości otrzymywania certyfikatów depozytowych, wykupu polis ubezpieczenia na życie oraz zaciągania krótkoterminowych kredytów. Bank Cera zdecydował się na przetestowanie przydatności języka Java do oferowania interaktywnych usług bankowych za pośrednictwem Internetu. Bank wdrożył aplikację Javy przygotowaną przez firmę IBM, pozwalającą klientom banku Cera na przeglądanie oprocentowania kredytów hipotecznych oraz obliczanie wysokości kredytu na podstawie kilku kryteriów, takich jak: stałe oprocentowanie i okres spłaty.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200