Boso ale w ostrogach

Kto pamięta Infosystem w najlepszych dla tej imprezy czasach, z tegorocznych targów na pewno wrócił rozczarowany.

Kto pamięta Infosystem w najlepszych dla tej imprezy czasach, z tegorocznych targów na pewno wrócił rozczarowany.

W Infosystemie 2002 uczestniczyło zaledwie 200 firm. Według organizatorów, oprócz polskich wystawców, przyjechały do Poznania firmy z Białorusi, Czech, Luksemburga, Niemiec, Tajwanu, Włoch i Ukrainy. Jak zwykle wraz z Infosystemem odbyły się targi towarzyszące. W tym roku były to Poligraf-Produkt i Euro-Reklama.

Tradycyjnie także przy okazji Infosystemu odbyły się konferencje i seminaria - w tym roku było to spotkanie PIONIER 2002 (poświęcone Internetowi optycznemu), Kongres Strategii Marketingowych, Forum Gospodarcze Tel-ekon i seminarium Print Show. Podczas tegorocznych targów miesięcznik Digit (wydawany przez IDG Poland) zorganizował Turniej Drukarń Złota Czcionka.

Mali górą

Nie zawiedli rodzimi producenci oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jak utrzymują wystawcy, to wolno, ale stale rosnący segment polskiego rynku informatycznego. Systemy takie - stosunkowo niedrogie (często dostępne w leasingu lub na raty), dobrze dostosowane do polskiego prawa i specyfiki małej firmy - zawierają zwykle program finansowo-księgowy, moduły sprzedaży, obsługi magazynu, zarządzania środkami trwałymi, kadr i płac. Od niedawna producenci zaczęli do swoich programów dołączać narzędzia analityczne, które pozwalają właścicielom lepiej przyjrzeć się działalności swoich małych i średnich firm. Narzędzia analityczne umożliwiają sporządzanie różnorakich zestawień, przekrojów.

Systemy, takie jak Hermes firmy Humansoft z Radomia, RAKS 2000 - MSM, pakiet wrocławskiej firmy insERT czy znana Symfonia - Matrix.pl, są przystosowane do pracy w sieci i działają na niezbyt wymagającym sprzęcie.

Internet z kabla i orbity

Do Poznania przyjechali przedstawiciele konsorcjum SES Global, Alcatel i Gilat, aby oferować polskim klientom dostęp do Internetu za pośrednictwem satelity Astra. Odbiorca połączony jest z dostawcą za pośrednictwem linii DSL, a obaj dodatkowo mają łączność z satelitą umieszczonym na orbicie. Jeżeli ilość przesłanych danych przekracza przepustowość łącza DSL (na przykład transmisja wideo), uruchamiany jest dodatkowy kanał - dostawca wysyła sygnał do satelity, a odbiorca, przez zwykłą antenę satelitarną, "uzupełnia" swój przekaz szerokopasmową składową za pomocą specjalnego urządzenia typu set-top-box.

Choć na razie konsorcjum oferuje swoje usługi przede wszystkim dużym odbiorcom i dostawcom Internetu, to w planach ma także ekspansję na rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Mimo że mapa pokrycia satelity Astra kończy się na wschodnich rubieżach Polski, to konsorcjum planuje w najbliższym czasie umieszczenie drugiego satelity, który pokryje swoim zasięgiem cały kraj i dużą część terytorium naszych wschodnich sąsiadów.

Świat w ruchu

Od pewnego czasu wyraźnie zwiększa się liczba oferowanych rozwiązań mobilnych prezentowanych na targach.

Podczas tegorocznego Infosystemu wiele firm prezentowało akcesoria i gadżety do telefonii komórkowej. Bardziej zaawansowanym przykładem upowszechniania się rozwiązań przenoś-nych jest specjalizowane oprogramowanie dla komputerów naręcznych Psion, oferowane przez poznańską firmę AXED. W jej ofercie można było znaleźć systemy sprzedaży obwoźnej, zbierania zamówień, inwentaryzacji albo obsługi parkingów. Wszystkie działają na podstawowych wersjach komputerów Psion.

Edukacja i multimedia

Na Infosystemie dobrze zaprezentowały się Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, z serią swoich wydawnictw CD-ROM. Właściwie dla wszystkich przedmiotów wykładanych w gimnazjum i liceum stworzono podręczniki w elektronicznej wersji. Zestaw taki zawiera pełną treść podręcznika, a także animacje, fragmenty filmów, interaktywne mapy, obrazy, nagrania audio, odwołania do stron WWW.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Na targach znalazło się kilku dostawców oferujących produkty z zakresu bezpieczeństwa IT. Wyraźnie widać, że jest to dziś jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi informatyki.

Konsorcjum Unizeto prezentowało się jako partner w procesie certyfikacji, pełniący rolę "trzeciej strony elektronicznego zaufania".

Katowicka firma MBM Komputer, przedstawiciel firmy Ontrack, uruchomiła pierwsze laboratorium odzyskiwania danych. Specjalizuje się ono przede wszystkim w odzyskiwaniu danych z uszkodzonych dysków twardych i taśm magnetycznych.

Firma Mikroplan zaprezentowała rozwiązania CryptoBox i CrypToken. Pierwsze z nich to typowy klucz sprzętowy do zabezpieczania aplikacji przed nieuprawnionym kopiowaniem, zaś drugie, to elektroniczny token, służący np. do kontroli dostępu lub autoryzowania transakcji.

W poszukiwaniu nowej formuły

Poza firmami Symantec, Vobis czy LG na targach zabrakło liderów branży IT. Nie pojawiły się ani Microsoft, Hewlett-Packard, IBM, Compaq, ani Optimus, JTT, ComputerLand. To wynik strategii firm, w myśl której kontakty z klientami realizują poprzez sieć partnerów.

Ten, kto pamięta Infosystem w najlepszych dla tej imprezy czasach, z tegorocznych targów musiał wrócić rozczarowany. Powierzchnia niewielka, pustawe hale, ekspozycje bez rozmachu i pomysłu. Premier i spektakularnych wydarzeń po prostu nie było.

Organizatorzy od mniej więcej trzech lat szukają nowej formuły dla Infosystemu. Na razie jednak jej nie znaleźli.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200