100 000 notebooków
- 29.04.2002
Optimus i JTT dołączyły do grona producentów komputerów przenośnych.
Optimus i JTT dołączyły do grona producentów komputerów przenośnych.
Systematyczny wzrost sprzedaży komputerów przenośnych w Polsce wywołuje zwiększone zainteresowanie tym rynkiem ze strony producentów sprzętu. Niedawno dwie duże polskie firmy JTT i Optimus poinformowały o wprowadzeniu do sprzedaży własnych modeli notebooków: Adax Mobile i Optimus Pres-tige. Praktycznie wszyscy producenci i dystrybutorzy komputerów przenoś-nych twierdzą, że w tym roku tempo wzrostu utrzyma się na dotychczasowym poziomie, a sprzedanych zostanie co najmniej 100 tys. komputerów. Optymizm ten uzasadnia wciąż niewielki udział notebooków w ogólnej sprzedaży PC w Polsce - w ub.r. nie przekroczył 8%, podczas gdy w krajach zachodnich już obecnie jest on z reguły większy niż 20%.
Nową tendencją na rynku komputerów przenośnych są próby uatrakcyjnienia i wyróżnienia produktów przez wzbogacenie oferty w dodatkowe usługi lub oprogramowanie. Przykładowo, Optimus zapowiedział wprowadzenie modeli z dołączonymi różnymi wersjami oprogramowania do wspomagania zarządzania firmami (pakiety InsERT). Podobne plany zamierza przedstawić w maju br. Toshiba.
Wciąż "Toshiba i inni..."
Już od kilku lat liderem na polskim rynku notebooków jest Toshiba, której udział sięga prawie 45%. W pierwszej piątce producentów są też Compaq, Dell, IBM i Hewlett-Packard (firmy te opanowały ok. 85% rynku komputerów przenośnych). Ale tylko dwie pierwsze, Toshiba i Compaq, są mocno zaangażowane w konkurencję na rynku low-end - tanich note-booków przeznaczonych na rynek masowy. Pozostałe z wymienionych, podobnie jak inni znani producenci - Acer, NEC i Fujitsu-Siemens - oferują przede wszystkim wysokiej klasy sprzęt dla odbiorców korporacyjnych.
Plany sprzedaży notebooków przez JTT i Optimus są bardzo ostrożne. JTT planuje w tym roku sprzedaż ok. 5 tys. komputerów przenośnych, a Optimus ok. 3,5 tys. Pierwsza z tych firm zapowiada, że jej notebooki będą co najmniej o 10% tańsze od porównywalnych modeli Compaqa lub IBM. Jej przedstawiciele unikają jednak porównania z ofertą Toshiby. Błażej Miernikiewicz z JJT przyznaje, że w tym przypadku różnica na korzyść Adax Mobile może być znacznie mniejsza.
Przedstawiciele Optimusa unikają otwartych zapowiedzi konkurowania z Toshibą lub Compaqiem. Paweł Kotowski, dyrektor Pionu Komputery w Optimus SA, mówi, że firma nie będzie rywalizować niskimi cenami, gdyż zachodnich producentów, takich jak Compaq lub Toshiba, obecnie już stać na obniżenie cen popularnych modeli notebooków nawet do poziomu 3,5 tys. zł. Dlatego głównym atutem notebooków Prestige ma być bogatsze wyposażenie, a także dodatkowe polskie oprogramowanie.
Nowe modele
Nowością w komputerach przenoś-nych są procesory Pentium 4-M. Obecnie są one dostępne wyłącznie w modelach Toshiby, ale polscy producenci również planują zastosowanie ich w swoich produktach. Procesory te są instalowane w sprzęcie najwyższej klasy, a przez to najdroższym. Tanie, popularne modele notebooków wciąż są wyposażane w układy Celeron, Pentium III-M lub Pentium 4 (wersja dla komputerów desktop), a także AMD Duron lub Athlon.
Wśród innych tendencji w wyposażeniu notebooków warto zwrócić uwagę na to, że pojawia się coraz więcej modeli wyposażanych standardowo w systemy zabezpieczeń przed dostępem (np. modele Optimusa z kluczem USB), interfejsy bezprzewodowe IEEE 802.11b (Toshiba PortŽge 2000), czytniki kart pamięci Flash SM (Satellite 5100) lub interfejsy FireWire (TravelMate 360, Satellite 5100). Tego typu elementy nie są jeszcze stosowane masowo i dlatego stanowią atrakcyjny sposób odróżnienia produktów od oferty konkurencji.
Standardowym wyposażeniem bądź opcją oferowaną za niewielką dopłatą stały się, do niedawna uchodzące za produkty ekskluzywne, czytniki DVD, DVD/CD-RW i nagrywarki CD-RW.