Rynek jak brzytwa

Compaq liderem polskiego rynku po pierwszym kwartale.

Compaq liderem polskiego rynku po pierwszym kwartale.

Rynek jak brzytwa

Andrzej Kurek, dyrektor generalny NTT: "Wkrótce zabraknie miejsca dla firm źle zarządzanych"

Większość producentów PC jest zgodna: ten rok będzie dla nich trudniejszy niż 2001. "Firmy zmniejszają, już i tak śladowe, marże, robiąc wszystko, aby zwiększyć obroty. Nam, przy o ok. 10% większych przychodach, udało się wypracować zysk" - mówi Andrzej Kurek, dyrektor NTT System.

Ogólnie nastroje wśród producentów PC nie są optymistyczne, zwłaszcza że pierwszy kwartał tradycyjnie nie jest dla nich dobrym okresem. "Klienci indywidualni ograniczają zakupy, a administracja dostaje pieniądze na inwestycje dopiero w drugim kwartale" - skarżą się firmy. Dopiero w maju br. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosi przetargi na budowę pracowni internetowych. Na zwycięstwo liczą przede wszystkim trzej polscy producenci - JTT, NTT i Optimus. W budżecie na budowę pracowni przeznaczono 70 mln zł. MEN kupi ok. 15 tys. PC.

Biorąc pod uwagę jedynie sprzedaż komputerów typu desktop, czołowe miejsca po pierwszym kwartale 2002 r. zajmowały firmy: NTT, JTT i Compaq. Gdy jednak włączyć w to sprzedaż serwerów z procesorami Intela i komputerów przenośnych, układ sił przedstawia się inaczej. Najwięcej sprzedały: Compaq Computer (po raz kolejny na pierwszym miejscu), NTT, JTT, Optimus i Toshiba. Według Compaqa, ze szczecińskiej fabryki pochodzi już ok. 60% sprzedanych przez firmę komputerów.

W branży głośno mówi się o kłopotach Optimusa na rynku PC. Według nieoficjalnych informacji, firma miała problemy z rejestracją spółek powstałych po podziale Optimusa, w wyniku czego wstrzymano na pewien czas sprzedaż PC. W efekcie sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach br. spadła do 6-7 tys. Nie potwierdzają tego przedstawiciele nowosądeckiej spółki. Według nich, Optimus - wieloletni lider rynku - w pierwszym kwartale tego roku sprzedał ok. 10 tys. PC.

Rynek jak brzytwa

Pierwsza piątka kwartału

Nowością w ofercie tej firmy są tanie komputery, sprzedawane pod marką Puls. Są one oferowane o 5-7% taniej niż podobne modele Optimusa. Nowosądecka firma rozpoczęła także sprzedaż komputerów Optimus Young i Prestige z oprogramowaniem firmy InsERT (Skarb-nik 2 i mikroSubiekt). Wcześniej podobną umowę z CDN zawarł JTT Computer.

W przeciwieństwie do przeżywających kłopoty producentów komputerów desktop nadal dynamicznie rośnie rynek notebooków. Toshiba sprzedała prawie 8 tys. komputerów przenośnych, wzrost zanotował także Vobis. "Osiągnęliśmy go głównie dzięki większemu zainteresowaniu ze strony klientów indywidualnych" - ocenia Przemysław Jakubiec, dyrektor handlowy w Vobis.

Rynek notebooków stał się na tyle atrakcyjny, że coraz więcej polskich firm poszukuje na nim swojej szansy. W ostatnim czasie zainteresowało się nim JTT, które rozpoczęło sprzedaż notebooków Adax. "Chcemy je oferować średniej wielkości firmom, które są podstawowym odbiorcą naszych komputerów" - mówią przedstawiciele wrocławskiego producenta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200