SAS - przyszłość w usługach i rozwiązaniach branżowych

Tematem przewodnim tegorocznego SAS Forum była analiza danych z systemów CRM.

Tematem przewodnim tegorocznego SAS Forum była analiza danych z systemów CRM.

Firma zaprezentowała produkt SAS Marketing Automation, łączący dwa uzupełniające się elementy: CRM analityczny i zarządzanie kampaniami marketingowymi. Dużym zainteresowaniem uczestników forum cieszyły się także sesje, dotyczące metod "czyszczenia danych", jednego z największych problemów występujących przy wdrożeniach rozwiązań analitycznych.

Premiera dziewiątki

W Polsce z narzędzi SAS Institute korzystają głównie duże firmy, w których przetwarza się ogromne ilości danych z różnych systemów informatycznych. Oprócz rozwiązań do analizy danych, zainteresowaniem cieszą się narzędzia Strate- gic Performance Management (dawniej Strategic Vision), wspomagające wdrażanie systemów zarządzania, opartych na koncepcji tzw. zrównoważonej karty wyników (Balanced Scorecard). Przedstawiciele firmy twierdzą jednak, że oferta SAS nie jest skierowana wyłącznie do dużych przedsiębiorstw. "Coraz częściej jesteśmy zatrudniani do rozwiązywania codziennych problemów przedsiębiorstw, np. związanych ze sporządzaniem raportów przez szefów działów dla zarządów lub zarządów dla rad nadzorczych" - mówi Andrzej Żendzian, dyrektor handlowy SAS Institute Polska.

Obecnie w Polsce System SAS, sztandarowy produkt firmy, jest oferowany w wersji 8.2. Premiera wersji 9 odbędzie się na europejskiej konferencji firmy w Paryżu w czerwcu 2002 r. Wśród zapowiadanych nowości znajdzie się m.in. zmiana architektury oprogramowa- nia. Serwery - przetwarzające, metadanych i udostępniające bazy OLAP - będzie moż- na uruchamiać na oddzielnych komputerach, co spowoduje zwiększenie skalowalności. Firma zapowiada też ułatwie- nia w konfiguracji interfejsów pobierających dane do analizy z systemów zewnętrznych, zwłaszcza ERP.

Rozwiązanie prekonfigurowane

SAS, chociaż nie rezygnuje z dostarczania narzędzi do budowy hurtowni danych, powiększa ofertę wstępnie skonfigurowanych rozwiązań branżowych. Firma zaprezentowała rozwiązanie dla telekomunikacji; wkrótce mają się pojawić inne dla branży ubezpieczeniowej i bankowości.

W przychodach SAS Institute z roku na rok rośnie udział usług. W Polsce stanowią one już ok. 20% obrotów, w Europie Zachodniej - 30%, w USA - 35%. "Naszym zamiarem nie jest konkurowanie z firmami konsultingowymi z tzw. Wielkiej Piątki. Chcemy natomiast dostarczać wiedzę w wąskich dziedzinach, m.in. w zakresie analizy kosztów, rentowności produktów, segmentacji klientów, planowania i analizy efektów kampanii reklamowych, a także budowania dynamicznych modeli biznesu na podstawie informacji napływają- cych z rynku" - twierdzi Michel Hangstrom, wiceprezes SAS Institute International.

SAS Institute Polska w liczbach
  • Obroty w 2001 r.: 30 mln zł

  • Partnerzy wdrożeniowi: Arthur Andersen, Bazy i Systemy Bankowe, PentaComp, Matrix.pl

  • Liczba klientów w Polsce: ok. 100

  • Najwięksi klienci: Narodowy Bank Polski, Bank Śląski, BRE Bank, Telekomunikacja Polska SA, Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, Zakład Energetyczny Koszalin

  • Klienci w 2002 r.: ComputerLand SA, Compensa SA, Elektrownia Turów, Deloitte & Touche Polska

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200