Nadzieje e-logistyki

Nowe, internetowe rozwiązania w zakresie logistyki budzą nadzieję na szybki wzrost efektywności zarządzania łańcuchem dostaw.

Nowe, internetowe rozwiązania w zakresie logistyki budzą nadzieję na szybki wzrost efektywności zarządzania łańcuchem dostaw.

W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw często pojawia się termin e-logistyka, który można zdefiniować - chociaż do tej pory nie dopracowano się jego spójnej i jednoznacznej definicji - jako realizację procesów logistycznych przy użyciu nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Termin ten, często używany w kontekście transakcji B2C, jest powiązany z procesem realizacji zamówienia złożonego przez klienta za pośrednictwem Internetu (e-fulfilment). Warto wspomnieć tu o specyfice tego rodzaju transakcji, gdyż jest ona dobrą ilustracją przemiany procesów logistycznych zachodzącej również w innych branżach.

Kłopoty e-tailerów

E-tailers, czyli firmy prowadzące sprzedaż detaliczną w Internecie, realizują dużą liczbę niewielkich zamówień. Technologie informatyczne, które przyczyniają się do rozwoju gospodarki elektronicznej, kształtują jednocześnie wysokie wymagania klientów co do szybkości dostaw oraz dostępności informacji o bieżącym statusie zamówień. Ogromnym problemem okazują się zwroty. Według McKinsey & Co., zwroty stanowią aż 25% wartości sprzedanych towarów, a w przypadku kupowanej online odzieży wskaźnik ten wzrasta do poziomu 35%. Konieczność szybkiej realizacji dostaw, udostępnienia w czasie rzeczywistym związanej z ich realizacją informacji oraz obsługi zwrotów zwiększa złożoność i koszty procesu logistycznego. Według danych Merryll Lynch, dotyczących brytyjskiego rynku zakupów domowych, koszt realizacji złożonego drogą elektroniczną zamówienia na produkty spożywcze waha się od 15 do 24 funtów. Próbując zredukować koszty, coraz więcej firm zaangażowanych w handel elektroniczny decyduje się na zatrudnienie wyspecjalizowanych dostawców usług logistycznych, określanych mianem 3PL (third-party logistics provider). Armstrong & Associaties Inc., firma monitorująca amerykański rynek logistyki kontrakto-wej, podaje, że wartość usług 3PL w 1999 r. wyniosła 45,4 mld USD. W roku 2000 wartość ta wzrosła aż o jedną czwartą, sięgając 56,4 mld USD.

Najbardziej zaawansowane technologicznie 3PL oferują swoim klientom usługi, na które składa się nie tylko dostawa produktu do klienta, ale również zarządzanie całością transakcji z klientem, zarządzanie zapasami, logistyka zwrotów, prowadzenie analiz i raportowanie sprzedaży, a także integracja systemów informatycznych. Zakres usług oferowanych przez 3PL staje się coraz szerszy, jednak żadna z tego typu firm nie ma ani zasobów, ani kompetencji, które pozwoliłyby jej świadczyć usługi we wszystkich aspektach związanych z przepływem produktów i informacji. Dlatego też powstały organizacje określane jako 4PL. Przy użyciu nowoczesnych narzędzi informatycznych oraz komunikacji internetowej integrują one funkcje poszczególnych uczestników łańcucha dostaw - producentów, odbiorców oraz dostawców specjalizowanych usług.

Sieci wartości

Jedną z najnowszych koncepcji rozwiązań biznesowych, opierających się na zastosowaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych, są sieci wartości (Value Nets) opisane przez ekspertów z Mercer Management Consulting.

  • Zbudowane są wokół klienta - poszczególne grupy klientów, czy w pewnych przypadkach nawet indywidualni klienci, otrzymują dostosowane do ich potrzeb rozwiązania.

  • Oparte są na współpracy - każda z operacji jest przypisana partnerowi potrafiącemu najlepiej ją zrealizować. Znaczna część procesów przekazana jest wyspecjalizowanym usługodawcom (outsourcing).

  • Szybko dostosowują się do zmiennych warunków - zdolność do szybkiej reakcji na zmiany popytu, szybkiego wprowadzania nowych produktów czy też przekształcenia struktury sieci, wszystko to jest możliwe dzięki elastycznym i skalowalnym systemom zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.

  • Umożliwiają szybki przepływ produktów i informacji - co przekłada się na krótki czas realizacji zamówień. Szybka realizacja idzie w parze z dogodnością warunków dostawy, a przede wszystkim z jej niezawodnością.

  • Wykorzystują nowoczesne technologie informatyczne - e-commerce jest podstawowym czynnikiem, umożliwiającym funkcjonowanie sieci wartości.

    Sieci wartości nie są już domeną teoretyków, w praktyce funkcjonują w firmach, takich jak Cisco, Gateway, Zara, Biogen, Apple Computer. Ostatnia z nich pod koniec lat 90. podjęła działania, które stworzyły funkcjonującą obecnie sieć wartości. Apple poszerzył zakres współpracy z dostawcami i odbiorcami (redukując jednocześnie liczbę dostawców), umożliwił klientom konfigurowanie komputerów za pośrednictwem Internetu oraz oddał część produkcji w outsourcing. Powyższe zmiany przyniosły rezultaty w postaci obniżenia poziomu zapasów o 82%. Poziom zapasów mierzony w dniach sprzedaży zmalał z 27 dni w 1996 r. do 2 dni w 1999 r. Jednocześnie znacznie zwiększono szybkość reakcji firmy na zmiany popytu.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200