Od kabli do usług

Większość wystawców na łódzkich targach Intertelecom postawiła na prezentację usług i pełnych rozwiązań telekomunikacyjnych.

Większość wystawców na łódzkich targach Intertelecom postawiła na prezentację usług i pełnych rozwiązań telekomunikacyjnych.

Dostawcy światowi, jak Alcatel, Ericsson, Lucent, Siemens, a także znacznie mniejsze polskie firmy zdają sobie sprawę, że minęły czasy, kiedy można było liczyć na wzrost dochodów tylko dzięki, wydawałoby się nie kończącym się, inwestycjom operatorów rozbudowujących swoje sieci telekomunikacyjne. Obecnie nawet operatorzy komórkowi zwolnili nieco tempo - budowa kolejnych stacji bazowych nie jest już równoznaczna ze zwiększeniem liczby abonentów. Powstał nowy rynek - usług i rozwiązań, które poparte dobrym planem biznesowym powinny pomóc operatorom w zatrzymaniu klientów i stworzeniu alternatywnych źródeł zysku, innych niż połączenia głosowe.

Powiedz, gdzie jesteś

Ogromna część nowych usług w sieciach telefonii komórkowej ma bazować na zlokalizowaniu miejsca przebywania użytkownika telefonu. Rozwiązanie takie zaprezentowały wspólnie na targach firmy Polkomtel i OptoScan z Kłodzka. Do usług lokalizacji firmy wykorzystały transmisję pakietową GPRS.

Usługami lokalizacji zainteresowani są nie tylko operatorzy, ale również dostawcy urządzeń telekomunikacyjnych. Pod koniec br. Siemens zamierza wprowadzić na rynek rozwiązania umożliwiające określanie lokalizacji użytkownika telefonu z dokładnością do 5-20 m - stosowane metody oferują dokładność rzędu od kilkuset metrów do kilkudziesięciu kilometrów.

Obecnie telefony komórkowe są lokalizowane z wykorzystaniem mechanizmu Cell ID, czyli fizycznej lokalizacji użytkownika w danej komórce sieci operatora. Bardziej zaawansowanym mechanizmem (niestety, jeszcze nie ustandaryzowanym) ma być Cell ID + TA (Timing Advance). Umożliwi on zwiększenie dokładności pomiaru do ok. 250-500 m poprzez analizę czasu dotarcia sygnału ze stacji bazowej do telefonu. Błąd pomiaru w tej metodzie może być powodowany odbiciem sygnału od budynków. Metoda ta nie wymaga wymiany telefonów. Konieczna jest jednak instalacja dodatkowych urządzeń po stronie operatora - w szczególności serwera SMLC (Serving Mobile Location Center), który umożliwia konwersję informacji pochodzących z sieci na zrozumiały dla aplikacji zewnętrznych format długości i szerokości geograficznej. Kolejnym wariantem tego sposobu lokalizacji jest CA ID + TA + NMR. Jest ona dokonywana w odniesieniu nie do jednej, ale kilku stacji bazowych (zazwyczaj trzech), w zasięgu których znajduje się telefon. Pozwala zwiększyć dokładność lokalizacji do 150-300 m.

Siemens pracuje już nad następnymi standardami lokalizacji: E-OTD (Enhanced Observed Time Difference) i A-GPS (Assisted GPS).

MMS

Era, która już wcześniej udostępniła pierwsze serwisy informacyjne, wykorzystujące lokalizację użytkownika, zademonstrowała na targach wspólnie z Ericssonem kolejną generację komunikatów SMS o nazwie MMS. Umożliwiają one przesyłanie, oprócz komunikatów tekstowych, również grafiki, animacji i dźwięków.

Prezentacji dokonano na właśnie wprowadzonym na rynek telefonie Sony Ericsson T68i, wyposażonym w kolorowy wyświetlacz oraz opcjonalny moduł aparatu cyfrowego, pozwalający przygotować multimedialne komunikaty MMC. Oficjalna premiera telefonu T68i odbędzie się dopiero na targach CeBIT.

Era przedstawiła sposób, w jaki można przesyłać komunikaty MMC z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury operatora (GPRS i HSCSD). Nie ujawniła jednak, kiedy można się spodziewać uruchomienia usługi MMC oraz ile będzie kosztować wysyłanie multimedialnych komunikatów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200