Swobodnie między bazami

System Emigo umożliwia przydzielanie zadań i kontrolowanie pracowników w terenie.

System Emigo umożliwia przydzielanie zadań i kontrolowanie pracowników w terenie.

Szczecińska Sagra, znana głównie z produktów GIS, zajmuje się również rozwiązaniami mobilnymi. Jej produktem jest system Emigo - rozwiązanie wspomagające pracę agentów sprzedaży, a także inspektorów, inkasentów, serwisantów itp. Użytkownikiem Emigo jest m.in. Ogólnopolski System Dystrybucji Wydawnictw Azymut.

Standard z poprawkami

Centralną częścią systemu jest baza Microsoft SQL Server 2000, w której są przechowywane zarówno dane, jak i większość logiki.

Pracujący w terenie korzystają z aplikacji działających na komputerach pracujących pod kontrolą systemu Pocket PC 2000 (Windows CE 3.0). Umożliwiają one m.in. wprowadzanie danych o wizytach, zamówieniach, reklamacjach, materiałach promocyjnych, remanentach, wydatkach. Mają także własny - niezależny od dostarczanego wraz z systemem - kalendarz, notatnik i aplikację do wymiany komunikatów. Dane wprowadzane do systemu są sygnowane znacznikiem czasu; użytkownicy nie mają przy tym możliwości zmiany czasu w systemie. "Dążymy do tego, aby pracownicy mobilni nie musieli korzystać z aplikacji innych niż nasze. Standardowo blokowany jest dostęp do wszystkich zbędnych funkcji systemu i aplikacji" - tłumaczy Janusz Pribulka, prezes Sagry.

Praca w Emigo odbywa się w trybie offline. Dość łatwo można go jednak przystosować do pracy w trybie online, co wynika z przyjętej metody wymiany danych. W przeciwieństwie do innych rozwiązań typu offline programy klienckie systemu Emigo nie wymieniają danych z serwerem za pośrednictwem pliku wymiany, lecz poprzez komunikaty SQL przesyłane z wykorzystaniem protokołu HTTP. Jest to możliwe, ponieważ palmtopy są wyposażane w SQL Server for Windows CE. Za bezpieczeństwo odpowiadają certyfikaty elektroniczne. Sagra zrezygnowała jednak ze standardowych komponentów odpowiedzialnych za wymianę danych z systemami zewnętrznymi. Stworzyła własny, wydajniejszy komponent. Firma wykonała także własną bibliotekę kontrolek ekranowych. Niektóre z nich pozwalają lokalnie przechowywać i wyświetlać nawet bardzo długie listy. Z tej funkcji na co dzień korzystają pracownicy OSDW Azymut, przechowujący w palmtopach listę ponad 40 tys. tytułów dystrybuowanych książek.

Pociągając za sznurki

System zaprojektowano tak, aby pracą agentów w terenie można było łatwo zarządzać z centrali. Kierownicy pionów sprzedaży, posługując się konsolą administracyjną, mogą przekazywać pracownikom dane o tym, kogo i kiedy mają odwiedzić, jakie informacje powinni zebrać itd. Pracownicy w terenie otrzymują instrukcje przy najbliższej synchronizacji. Oprócz funkcji biznesowych moduł administracyjny zawiera także narzędzia dla administratora technicznego, które umożliwiają np. definiowanie, jak często zdalna baza danych ma wykonywać kopie zapasowe lub jak długo ma przechowywać informacje archiwalne. System ma wbudowane narzędzia do analizy danych napływających z terenu i raportowania. Wkrótce Sagra wzbogaci konsolę o funkcje administrowania sprzętem, m.in. ewidencji komputerów, monitorowania konfiguracji, wykorzystania pamięci. Firma prowadzi prace nad integracją Emigo z własnymi systemami informacji geograficznej, co pozwoli m.in. na automatyczny dobór optymalnych tras dojazdu do klientów.

Konsolę administracyjną Emigo przygotowano korzystając z Digital Dash-board - technologii portalowej Microsoftu. Rola portalu Emigo polega na komunikacji z systemami zaplecza, integracji danych i ich wyświetlaniu w formie dynamicznych elementów strony WWW w przeglądarce administratora. Sagra zamierza w przyszłości zastosować technologię Digital Dashboard także w urządzeniach przenośnych. Będzie to jednak możliwe dopiero wtedy gdy - zgodnie z zapowiedziami - Microsoft umożliwi umieszczenie w urządzeniu przenośnym serwera przetwarzającego strony ASP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200