Otwartość w cenie

Nawet niewielkie firmy mogą korzystać ze zniżek wynikających z zakupów większej liczby licencji na oprogramowanie. Microsoft umożliwia skorzystanie z nich posiadaczom nawet 5 licencji.

Nawet niewielkie firmy mogą korzystać ze zniżek wynikających z zakupów większej liczby licencji na oprogramowanie. Microsoft umożliwia skorzystanie z nich posiadaczom nawet 5 licencji.

Model licencjonowania określany jako otwarta licencja, czyli nabywanie prawa do wielokrotnego, choć ograniczonego przez umowę instalowania oprogramowania z pojedynczego nośnika na wielu komputerach, jest dostępny polskim klientom od dawna. Poza najbardziej znanymi otwartymi licencjami, oferowanymi przez Microsoft (MOLP i Select) oraz Novell (VLA i CLA) na rynku polskim dostępne są również programy proponowane przez innych dostawców oprogramowania, m.in. IBM, Symantec czy Corel. Korzyści wynikające ze stosowania otwartych licencji nie ograniczają się jedynie do niższych kosztów zakupu. Otwarta licencja to również łatwiejsze zarządzanie licencjami, a przez to mniejsze prawdopodobieństwo naruszenia praw autorskich.

Na dwa sposoby

Umowy typu Microsoft Open License Program (MOLP) oraz Select, a także dostępna od kilku lat Enterprise Agreement są stosunkowo dobrze znane biznesowym klientom Microsoftu. O ile jednak dwie ostatnie umowy są oferowane wyłącznie dużym firmom, o tyle na MOLP w postaci dwóch wariantów - Open Business i Open Volume - mogą pozwolić sobie nawet małe przedsiębiorstwa, korzystające z kilku komputerów.

Wersję Volume oparto na "systemie punktowym", co oznacza, że - zamawiając licencje - firma zbiera punkty, które decydują o wysokości zniżek. Każdy

produkt ma przypisaną wartość punktową. Wszystkie produkty podzielono na 3 grupy. Minimalna liczba punktów w każdej grupie wynosi 150. Przykładowo, pakiet biurowy Office czy Windows Professional mają wartość 2 pkt., natomiast Windows 2000 Server oraz inne oprogramowanie serwerowe 15 pkt. Wartość pozostałych produktów wynosi 1 pkt. Większe rabaty dostępne są natomiast użytkownikom, którzy przekroczą w danej grupie poziom 500 pkt. Na przykład cena uaktualnienia Windows XP Professional w polskiej wersji językowej na poziomie 150 pkt. (w grupie systemy operacyjne) wynosi ok. 812 zł. Z kolei na poziomie 500 pkt. - 792 zł. Dla porównania, detaliczna cena uaktualnienia do Windows XP Professional PL wynosi ok. 950 zł.

Z wariantu Business mogą skorzystać firmy, które przy składaniu pierwszego zamówienia zdecydują się na zakup minimum 5 licencji na dowolny produkt. Nie ma wówczas znaczenia wartość punktowa zamówienia. Według przedstawicieli Microsoftu, rabat, jaki firma uzyskuje, korzystając z wariantu Business, może sięgać nawet 18% w porównaniu z ce- ną pojedynczego pakietu dostępnego w sprzedaży detalicznej. W przypadku uaktualnienia Windows XP Professional w wersji polskiej cena wynosi ok. 828 zł.

Program ratalny

Najnowszym programem licencyjnym, oferowanym przez Microsoft, jest Open Subscription License (OSL), polegający na nabywaniu czasowego prawa do korzystania z oprogramowania Microsoft. Licencja jest przeznaczona dla firm posiadających minimum 10 komputerów, spełniających wymagania systemowe Windows i pakietu Office. Nie są wliczane w to komputery przeznaczone do pracy jako serwery czy też przeznaczone do uruchamiania jedynie oprogramowania, obsługującego podstawową działalność firmy, np. programu finansowo-księgowego. Dodatkowym warunkiem nakładanym przez Microsoft jest nabycie licencji na wszystkie komputery w firmie. Umowa obowiązuje minimum 3 lata. Opłaty wnoszone są w miesięcznych ratach. Polska jest jedynym krajem na świecie, w którym Microsoft zdecydował się na wprowadzenie miesięcznych opłat. W pozostałych krajach opłaty są wnoszone w cyklu rocznym.

W podstawowej wersji OSL pozwala na zakup uaktualnienia do Windows XP Professional, pełnej wersji pakietu Office XP Professional oraz licencji dostępu do serwerów Microsoft, tzw. Core CAL. W ramach umowy OSL można również zakupić produkty dodatkowe, obejmujące aplikacje biurowe, narzędzia programistyczne i produkty serwerowe.

W ramach OSL przysługuje również prawo do bezpłatnej telefonicznej pomocy technicznej. Firma ogranicza jednak liczbę przypadków udzielenia bezpłatnej pomocy. Przy zakupie licencji dla mniej niż 50 komputerów przysługują 2 bezpłatne porady.

Wygrać na punkty

Program Novell Corporate License Agreement (CLA) jest adresowany do dużych, międzynarodowych korporacji. Dla małych i średnich przedsiębiorstw firma przygotowała program Volume License Agreement (VLA), oparty na systemie punktowym. Każdemu produktowi przypisano określoną liczbę punktów. Suma punktów dla pierwszego zamówienia VLA określa poziom zniżek uzyskiwanych przez klienta. Minimalna wartość pierwszego zamówienia w Polsce wynosi 100 pkt. Na takim poziomie klient zyskuje 19-proc. zniżkę. Kolejny próg stanowi wartość 3,5 tys. pkt. (21% zniżki) oraz 7,5 tys. pkt. (23%). Zniżkę można wykorzystać przy kolejnych zamówieniach, pod warunkiem że ich wartość punktowa przekracza 50.

Przykładowo, system NetWare 6, zawierający 5 licencji dla użytkowników, kosztuje ok. 4 tys. zł, a jego wartość punktowa wynosi 100. To samo oprogramowanie z licencją dla 100 użytkowników kosztuje ok. 73,5 tys. zł, a jego wartość punktowa wynosi 1840.

Podobny program pod nazwą Passport Advantage jest oferowany przez IBM. W ramach umowy klienci mogą kupować licencje na oprogramowanie bazodanowe - IBM DB2, Business Intelligence, IBM Content Management, rozwiązania z zakresu e-commerce - Websphere Commerce Suite, Payment Manager, oprogramowanie Lotus Notes/ Domino, narzędzia do tworzenia aplikacji i integracji - Websphere, MQSeries czy też oprogramowanie do zarządzania infrastrukturą informatyczną przedsiębiorstwa - Tivoli. W zależności od wartości punktowej dokonanego zakupu klient uzyskuje zniżkę. Minimalna wartość zakupionego oprogramowania, umożliwiającego przystąpienie do programu, wynosi 10 pkt. Przykładowo, zakup oprogramowania Lotus Domino Application Server o wartości 10 pkt. i 10 licencji Lotus Notes o wartości 0,5 pkt. każda przy udziale w programie będzie kosztował ok. 10,5 tys. zł. Kupując oprogramowanie bez zniżek, wydatki przekroczyłyby 12,7 tys. zł.

Cena bezpieczeństwa

Również firma Symantec, producent oprogramowania w zakresie bezpieczeństwa komputerowego, oferuje otwarty model licencjonowania pod nazwą Value License Program. Uczestnictwo w programie Symanteca jest możliwe przy zakupie 10 licencji. Firma oferuje zniżki na kilku poziomach w zależności od liczby zakupionych licencji danego pakietu. Przykładowo, pakiet AntiVirus Enterprise Edition 8.0 dla 10 licencji kosztuje ok. 280 zł. To samo oprogramowanie przy zakupie ponad 1000 licencji kosztuje już tylko ok. 150 zł. Z kolei cena pakietu antywirusowego dla serwera Microsoft Exchange przy 10 licencjach wynosi ok. 135 zł, natomiast powyżej 1000 licencji - ok. 95 zł.

Do cen należy doliczyć zakup jednego pakietu wraz z nośnikiem w cenie detalicznej.

Wysokie zniżki na aplikacje biuro- we oferuje firmom Corel. Na najniższym poziomie uczestnictwa (CLP Choice) otwarta licencja jest dostępna bez limitu minimalnych zakupów. Zniżki na kolejne kopie oprogramowania wykorzystywane w firmie mogą sięgać nawet 40%.

Platforma na raty

Microsoft Open Subscription License (OSL) pozwala na korzystanie z oprogramowania przez minimum 3 lata, pod warunkiem wnoszenia regularnych opłat miesięcznych. Wysokość opłat jest uzależniona od wielkości pierwszego zamówienia na oprogramowanie w ramach umowy OSL. Dostępne są trzy poziomy cenowe: od 10 do 49, od 50 do 249 oraz powyżej 250 komputerów. Miesięczna rata za licencję Office XP na jeden komputer na pierwszym poziomie cenowym wynosi ok. 72 zł. Uaktualnienie do Windows XP Professional kosztuje ok. 23 zł, natomiast licencja dostępu do serwerów Core CAL ok. 32 zł. Firma może jednak zdecydować się na zakup wszystkich trzech podstawowych produktów. Dzięki dodatkowym rabatom miesięczna opłata za jednostanowiskową licencję (Office, Windows oraz Core CAL) na pierwszym poziomie cenowym wynosi ok. 108 zł. Dla porównania, przy zakupie powyżej 250 licencji miesięczna rata spada do ok. 98 zł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200