Jak inwestować, to z rozmachem

W ciągu trzech lat TP SA zainwestuje w rozwiązania teleinformatyczne 2,5-3 mld zł. Firma wybuduje m.in. dwa ogólnopolskie centra przetwarzania danych.

W ciągu trzech lat TP SA zainwestuje w rozwiązania teleinformatyczne 2,5-3 mld zł. Firma wybuduje m.in. dwa ogólnopolskie centra przetwarzania danych.

Menedżerowie Telekomunikacji Polskiej SA przy każdej nadarzającej się okazji podkreślają, że dzięki prywatyzacji i objęciu kontroli nad spółką przez France Telecom wzrosła rola informatyki w zarządzaniu firmą. Faktem jest, że wydatki operatora na technologie rosną z roku na rok. Teraz priorytetem jest uporządkowanie wewnątrz firmy działań informatycznych w skali całej Polski i ujednolicenie stosowanych systemów.

Klient w CRM

Jako pierwsze zostaną uporządkowane sprawy związane z obsługą klientów. "Zmiany nie dotyczą w tym przypadku samej informatyki, ale całej firmy. O zmianie myślenia wewnątrz TP SA może świadczyć chociażby fakt, że nie używa się już słowa abonent, lecz klient. On staje się coraz ważniejszy i to jego obsługę musimy usprawnić w pierwszej kolejności" - mówi Waldemar Ziomek. "Stąd przetarg na CRM. W tym systemie będzie realizowany cały łańcuch dostaw i rozliczenia usług klientów" - dodaje.

W październiku br. TP SA podpisała list intencyjny z Sofrecom, startującą w konsorcjum z Prokom Software SA i PricewaterhouseCoopers Consulting, która ma wdrożyć system People- Soft 8 CRM. Początkowo szacowano, że jego wdrożenie będzie kosztowało 500 mln zł. Obecnie mowa jest o kosztach 100-200 mln zł. Umowa dotyczy wdrożenia systemu, dostaw sprzętu i budowy ok. 10 call center. Powsta- ną osobne telefoniczne centra obsługi dla klientów biznesowych i osobne dla indywidualnych. Ostateczna umowa ze zwycięskim konsorcjum zostanie podpisana w listopadzie br.

"Obniżenie początkowych wysokości ofert od dostawców osiągnęliśmy m.in. dzięki rozpisaniu przetargu, pomimo że nie musieliśmy tego robić i mogliśmy od razu wybrać firmę Sofrecom, związaną z France Telecom. Nie ukrywamy, że fakt ten miał wpływ na wybór dostawcy. Z drugiej strony jednak firma ta - jako jedna z nielicznych - zgodziła się na uzależnienie dalszego wdrożenia systemu CRM od poprawnego działania pilota" - twierdzi Waldemar Ziomek. W ramach budowy systemu CRM ma powstać centralna baza danych o klientach. Będzie to pierwszy ogólnopolski system TP SA. Pilot ma być wdrożony w maju lub czerwcu 2002 r. Zakończenie wdrożenia jest planowane na grudzień przyszłego roku. Z systemu CRM ma korzystać kilka tysięcy pracowników TP SA.

Kolejne projekty

Przed świętami Bożego Narodzenia TP SA zamierza rozstrzygnąć prze- targ na system billingowy. Wcześniej jednak jej przedstawiciele chcą okreś-lić docelową jego architekturę i zakres, w jakim zostanie wdrożony. "Musi- my odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy nowy system billingowy zostanie wdrożony tylko do obsługi klientów biznesowych? Czy ograniczymy się do rozliczania za jego pomocą tylko usług głosowych?" - wymienia Waldemar Ziomek. Koszt wdrożenia nowego systemu billingowego w skali całej firmy byłby kilkakrotnie większy od CRM.

Telekomunikacja Polska SA zamierza także - w ramach projektów centralizacji systemów - zbudować w ciągu roku dwa ogólnopolskie centra przetwarzania danych, każde o powierzchni kilku tysięcy metrów kwadratowych. Prawdopodobnie powstaną one w okolicach Łodzi. Pierwsze elementy centrów mają zostać oddane do użytku w połowie 2002 r. Centra zastąpią 14 lokalnych serwerowni TP SA.

Do obu centrów danych zostaną przeniesione wszystkie krytyczne systemy Telekomunikacji Polskiej SA, w tym: finansowo-księgowy, billingowy, CRM, a także te odpowiedzialne za sprawne działanie sieci telekomunikacyjnej. Centralizacja systemów ma doprowadzić do obniżenia kosztów ich obsługi. Dotyczy to także systemu finansowo-księgowego, dostarczonego przez Prokom Software. Nie zostanie on zastąpiony nową aplikacją, powstanie jednak centralna baza danych. Początkowo do nowych centrów danych będą przeniesione z regionalnych serwerowni komputery, na których działa system Prokomu. Całkowita centralizacja, polegająca również na zmianie architektury aplikacji, ma nastąpić w ciągu półtora roku.

Niezbędne systemy

Kolejnym ważnym projektem operatora będzie paszportyzacja. Umowę na wdrożenie pilotażowe podpisano z ComputerLand SA. Wartość kontraktu w skali całej firmy szacuje się na ok. 200 mln zł. Paszportyzacja ma umożliwić m.in. udostępnianie klientom informacji o tym, jak szybko mogą mieć podłączoną linię telefoniczną.

Innymi niezbędnymi rozwiązaniami dla TP SA są m.in. system zarządzania i obiegu dokumentów, automatycznej aktywacji usług czy kolekcji i mediacji danych z central na temat prowadzonych rozmów.

W zakupach informatycznych może pomóc giełda elektroniczna TP SA - MarketPlanet.pl. W ciągu kilku miesięcy jej działania firma zaoszczędziła na zakupach ok. 300 mln zł. w

Zmiany w dziale IT

W pionie informatyki Telekomunikacji Polskiej SA pracuje obecnie 1600 osób. W ciągu roku - m.in. w związku z wdrożeniem nowych systemów i powstaniem działów rozwoju aplikacji - ich liczba zwiększy się do ok. 2000. Firma przeprowadza obecnie restrukturyzację pionu informatyki. Likwidowane są regionalne ośrodki informatyczne, których było jedenaście (łącznie z ośrodkiem centralnym). Powstanie natomiast 8 centralnych departamentów w pionie informatyki. Będą to działy: zarządzania pionem i strategią informatyki; jakości i bezpieczeństwa; operacji informa-tycznych oraz wsparcia użytkownika. Powstaną także 4 centra rozwoju systemów: około klienta (CRM, billing, paszportyzacja), zarządzania zaso- bami (finansowo-księgowy, logistyczny, kadrowo-płacowy), analitycznych (hurtownie danych) i związanych z infrastrukturą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200