Targi z PC w tle

Termin komputer osobisty ustępuje miejsca "osobistej komputeryzacji". Na PC Expo skoncentrowano się na urządzeniach zapewniających dostęp do sieci.

Termin komputer osobisty ustępuje miejsca "osobistej komputeryzacji". Na PC Expo skoncentrowano się na urządzeniach zapewniających dostęp do sieci.

Zauważalną tendencją rynku IT jest postępujące zróżnicowanie sprzętu, pojawia się coraz więcej urządzeń komputerowych o architekturze mającej wiele cech podobnych do PC, ale które niewiele osób uważa za komputery osobiste. Takie opinie najczęściej przewijają się w komentarzach dotyczących targów PC Expo, które pod koniec czerwca br. już po raz 17. odbyły się w Nowym Jorku.

Podczas PC Expo prezentowano prototypy 8-procesorowych serwerów intelowskich i nowe notebooki z szybkimi procesorami. Zainteresowanie wystawców i zwiedzających koncentrowało się jednak na sprzęcie, oprogramowaniu i usługach, które są związane z dostępem do Internetu. Termin PC nie wychodzi z użycia, lecz nabiera nowego znaczenia. Wyraźnie oddalamy się od komputerów osobistych (PC), zmierzając w kierunku osobistej komputeryzacji (Personal Computing).

Jak przystało na ostatnie PC Expo w tym tysiącleciu, na targach wiele dyskutowano na temat przyszłości rynku komputerów. Według ocen IDC, sprzedaż stacjonarnych modeli komputerów PC będzie w najbliższych latach rosła, by osiągnąć poziom 140 mln w roku 2003, w porównaniu do 86 mln w roku bieżącym. Dynamika wzrostu będzie znacznie większa na rynku notebooków - odpowiednio: 18 mln i 30 mln, największa w kategorii małych urządzeń przenośnych, takich jak palmtopy, komputery naręczne i inteligentne telefony - 9 mln w tym roku i 35 mln w roku 2003. Przewidywania takie zdają się podzielać producenci sprzętu i oprogramowania.

Tak ogromny wzrost sprzedaży urządzeń przeznaczonych do łączności z Internetem wymaga jednak dużych zmian infrastruktury - zwiększenia przepustowości sieci, a przede wszystkim dostępności usług, które zachęcałyby użytkowników do kupna sprzętu. Producenci dostrzegają ten problem i inwestują nie tylko w opracowywanie nowych urządzeń, lecz także aplikacji i systemów umożliwiających ich efektywne wykorzystanie. Podczas targów PC Expo zapowiedziano również wprowadzenie nowych usług. Pervasive Computing, oddział IBM, ujawnił plany wprowadzenia do oferty nowej klasy usług przygotowanych we współpracy z dostawcami usług informacyjnych, jak biura podróży lub firmy telekomunikacyjne. Już w lipcu w USA mają być dostępne usługi rezerwacji biletów lotniczych przy wykorzystaniu inteligentnych telefonów komórkowych lub palmtopów wyposażonych w funkcje zdalnej telekomunukacji. IBM przygotowuje odpowiedni system we współpracy z biurem podróży SABRE Group i firmą Nokia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200