Zapisać klienta w funduszu

Otwarte fundusze emerytalne po raz pierwszy przekazały ZUS-owi informacje o podpisanych umowach. Według TP SA zakończono prace nad budową ekstranetu ZUS.

Otwarte fundusze emerytalne po raz pierwszy przekazały ZUS-owi informacje o podpisanych umowach. Według TP SA zakończono prace nad budową ekstranetu ZUS.

Z kilkumiesięcznym opóźnieniem podpisano rozporządzenie określające sposób i zakres wymiany danych między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), otwartymi funduszami emerytalnymi (OFE) i Urzędem Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi (UNFE). Zdaniem niektórych przedstawicieli OFE, nie jest ono dopracowane. Wymiana danych - zgodnie z rozporządzeniem - odbywa się drogą elektroniczną.

Informacje o wszystkich umowach, które podpisano do 16 kwietnia 1999 r., mają być przesłane do ZUS-u do 26 kwietnia br. Zgodnie z ustawą, przedstawiciele OFE mają informować o podpisanych umowach z klientami - po uprzednim ich wprowadzeniu do rejestru członków - nie później niż szóstego dnia roboczego po jej zawarciu. Przekazują oni imię i nazwisko ubezpieczonego, datę urodzenia i numer PESEL, a także datę i godzinę zawarcia umowy.

W ubiegłym tygodniu odbyły się ostateczne testy wymiany danych między otwartymi funduszami emerytalnymi a ZUS. Ich celem było ustalenie, czy fundusze i zakład są przygotowane do "produkcyjnej działalności". Testy przeprowadzono w sześciu etapach. Agent transferowy, pośredniczący w kontaktach między OFE a ZUS, łączył się ze specjalnie przygotowaną stroną internetową. Za jej pośrednictwem można bowiem pobrać lub przesłać pliki.

"Podczas pierwszego testu mieliśmy połączyć się z serwerem ZUS i zalogować. Celem było m.in. sprawdzenie przyznanego nam hasła. W drugim teście pobraliśmy plik testowy przygotowany przez ZUS, który za pomocą udostępnionych nam kluczy i certyfikatów musieliśmy zaszyfrować i wysłać. Kolejny etap polegał na powtórzeniu tej operacji. Wtedy też mogliśmy przesłać przygotowane przez nas dane" - mówi Tomasz Łabędzki, informatyk w firmie Obsługa Funduszy Inwestycyjnych i Emerytalnych.

Podczas testów nie było większych problemów z wymianą danych. "Czasami nie zgadzały się formaty plików lub występowały błędy w nazwach, ale pracownicy ZUS szybko je poprawiali" - stwierdzili przedstawiciele agentów transferowych. Po porównaniu dzienników testów, ZUS przekazał agentom hasło umożliwiające "produkcyjne" przesłanie danych.

Według zapewnień przedstawicieli Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA), w ubiegłym tygodniu zakończono prace nad uruchomieniem infrastruktury dostępowej do sieci rozległej ZUS, stanowiącej podstawowe medium transmisji danych dla Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS. Miała ona zacząć funkcjonować na terenie całej Polski z początkiem kwietnia 1999 r. Jednak ze względu na problemy w konfiguracji central termin ten opóźnił się o kilka tygodni.

Przedstawiciele TP SA poinformowali, że infrastruktury technicznej, umożliwiającej połączenie z numerem dostępowym (020 25 25), brak jedynie w kilku miastach. Operator udostępni początkowo 1000 modemów (docelowo 1200). Trwają prace nad zmianą konfiguracji central, które mają przekierowywać połączenia pod ten numer.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200