Eksportowa wartość dodana

W przychodach kilkunastu firm informatycznych niebagatelną wartość stanowią przychody z eksportu produktów bądź usług.

W przychodach kilkunastu firm informatycznych niebagatelną wartość stanowią przychody z eksportu produktów bądź usług.

Firmy eksportujące można podzielić na cztery zasadnicze grupy. W skład pierwszej wchodzą dystrybutorzy, którzy mają co prawda niewielki odsetek przychodów z eksportu, ale ze względu na całkowitą wartość obrotu znajdują się w czołówce eksporterów. Drugą stanowią firmy pracujące na rzecz swojej zagranicznej korporacji. Ich przychód z eksportu wynosi 70-90%. Na trzecią grupę składają się małe, wysoko wyspecjalizowane firmy polskie, zajmujące się produkcją oprogramowania. W czwartej znajdują się polskie oddziały producentów oprogramowania do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem bądź firmy je wdrażające. Ich przychód z eksportu wynosi 7-50%.

Polskie firmy sprzedają na wszystkie rynki świata, aczkolwiek istnieje pewien charakterystyczny podział geograficzny ze względu na oferowane produkty. Dystrybutorzy sprzętu koncentrują się na najbliższych wschodnich sąsiadach: Rosji, Ukrainie, Białorusi, Łotwie i Estonii. "Jest to bardzo opłacalna działalność, ponieważ mamy zdecydowanie mniejsze koszty związane z utrzymywaniem sieci dystrybucyjnej, transportu, biura handlowego i serwisu. Po okresie zastoju koniunktury, teraz odżywa popyt na tamtych rynkach" - ocenia Wojciech Kublin, dyrektor eksportu NTT System. NTT zamierza rozwijać eksport przede wszystkim gotowych produktów - a nie tylko części komputerów - na które jest największe zapotrzebowanie.

Do zachodniej Europy, głównie Niemiec i Szwajcarii, sprzedają swoje rozwiązania producenci oprogramowania, a także firmy zajmujące się pakietami do zarządzania przedsiębiorstwem. Duży udział w strukturze własnych produktów ma oprogramowanie inżynierskie i do zarządzania jakością. Do Stanów Zjednoczonych firmy eksportują zarówno gotowe oprogramowanie, jak i półprodukty dla firm macierzystych. Jest to rynek wymagający wysokich kwalifikacji, potwierdzonych wykonanymi projektami, a także sprawnego marketingu w postaci obecności na targach, konferencjach, wystawach. W zasadzie wszystkie firmy eksportujące bazują na osobistych kontaktach ich właścicieli.

Cechą charakterystyczną działalności firm eksportujących - innych niż dystrybutorzy - jest ogromna, unikatowa wartość dodana. The Polished Group tworzy oprogramowanie na zamówienie w dziedzinie komunikacji internetowej. Pracuje m.in. dla firm Microsoft i Netscape. "Stworzyliśmy technologię do określania profilu użytkowników Internetu. Nasz produkt gwarantuje firmie dotarcie z komunikatem do właściwej grupy użytkowników Internetu" - mówi Jarosław Maślanko, kierownik ds. administracji The Polished Group.

Inspiracją dla zagranicznych koncernów otwierających w Polsce oddziały, które miały tworzyć niektóre moduły oprogramowania, była tania, choć dobrze wykwalifikowana kadra inżynierska. Jednak firma macierzysta jest w stanie wykorzystać zaledwie część potencjału w ten sposób utworzonej firmy. Dlatego coraz częściej szukają one również innych, lokalnych klientów. "Dążymy do tego, aby w tym roku osiągnąć co najmniej 50% przychodu z kontraktów z innymi klientami niż firma macierzysta" - mówi Dariusz Gafka, prezes firmy Gfai, producenta pakietów do komunikacji banków z giełdami w Zurichu i Frankfurcie. Teraz stanowi to 10%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200