Procesy bez kości

Moduły produkcyjne stanowią podstawowe kryterium wyboru systemu w zakładach w Sokołowie.

Moduły produkcyjne stanowią podstawowe kryterium wyboru systemu w zakładach w Sokołowie.

"Klienci najczęściej wybierają systemy pod kątem możliwości modułów finansowo-księgowych" - mówi Bogdan Biłas, pełnomocnik zarządu ds. informatyki w Zakładach Mięs-nych Sokołów SA w Sokołowie Podlaskim. "System klasy MRP II jest zbyt drogi, by wykorzystywać go tylko w tym zakresie" - dodaje. Przy wyborze systemu dla Sokołowa kierowano się możliwościami produkcyjnej części systemu, mimo że jej wdrożenie nastąpi dopiero w drugim etapie projektu implementacji, najwcześniej w 2000 r. Równolegle z wdrożeniem oprogramowania wspomagającego zarządzanie przebiega instalacja systemu okablowania strukturalnego we wszystkich budynkach przedsiębiorstwa.

Wybór padł na oprogramowanie System 21 Food and Beverage firmy JBA - rozwiązanie branżowe dla przemysłu spożywczego. Innym rozważanym systemem był Movex. Jego producent, szwedzka Intentia, miał jednak "mniejszą liczbę wdrożeń w branży spożywczej". Początek marca tego roku to czas pierwszych spotkań zespołu projektowego. Pod koniec września br. ruszy instalacja pilotażowa modułów finansowo-księgowych i logistycznych. Na przełom 1999 i 2000 r. zapowiedziano ich ostateczne uruchomienie.

Znacznie ciekawszych wydarzeń należy się spodziewać w przyszłym roku, kiedy firma zmierzy się z konfiguracją systemu na potrzeby obsługi swoich procesów produkcyjnych. Przykładem takiego procesu jest peklowanie, gdzie rejestruje się przyrosty masy mięsa. Oprogramowanie obsługujące peklowanie mięsa musi mieć niestandardowe funkcje, aby poradzić sobie z ponad 100-proc. różnicą masy na wejściu i na wyjściu. Nowy system ma umożliwić bardzo dokładne śledzenie składu wszystkich produktów i szczegółowe rozliczanie kosztów ich wytworzenia.

W dłuższej perspektywie sokołowska fabryka planuje przeprowadzanie transakcji z hurtowymi odbiorcami drogą elektroniczną, przez tworzoną sieć ekstranet. Współpraca z największymi i najbardziej dochodowymi klientami oznacza konieczność znacznego skrócenia czasu realizacji zamówienia. Najbardziej znaczący odbiorcy wymagają zarówno większej różnorodności produktów, jak również sposobu ich zamawiania. Dzięki rozwiązaniom handlu elektronicznego grupa dużych klientów będzie miała wgląd w aktualny wykaz asortymentów i możliwość złożenia zamówienia. Możliwości obniżania kosztów są ograniczone, firma powinna więc dążyć do maksymalizacji obrotów i poprawy obsługi klienta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200