Internet zamiast książki

Kończy się pierwszy etap projektu "Internet w każdej gminie", prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W pracownie informatyczne wyposażono już szkoły w 2438 gminach.

Kończy się pierwszy etap projektu "Internet w każdej gminie", prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W pracownie informatyczne wyposażono już szkoły w 2438 gminach.

Projekt prowadzony przez MEN (pisaliśmy o tym w nr. 43 CW z ubiegłego roku) zakładał wyposażenie jednej szkoły podstawowej w każdej gminie w pracownię informatyczną. Miały się w niej znaleźć: dziesięć komputerów (w tym jeden nauczycielski i dziewięć uczniowskich), połączonych za pośrednictwem okablowania strukturalnego, sieć Ethernet (o przepustowości 10 Mb/s), drukarka sieciowa oraz współdzielony modem, umożliwiający dostęp do Internetu. Jeszcze przed przystąpieniem do realizacji programu wybrane szkoły musiały zadeklarować, czy chcą korzystać z komputerów typu PC czy Macintosh. Mogły też zdecydować się na zakup komputerów samodzielnie lub centralnie, w ramach projektu realizowanego przez MEN.

Z możliwości wyboru Macintoshy skorzystały 182 szkoły, 2256 szkół wybrało sprzęt PC, 42 gminy zdecydowało się zakupić komputery samodzielnie, a 9 gmin w ogóle nie przystąpiło do projektu. "Już po przetargach ogłoszonych w ośmiu regionach, zgłosiło się 49 szkół, które chcą mieć pracownie informatyczne. Niestety, ze względu na wymogi Urzędu Zamówień Publicznych, musimy przeprowadzić jeszcze raz całą procedurę przetargową, związaną z zakupem rozwiązań dla tych szkół" - mówi Jerzy Dałek, radca ministra, kierujący wydziałem informatyki MEN.

System operacyjny

Podstawowym problemem, który należało rozstrzygnąć jeszcze przed ogłoszeniem przetargów, był wybór modelu pracy małej sieci lokalnej pracowni oraz systemu operacyjnego dla stacji uczniowskich i nauczycielskich. O ile wybór ten był łatwy w przypadku stacji dla uczniów (zdecydowano się na Windows 98 PL), o tyle w przypadku komputerów nauczycieli było kilka wariantów. Osoby prowadzące projekt rozważały trzy możliwości: system NetWare, Windows NT (w szczególności pakiet Small Business Server) oraz system typu peer-to-peer, np. Lantastic.

"Mieliśmy kilka konkretnych wymagań. Komputer nauczyciela musiał umożliwiać mu pracę w trybie klienckim i pełnić funkcję współdzielenia modemu dla dostępu do Internetu" - mówi Jerzy Dałek. Wymagania te spełniał zarówno Windows NT, jak i Lantastic, i to właśnie drugi z tych systemów wydawał się bardziej naturalnym wyborem dla tak małych sieci. "Zdecydowaliśmy się jednak na pakiet aplikacji serwerowych Small Business Server Microsoftu. Zdecydował argument, że jest on wyposażony w serwer Proxy, który umożliwi nam ograniczenie dostępu do niektórych stron WWW w Internecie, np. pornograficznych, szerzących przemoc itp., co jest istotne w edukacji" - argumentuje Jerzy Dałek. Poza tym komputer z systemem Windows NT pełni również funkcję stacji roboczej dla nauczyciela. Dlatego zainstalowano na nim pakiet aplikacji biurowych Microsoft Office 97 PL.

Prosty interfejs

Microsoft Polska zobowiązał się do maksymalnego przystosowania pakietu do potrzeb projektu "Internet w każdej gminie". "Najważniejsza była tu prostota obsługi. Administracją tymi komputerami zajmują się bowiem nauczyciele nie mający przygotowania informatycznego. Podstawowym źródłem wiedzy dla nich były kilku- lub kilkunastodniowe kursy" - mówi Jerzy Dałek.

Dlatego pakiet wyposażono w specjalnie przygotowaną konsolę nauczycielską (w jęz. polskim), umożliwiającą wykonanie w prosty sposób podstawowych operacji, takich jak zakładanie kont uczniów. W serwer "wszyto" też odpowiednie grupy uczniowskie, mające różne uprawnienia w zależności od wieku i wiedzy ich uczestników.

Ponieważ wiadomo było, w jakich konfiguracjach sprzętowych będzie dostarczany sprzęt PC dla szkół (MEN wymagało pełnej standaryzacji, łącznie z takimi samymi komponentami komputerów, a dostawców było tylko dwóch: Optimus i JTT), Microsoft w pełni zautomatyzował procedurę instalacyjną pakietu SBS, dzięki czemu nie zadaje on podczas instalacji trudnych pytań (np. o odpowiednie sterowniki). Zastosowanie technologii ZAW (Zero Administration Windows) umożliwia nauczycielom szybką, zdalną reinstalację oprogramowania na wszystkich komputerach klienckich. Nauczyciel może przeprowadzić taką operację podczas przerwy, co jest bardzo ważne ze względu na to, że dzieci często świadomie usuwają z dysków pliki niezbędne do funkcjonowania systemu.

Każda szkoła uczestnicząca w projekcie otrzymała też komplet dokumentacji technicznej i specjalnie przygotowany zestaw trzech płyt CD-ROM "BackOffice SBS dla szkół", na którym znajdują się wszystkie systemy i aplikacje, stosowane w pracowniach.

Mała sieć to nie problem

Sieci lokalne zrealizowano na bazie okablowania piątej kategorii, prowadzonego w listwach naściennych. Za jego instalację byli odpowiedzialni integratorzy wybrani w drodze przetargów.

Sercem sieci jest 12-portowy koncentrator sieciowy, do którego są podłączone wszystkie komputery. Ponadto do stacji nauczyciela jest podłączona współdzielona drukarka laserowa Kyocera (na drukarki ogłoszony był oddzielny przetarg) oraz zewnętrzny modem, umożliwiający dostęp całej sieci lokalnej do Internetu. Obecnie w większości szkół jest on realizowany za pośrednictwem ogólnopolskiego numeru TP SA - 020 21 22. Modem wyposażony jest jednak w możliwość pracy na liniach dzierżawionych 2- i 4-drutowych, co w przyszłości umożliwi ewentualne wpięcie sieci do Internetu łączem stałym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200