System z hipoteką w tle

Głównym zadaniem systemu informatycznego banku hipotecznego Rheinhyp-BRE Bank Hipoteczny SA ma być monitorowanie procesu udzielania kredytu.

Głównym zadaniem systemu informatycznego banku hipotecznego Rheinhyp-BRE Bank Hipoteczny SA ma być monitorowanie procesu udzielania kredytu.

Pierwszą licencję na utworzenie banku hipotecznego - w ubiegłym tygodniu - od Narodowego Banku Polskiego otrzymał Rheinhyp-BRE Bank Hipoteczny SA (RBBH). Do tej pory tego typu banków w Polsce nie było. Ich działalność ma się skupiać na oferowaniu kredytów hipotecznych, ale także wystawianiu tzw. listów zastawnych, czego nie mogą robić zwykłe banki. W Polsce, zdaniem specjalistów, ten typ bankowości ma dużą szansę rozwoju, ze względu na prognozy związane z rynkiem budownictwa. Jego wartość w latach 2004-2005 jest szacowana na 11-15 mld zł.

Profilaktyka informatyczna

Jeszcze kilka miesięcy przed otrzymaniem koncesji rozpoczęły się prace nad wyborem i wdrożeniem systemu do obsługi Rhein- hyp-BRE Bank Hipoteczny. Zdaniem przedstawicieli banku, dzięki temu będą mieli oni gotowy system na działalność w momencie otrzymania drugiego pozwolenia. Wojciech Kostrzewa, prezes BRE Banku, jednego z udziałowców RBBH, stwierdził, że powinien on rozpocząć działalność w połowie tego roku.

"Braliśmy pod uwagę kilka systemów, głównie zachodnich, gdyż w Polsce banki hipoteczne nie istnieją. Ze względu jednak na zbyt duże zmiany, których należałoby w nich dokonać, postanowiliśmy wybrać polskiego dostawcę" - mówi Jolanta Adamska, naczelnik wydziału informatyki w biurze ds. banku hipotecznego w Banku Rozwoju Eksportu (BRE Bank). System dostarczy Comp Rzeszów.

Śledzenie kredytu

Podstawowym wymogiem, który postawiono przed systemem informatycznym zakupionym na potrzeby banku hipotecznego, była konieczność posiadania przezeń narzędzia monitorującego proces kredytowania, począwszy od pierwszego kontaktu z klientem, aż do spłaty kredytu. "Nie interesowała nas jedynie jego obsługa księgowa" - mówi Jolanta Adamska.

Konsultanci Rheinhyp-BRE Bank Hipoteczny i rzeszowskiego Compu wspólnie opracowali założenia budowanego systemu. Wyróżniono w nim trzy podstawowe elementy: system obsługi processingu i servicingu, system obsługi transakcji i księgi głównej oraz hurtownię danych. Moduł processingu zajmuje się właśnie dokumentacją udzielenia kredytu. System umożliwia zdefiniowanie procesów dla poszczególnych rodzajów kredytów. W każdej jego fazie system informuje, jakie dokumenty i czynności są aktualnie do wykonania dla danego wniosku kredytowego. Dokumentuje i analizuje również poszczególne elementy procesu obsługi klienta w taki sposób, aby w każdej chwili można było stwierdzić, w jakiej fazie ten proces się znajduje czy też ile czasu zajął on każdemu departamentowi. Moduł servicingu pozwala natomiast obsługiwać bieżący przepływ środków związanych z danym kredytem. Gromadzi informację na temat wypłaconych transz, spłaconych przez klienta rat i odsetek, stanu hipoteki czy raportów z inspekcji na placu budowy. Z budowanej na potrzeby banku hurtowni danych ma korzystać system PARM, przeznaczony do zarządzania ryzykiem i oceny rentowności departamentów, klientów i produktów, oraz OLAP, służący do analizy bilansu, rachunku wyników i wspomagania procesów planowania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200